آغاز مرحله جدید در سیاست جهانی

© Fotolia / yulenochekkکاخ کرملین مسکو
کاخ کرملین مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان سعودی تصمیم گرفت سر از لاک خود بیرون آورد.

به گزارش اسپوتنیک، با فروش اس-400  به الریاض، مرحله جدیدی در سیاست آغاز می شود. یوری پوچتا کارشناس سیاسی روسیه در این خصوص گفت: الریاض که زمان طولانی همکاری تنگاتنگی با آمریکا  داشت تصمیم گرفت «نگاهی به دور وبر خود بیاندازد».

پروفسور یوری پوچتا کارشناس سیاسی از دانشکده علوم سیاسی دانشگاه دوستی ملل روسیه دورنمای همکاری روسیه و عربستان سعودی را مورد ارزیابی قرار داد.

«اولین تلاش روسیه و عربستان سعودی برای همکاری در عرصه نظامی-فنی در سال 2007 انجام شد، سپس در سال 2012. این فرایند بدشواری جریان دارد. زیرا عربستان سعودی در طول سال های زیادی ارتباط تنگاتنگی با آمریکا  داشته است-از نظر مالی،اقتصادی،مناسبات سیاسی، مسائل امنیت منطقه ای و تحویل تسلیحات به مقدار زیاد. گذار از یک همکاری به همکاری با دیگر کشورها ساده نخواهد بود. اما حالا عربستان سعودی تصمیم گرفت در مناسبات خود تجدید نظر کند.

الریاض درک می کند که نمی تواند فقط به واشنگتن متکی باشد و به ضرورت همکاری با مسکو اعتراف کرد. حتی اگر اجرای قراردادها بسختی انجام شود. بهرحال عربستان سعودی به ضرورت ایجاد تنوع در همکاری نظامی —فنی  و این موضوع اعتراف می کند که امنیت کشور و کشورهای همسایه حالا دیگر نه فقط به وضعیت انحصاری آمریکا بلکه به روسیه نیز وابسته است. بعلاوه این مهم گواه آن است که روسیه میانجی مهمی در مناسبات بین عربستان سعودی و ایران می باشد و روسیه جای خاصی در حل و فصل بحران سوریه دارد. واضح است که عربستان سعودی باید «سر را از لاک خود بیرون آورد» و به اطراف نگاهی بیاندازد و درک کند که اتکا فقط به آمریکا خطرناک است.

 

اوضاع در سیاست جهانی تغییر می کند. تحویل تسلیحات روسی به الریاض و ذینفعی روسیه در برقراری مناسبات با عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه — عامل مهم وضعیت سیاسی معاصر است. دستیابی به توافق با عربستان سعودی گویای آن است که مرحله جدیدی در سیاست روسیه در خاورمیانه  و سیاست جهانی بطور کلی آغاز می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала