گزارش و تحلیل

پیروزی روشنایی بر تاریکی

© AFP 2023 / Safin Hamedپیروزی روشنایی
پیروزی روشنایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران می تواند تونل تاریک ویرانی های جنگ سوریه را روشنی بخشد.

جمهوری اسلامی ایران در مقابل پیام های تخریب که با بمب و موشک از کشورهای دیگر به سوریه ارسال می شوند ارمغان آور بازسازی و توسعه زیرساخت های انرژی کشور جنگ زده سوریه است.

وزارت نیروی ایران سهم خودویژه ای در این فرایند ایفا می کند. حضور ایران در سوریه فراتر از یک کار اقتصادی و همکاری دو طرفه است و نشان از یک پیام انسانی دارد.

شرکت‌های ایرانی آماده تحقق همکاری برقی بین دو کشور هستند. زمینه اجرایی بخشی از تفاهم نامه های امضا شده بین دو کشور شروع شده است. ارزش این قراردادها در مجموع در نهایت به بیش از چند صد میلیون یورو خواهد رسید.

وزیر برق سوریه با صحبت در باره همکاری گسترده دو کشور ابراز داشت که در طول سال‌های بحران ایران تنها در عرصه سیاسی حامی ما نبوده است، بلکه در زمینه تامین انرژی برق پایدار نیز نهایت همکاری را با ما داشته است. شرکت‌های ایرانی از قابلیت‌های بسیار خوبی در تامین تجهیزات نیروگاهی برخوردار هستند که امیداریم بتوانیم از این قابلیت‌ها نیز در فرایند بازسازی سوریه استفاده کنیم.

با وجود روابط سیاسی بسیار خوب با سوریه، اما همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور محدود بوده است.
نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان سوریه معتقد است باید بخش‌های خصوصی دو کشور برای رونق دادن به فعالیت‌های اقتصادی فعال تر شوند. قبل از بحران پیش آمده در سوریه، بازرگانان و صنعتکاران سوری با کشورهای عربی خلیج فارس رابطه تجاری بیشتری داشتند، اما پس از بحران، نگاه تجار سوری به ایران معطوف شده است. شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی ایران برای ورود به این عرصه آمادگی کامل دارند.

برای روشن شدن همکاری اقتصادی و بازرگانی  دو کشور، نگاهی آماری به تراز تجاری ایران و سوریه طی سالهای گذشته می اندازیم: در نیمه اول سال جاری میزان صادرات ایران به سوریه 105 میلیون و 455 هزار دلار بوده است. در حالیکه در سال 2010 بالاترین میزان مبادلات دو کشور به 545 میلیون و 200 هزار دلار رسید که از این رقم سهم ایران 94.6 درصد و بقیه مربوط به طرف سوری بود.
براساس جدول مبادلات تجاری دو کشور، بیشترین میزان واردات ایران از سوریه به سال 2010 مربوط می شود- 29 میلیون و 400 هزار دلار واردات.
کمترین ارزش واردات از سوریه در سال 2014 برابر با هفت میلیون و 865 هزار دلار بود.
علاوه بر کالاهای خوراکی، ترانسفورماتورهای دی الکتریک مایع نیز بخشی از کالاهای صادراتی ایران به سوریه را در سال 2015 تشکیل داده است.
حجم مبادلات تهران- دمشق در سال های 2010- 2007 ارزش کلی یک میلیارد و 620 میلیون و 980 هزار دلار را رقم زد که ارزش صادرات ایران یک میلیارد و 541 میلیون و 367 هزار دلار بود و سهم 95 درصدی ایران را تثبیت کرد.

حجم مبادلات ایران و سوریه طی سال های (2015- 2011) به 965 میلیون و 138 هزار دلار رسید که سهم جمهوری اسلامی 887 میلیون و 464 هزار دلار بود که 91.9 درصد سهم تهران شد.

تغییر در برخوردها در حوزه اقتصادی و بازرگانی و توجه بیشتر بازرگانان و صنعتکاران سوری به ایران،زمینه مساعدی برای همکاری دو کشور در رشته های مهم زیرساخت برای سوریه فراهم می سازد که یکی از مهمترین آن ها احداث نیروگاه و بازسازی نیروگاه های آسیب دیده بر اثر جنگ جهت تأمین نیاز های کشور به انرژی است تا بتوان بدین وسیله به رونق اقتصادی بین دو کشور نایل آمد.

مقام‌های ایران و سوریه چندین تفاهم‌نامه درباره احداث و بازسازی نیروگاه‌های برق و تجهیزات مربوطه امضا کردند که ارزش آنها به چندصد میلیون یورو می‌رسد. بر پایه بخشی از این تفاهم‌نامه‌ها، ایران یک نیروگاه جدید 540 مگاواتی در شهر لاذقیه می‌سازد و نیروگاه 90 مگاواتی دیر الزور را نیز نوسازی می‌کند.

سومین نیروگاه در بندر «جندر» ساخته خواهد شد که شامل دو واحد گازی و یک واحد بخار سیکل ترکیبی است. ظرفیت این نیروگاه 450 مگاوات و هزینه انجام این کار 275 میلیون یورو برآورد شده است. ايران تاكنون حدود 1300 مگاوات واحد نيروگاهي در سوريه احداث كرده كه در مقايسه با صنعت برق سوريه رقم قابل توجهي است. یکی دیگر از پروژه های جدید در همکاری انرژی ایران و سوریه  احداث پنج واحد 25 مگاواتی برای شهر حلب است. این واحدها دو سوخته است که با گازوئیل و گاز کار می کنند و تامین مالی این طرح با شرکت ایرانی «مپنا»ست.

یک طرح دیگر شبیه نیروگاه های 25 مگاواتی شهر حلب برای شهر بانیاس و یک نیروگاه بزرگ 450 مگاواتی برای استان لاذقیه که در آینده اجرا خواهد شد.

© Sputnik / Mikhail Voskresenskyسوریه ترکیه را به حمایت از تروریسم متهم کرد
سوریه ترکیه را به حمایت از تروریسم متهم کرد - اسپوتنیک ایران
سوریه ترکیه را به حمایت از تروریسم متهم کرد

همکاری های اقتصادی و بازرگانی بین ایران و سوریه می توانند بر مناسبات سیاسی دو کشور نیز تأثیر مساعدی بگذارند.

آقای حسن هانی زاده تحلیلگر سیاسی و رسانه ای ارشد و کارشناس مسایل خاور میانه و جهان عرب

سردبیر پیشین خبرگزاری مهرنیوز همکاری ایران و سوریه را از جنبه سیاسی آن مورد تفسیر قرار می دهد.

پرسش: آیا همکاری ایران و سوریه در دوره پس از بحران می تواند به شکلدهی به نظم جدید منطقه ای کمک کند یا خیر؟

پاسخ: در حقیقت الان روابط ایران و سوریه به شکلگیری یک محور منطقه ای منجر شده است. روسیه، ایران، سوریه و عراق در یک بلوک هستند که در طول شش سال گذشته توانستند شرایطی فراهم بکنند تا آمریکا نتواند طرح خاورمیانه جدید خودش را اجرایی بکند. بهرحال آمریکا طرح خاورمیانه جدید را از مدتها پیش در نظر داشته که اجرایی بکند و به همین دلیل همه این گروهک های تروریستی که تعداد آنها به 130 گروهک در سوریه می رسد با واسطه و کمک آمریکا و عربستان و برخی کشورهای منطقه و برخی کشورهای اروپا شکل گرفتند تا بتوانند از طریق سرنگونی دولت سوریه، طرح خاورمیانه جدید را بر اساس بازتعریف خودشان اجرایی بکنند. ولی همکاری های روسیه، ایران، عراق با سوریه موجب شد که گروه های تروریستی نتوانند دولت سوریه را در واقع سرنگون بکنند و طرح خاورمیانه جدید آمریکا را عملیاتی بکنند، لذا بعد از پایان بحران و سرکوب گروهک های تروریستی طبیعی است که منطقه شاهد یک گروهبندی جدید با شرکت سوریه، ایران و عراق خواهد بود و این همکاری در همه زمنیه ها از جمله برای بازسازی ویرانه های سوریه افزایش پیدا خواهد کرد و همه کشورهای منطقه سعی خواهند کرد که به نوعی در این بازسازی مشارکت بکنند، از جمله ایران در حوزه انرژی. ایران  در حوزه بازسازی ویرانه ها تجربه دارد و می تواند کمک بکند.

پرسش: آیا ایران می تواند پروژه های مشترک با سوریه را با توجه به فشارهای تحریمی و یا وجود بازیگران دیگری مانند عربستان سعودی و یا ترکیه به مرحله بهره برداری برساند؟

پاسخ: در واقع کشورهایی مانند عربستان و ترکیه سعی می کنند موانعی ایجاد بکنند، ولی این امر بستگی به دولت سوریه دارد که از ایران یا روسیه یا چین و یا سایر کشورهای منطقه درخواست کند که در بازسازی سوریه مشارکت داشته باشند، لذا با توجه به حجم خرابی های سوریه که به 350 میلیارد دلار بالغ شده است به نظر می رسد که یک سرمایه گذاری کلانی نیاز هست و ایران آمادگی دارد که در این خصوص مشارکت بکند، بدلیل اینکه ایران تجربه خوبی در بازسازی شهرها دارد، بدلیل اینکه ایران یک جنگ هشت ساله را پشت سر گذاشته و بعد وارد بازسازی شده و این تجربه را می تواند به سوریه منتقل کند.

پرسش: آیا پس از پایان بحران، همکاری بین ایران و سوریه می تواند بُعد استراتژیک پیدا کند؟

پاسخ: بله، قطعا، ایران درهمه حوزه ها، در حوزه اقتصادی، سیاسی و نظامی همکاری استراتژیک دارد، به دلیل اینکه سوریه عضوی از محور مقاومت است و یک رابطه استراتژیک  دارد. سوریه در طول جنگ عراق و ایران، همکاری مناسبی با ایران داشت و ایران هم سعی می کند روابط را در آینده گسترش بدهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала