گزارش و تحلیل

ایران ارمغان روشنایی

© AFP 2023 / Safin Hamedروشنایی
روشنایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تاریکی ویرانی های جنگ سوریه زدوده خواهد شد.

برگ دوم

جمهوری اسلامی ایران در مقابل پیام های تخریب که از کشورهای دیگر به سوریه ارسال می شوند ارمغان آور بازسازی و توسعه زیرساخت های انرژی کشور جنگ زده سوریه است.

وزارت نیروی ایران سهم خودویژه ای در این فرایند ایفا می کند. حضور ایران در سوریه فراتر از یک کار اقتصادی و همکاری دو طرفه است و نشان از یک پیام انسانی دارد.

شرکت‌های ایرانی آماده تحقق همکاری برقی بین دو کشور هستند. زمینه اجرایی بخشی از تفاهم نامه های امضا شده بین دو کشور شروع شده است. ارزش این قراردادها در مجموع در نهایت به بیش از چند صد میلیون یورو خواهد رسید.

وزیر برق سوریه با صحبت در باره همکاری گسترده دو کشور ابراز داشت که در طول سال‌های بحران ایران تنها در عرصه سیاسی حامی ما نبوده است، بلکه در زمینه تامین انرژی برق پایدار نیز نهایت همکاری را با ما داشته است. شرکت‌های ایرانی از قابلیت‌های بسیار خوبی در تامین تجهیزات نیروگاهی برخوردار هستند که امیداریم بتوانیم از این قابلیت‌ها نیز در فرایند بازسازی سوریه استفاده کنیم.

مقام‌های ایران و سوریه چندین تفاهم‌نامه درباره احداث و بازسازی نیروگاه‌های برق و تجهیزات مربوطه امضا کردند که ارزش آنها به چندصد میلیون یورو می‌رسد. بر پایه بخشی از این تفاهم‌نامه‌ها، ایران یک نیروگاه جدید 540 مگاواتی در شهر لاذقیه می‌سازد و نیروگاه 90 مگاواتی دیر الزور را نیز نوسازی می‌کند.

سومین نیروگاه در بندر «جندر» ساخته خواهد شد که شامل دو واحد گازی و یک واحد بخار سیکل ترکیبی است. ظرفیت این نیروگاه 450 مگاوات و هزینه انجام این کار 275 میلیون یورو برآورد شده است. ايران تاكنون حدود 1300 مگاوات واحد نيروگاهي در سوريه احداث كرده كه در مقايسه با صنعت برق سوريه رقم قابل توجهي است. یکی دیگر از پروژه های جدید در همکاری انرژی ایران و سوریه  احداث پنج واحد 25 مگاواتی برای شهر حلب است. این واحدها دو سوخته است که با گازوئیل و گاز کار می کنند و تامین مالی این طرح با شرکت ایرانی «مپنا»ست.

یک طرح دیگر شبیه نیروگاه های 25 مگاواتی شهر حلب برای شهر بانیاس و یک نیروگاه بزرگ 450 مگاواتی برای استان لاذقیه که در آینده اجرا خواهد شد.

© AP Photo / Hasan Ammarسوریه
سوریه - اسپوتنیک ایران
سوریه

همکاری های اقتصادی و بازرگانی بین ایران و سوریه می توانند بر مناسبات سیاسی دو کشور نیز تأثیر مساعدی بگذارند.

آقای سید عبدالمجید زواری، مدیر اندیشکده روابط بین الملل، همکاری ایران و سوریه را از جنبه سیاسی آن مورد تفسیر قرار می دهد.

پرسش: چرا شرکت «مپنا» در این حوزه سرمایه گذاری می کند؟

پاسخ: این اولین بار نیست که ایران در در سوریه نیروگاه احداث می کند و پیش از آغاز جنگ داخلی در این کشور نیز چندین نیروگاه توسط شرکت مپنا به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های نیروگاهی ایران و منطقه  انجام شده است که نیروگاه های تشرین و سویدیه و جندر از جمله آنها به شمار می روند. بنابراین با توجه به پیشینه همکاری گسترده دو کشور به ویژه در دوران دشوار گذار از جنگ داخلی، طبیعی است که در مرحله بازسازی نیز ایران همچنان در کنار دوست و متحد راهبردی خود باقی بماند.

پرسش: همکاری ایران و سوریه چگونه می تواند در خاورمیانه پس از بحران  بُعد استراتژیک پیدا کند؟

پاسخ: ایران و سوریه در مقاطع مختلف چه پیش از انقلاب اسلامی و چه پس از آن در مقاطع مختلف روابط استراتژیکی با یکدیگر داشته اند و دو طرف نشان داده اند که خواهان حفظ و گسترش این روابط در بالاترین سطح ممکن هستند. به همین منظور در مرحله پساداعش نیز، طبیعتاً گسترش روابط دو کشور ادامه خواهد یافت. سوریه برای بازسازی زیرساخت های خود نیاز به سرمایه گذاری و تکنولوژی و نیروی متخصص دارد، و ایران به عنوان یک دوست و متحد راهبردی بخش زیادی از این نیازمندی ها را می تواند تامین کند. در مقابل ایران نیز برای حمایت از گروه های مقاومت در نزدیکی سرزمین های اشغالی، سوریه را به منزله پایگاهی استراتژیک می بیند که طبعاً در گسترش نفوذ و ایران در منطقه موثر خواهد بود و قدرت چانه زنی ایران را در مقابل با دیگر رقبا افزایش خواهد داد.

پرسش: کشورهایی مانند عربستان سعودی و ترکیه و دیگر بازیگران منطقه می توانند مانع از همکاری ایران و سوریه در رشته انرژی بشوند؟

پاسخ: خیر چرا که رقبای منطقه ای ایران و جبهه مخالف، هر آنچه در توان داشت را برای به بن بست کشیدن جنگ سوریه و سقوط بشار اسد بکار گرفت، با این حال به رغم این تلاش ها، ایران و جبهه مقاومت با توان قوا در کنار دولت و مردم سوریه از تمامیت ارضی این کشور دفاع کردند و مانع تحقق توطئه های تروریست ها و حامیان آنها شدند. به همین دلیل  با توجه به سوپیشینه این گروه ها، در مرحله پس از جنگ نیز حامیان گروه های تروریستی قطعا جایگاهی در بین مردم و حاکمیت سوریه نخواهند داشت و به تدریج شاهد تقویت گروه های مقاومت و شکل گیری نظم جدید منطقه ای با محوریت ایران خواهیم بود. بر همین اساس دور از ذهن نیست که با توجه به روابط حسنه ایران با عراق و سوریه ، در آینده نه چندان دور شاهد شکل گیری خط لوله جدیدی از خلیج فارس تا دریای مدیترانه برای انتقال منابع انرژی سه کشور ایران، عراق و سوریه  به دروازه های اروپا باشیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала