گزارش و تحلیل

احتمال خروج آمریکا از برجام و قراردادهای نفتی ایران

© Fotolia / Edelweissاحتمال خروج آمریکا از برجام و قراردادهای نفتی ایران
احتمال خروج آمریکا از برجام و قراردادهای نفتی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خروج احتمالی آمریکا از برجام چه تاثیراتی برقردادهای نفتی ایران خواهد داشت؟

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از وارد شدن به کاخ سفید، ناسازگاری خود با توافق هسته ایران را آغاز کرد و بارها بر بازنگری و خروج از برجام تاکید کرده. دونالد ترامپ این توافق را بدترین توافقی که تا کنون دیده خواند.
پس از توافق برجام و برداشته شدن تحریم ها شرکت ها و سرمایه گذاراران خارجی از جمله شرکت های نفتی به بازار ایران بازگشتند.
حال با تهدیدهای دونالد ترامپ مبنی بر بازنگری و یا خروج از برجام این قردادها به چه صورت خواهد بود.

آقای امید شکری، کارشناس انرژی در واشنگتن در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

قرارداد برجام که منعقد شده دو جانبه نبوده و تنها بین ایران و آمریکا به امضاء نرسیده بلکه مابین شش کشور بسته شده. آمریکا در صورت تمایل می تواند از این توافق خارج شود و بر شرکتهای اروپایی، چینی، روس و سایر شرکت هایی که مایل به سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران هستند فشار وارد کند و از طریق سیستم بانکی تحریم هایی را برای منع سرمایه گذاری در صنعت انرژی ایران اعمال کند، آمریکا پس از خروج احتمالی از برجام مستقیم و غیر مستیم می تواند به سرمایه گذاران خارجی که تمایل به سرمایه گذاری در صنعت انرژی ایران را دارند تاثیر بگذارد، از سوی دیگر شرکت های مایل به سرمایه گذاری در ایرن ممکن است با تحریم های یک جانبه بانکی و دولت آمریکا مواجه شوند.

آقای شکری افزود: ایران پس از تحریم ها در انتظار سیل سرمایه گذاران به سوی صنعت انرژی این کشور بود، اما به غیر از قرارداد فاز 11 پارس جنوبی با شرکت توتال و شرکت چینی، ایران شاهد قرداد عظیم دیگری در بخش نفت و گاز خود نبوده و انتظارات ایران در این زمینه تا به امروز برآورده نشده است.

ایران در بخش نفت و گاز و پتروشیمی به رقمی در حدود 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد. در بخش نفت اکثر چاه های نفت ایران در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و سالانه 8 درصد تولید نفت این میدانهای نفتی به صورت خودکار کاهش می یابد و ایران برای افزایش ضریب بازدهی نفت نیاز به تکنولوژی و سرمایه کشورهای خارجی نیاز دارد. آقای شکری ادامه داد: در صورتی که تحریم های جدیدی از سوی دولت آمریکا بر علیه کشورهایی که مایل به سرمایه گذاری در ایران هستند وضع شود، احتمال اینکه شرکتهای برزگ انرژی برای سرمایه گذاری در صنعت انرژی ایران با تردید روبرو شوند افرایش خواهد یافت. ممنوعیت معامله دلاری با ایران، نگرانی بانک‌های بزرگ از تکرار جریمه‌های سنگینی که پیش از این وزارت خزانه‌داری آمریکا بر آن‌ها تحمیل کرده، تقابل آشکار بخش‌های قابل توجهی از نمایندگان سنا و کنگره ‌آمریکا با توافق هسته‌ای ، همه و همه دسترسی شرکت‌ها به امکانات معامله با ایران را با مانع روبرو کرده است؛ آن هم در شرایطی که به شکل رسمی و قانونی محدودیت‌ها برداشته شده‌اند.
وی افزود: با توجه به شرایط فعلی و میزان مصرف داخلی و همچنین شدت بالای انرژِی، ایران به سرمایه گذاری خارجی احتیاج دارد و بدون سرمایه گذاری های خارجی احتمال اینکه ایران جایگاه خود را به عنوان یکی از تولیدکنندگان نفت در اوپک، با توجه به سرمایه گذاری های خارجی عراق و عربستان از دست دهد زیاد است و اگر ایران نتواند در این زمینه سرمایه گذاری هایی را انجام دهد موجب می شود که میزان تولید نفت ایران کاهش یابد. در اوپک هر کشوری که میزان تولید نفت آن پایین باشد، از میزان نفوذ آن کشور نیز کاسته می شود. بنابراین برای اینکه در اوپک توازن وجود داشته باشد، ایران باید تولید نفت را افزایش دهد. ایران باید با دیپلماسی قوی اثرات احتمالی خروج آمریکا از برجام را کاهش دهد.

امید شکری در ادامه افزود: تاثیرات خروج احتمالی آمریکا بر جام بستگی به واکنش و دیپلماسی فعال ایران در زمینه انرژی و سیاست منطقه ای ایران دارد. و ایران باید بتواند با دیپلماسی فعال در زمینه انرژی و سیاست های خارجی کشورهای منطقه مجاب به خرید گاز از ایران کند.
وی در پایان خاطر نشان کرد که کشورهای صاحب تکنولوژی بیشتر در بخش های انرژی از جمله نفت و گاز، پتروشیمی، افزایش بهره وری چاه های نفت و… علاقمند به سرمایه گذاری در ایران می باشند. ایران در حال حاضر با توجه به ذخایر عظیم گازی کمتر از یک درصد از تجارت جهانی گاز را در اختیار دارد و برای افزایش این درصد احتیاج به سرمایه گذاری خارجی دارد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала