گزارش و تحلیل

پا روی دم روسیه نگذارید!

© REUTERS / Ints KalninsИстребители Норвегии (F-16) и Италии (Eurofighter Typhoon) в небе Прибалтики
Истребители Норвегии (F-16) и Италии (Eurofighter Typhoon) в небе Прибалтики - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه فنلاندی "دموکراتی"، ژنرل "گوستاو هگلوند" بر آن است که گسترش ناتو به حساب کشورهای اروپای شرقی اشتباه است.

ژنرال هگلوند فرمانده سابق نیروهای دفاع فنلاند می گوید: بدون این گام ها ممکن بود از بسیاری بحران های کنونی جهانی اجتناب ورزید. روسیه بر اثر اعمال غرب روز بروز بیشتر در بنبست قرار می گیرد. ناتو بایستی در مرحله ای متوقف می شد که اعلام کرد اوکراین و گرجستان را به عضویت خود می پذیرد.

این ژنرال فنلاندی هنگام رونمایی کتاب خود با عنوان "ثبات بر کف ترازو" گفت: روسیه مانند را یک سگ به گوشه تنگ می رانند و این سگ ایتدا خواهد غرید ولی بلاخره گاز خواهد گرفت. اگر پیمان ناتو به جای گسترش به توسعه مشارکت می پرداخت جهان ما کاملا دیگری می بود و در بالتیک و دیگر مناطق بحران ها بوقوع نمی پیوستند.

ژنرال هگلوند ضمن انتقاد از کشورهای عضو جدید ناتو می نویسد: آنها کشورهای اروپای شرقی هستند که پس از ورود به ناتو قدرت دفاعی خود را برچیدند و به این خاطر برخورد من به این جریان منفی است. من مایل نیستم که فنلاند جزئی از این صفلگان نظامی باشد. اگر فنلاند وارد ناتو شود سطح بنیه دفاعی آن فرو خواهد ریخت. و این پیامد بسیار بزرگ منفی اول ورود آن به ناتو خواهد بود. پیامد منفی دوم این فرایند تغییر مناسباتمان با روسیه خواهد بود.

در حال حاضر فنلاند با کشور های تازه وارد به ناتو هیچ وجه مشترکی ندارد. ما قابل مقایسه با سوئد، سوئیس، ایرلند و اتریش هستیم که هیچ کدام از آنها خواهان ورود به ناتو نیست. کشورهایی که می خواهند وارد ناتو شوند کشورهای کمونیستی سابق هستند. اگر سوئد به عضویت در پیمان ناتو در خواهد آمد به احتمال قوی فنلاند پس از تعمق از این نمونه پیروی خواهد کرد.

در این کتاب عقاید نمایندگان اجتماعی فنلاند نیز درج شده. مقاله نویس "لارسریک هگمن" و نماینده پارلمان "مااریت فلدت- رانتا" بر آن هستند که سوئد که در مورد ناتو از موضع بی طرفی پیروی می کند برای هلسینکی از اهمیت بالا برخوردار است. آنها بر آن هستند که ناتو به این خاطر به فنلاند و سوئد چشم می دوزد که در در فکر تحکیم دفاع منطقه بالتیک است و اگر آن دو کشور به ناتو بپیوندند کار دفاع بیشتر به پیش خواهد رفت. ولی دولت سوئد اعلام کرد که برایش مساله ورود به ناتو مطرح نیست و به این خاطر عجالتا مایل نیست درخواست ورود به این پیمان را ارائه بدهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала