گزارش و تحلیل

چتر موشکی آمریکا علیه روسیه

© AFP 2023 / Wojtek Radwanskiکاروان نظامی آمریکا و انگلیس وارد لهستان شد
کاروان نظامی آمریکا و انگلیس وارد لهستان شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد از کانال تلویزیونی "راشا تودی" قرار است ایالات متحده برای دفاع از اروپا کشتی های خود را در دریاهای سیاه، شمالی و بالتیک به سامانه پدافند هوایی ایجیسمجهز کند. نظامیان آمریکایی می گویند اروپا برای دفاع مطمئن به تعداد بیشتر موشک های ایجیس احتیاج دارد.

ایجیس سامانه پدافند هوایی و موشکی بروی کشتی ها و در پایگاه ها زمینی است که خطر ناشی از هواگردها و موشک های بالستیک را رصد، کشف و حنثی می کند. کارشناشان آمریکایی این سیستم را دائما به روز می کنند. در ماه ژوئیه 2017 اولین ناوچه نوع جدید "جان فین" مجهز به سامانه پیشرفته ایجیس بکار انداخته شد.

آزمایش سیستم پدافند هوایی «THAAD » آمریکا - اسپوتنیک ایران
آزمایش موفق سیستم پدافند هوایی آمریکا در آلاسکا
ژنرال "یوگنی بوژینسکی" رییس سابق اداره بین الملل وزارت دفاع روسیه در مصاحبه با "راشا تودی" گفت: آمریکایی ها قادر نیستند پوتانسیل ما را خنثی سازند. آمریکا در حال ساخت عنصر اروپایی سیستم جهانی ضد موشکی است. آنها می خواهند در دریای سیاه دو کشتی مستقر کنند و نیز در بالتیک و دریای شمالی، ولی این جریان کاری مشکوک است. استقرار این کشتی ها در دریاهای بالتیک و شمالی بویژه برای ما خوشحال کننده نیست. با ظاهر شدن موشک SM-3 Block IIB آنها نخواهند توانست یک هزار موشک ما را رهگیر کنند ولی می توانند خسارات وارده به خود را محدود کنند. سامانه ایجیس موشک های بالدار و ضدموشک را رهگیر می کند، ولی هر کنش واکنش در پی دارد اگر آنها تعداد موشک ها را افزایش دهند ما هم عکس العمل متناسب را از خود نشان خواهیم داد.

راه اندازی کشتی های مجهز به نوع جدید ایجیس برای دفاع از اروپا احتمالا در چهار مرحله صورت می پذیرد. در طول مرحله اول از 2011 تا 2014 بر 24 ناوشکن 111 سامانه SM-3 Block IB مستقر شد. در مرحله دوم در 2015- 2016 آمریکا در رومانی سامانه ایجیس پیاده کرد. و در مرحله سوم از سال 2018 قرار است در لهستان موشک های جدید SM 3 Block IIA پا بر جا شوند. این موشک ها می توانند موشک های بالستیک را حتی در زمان بلند شدن رهگیر و نابود کنند. اجرای مرحله چهارم لغو شده است.
مسکو بر آن است که راه اندازی این برنامه امنیت روسیه را به مخاطره می اندازد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала