گزارش و تحلیل

گفتگوی ترکی ال فیصل با خبرگزاری اسپوتنیک

© AP Photo / Kamran Jebreiliگفتگوی ترکی ال فیصل با خبرگزاری اسپوتنیک
گفتگوی ترکی ال فیصل با خبرگزاری اسپوتنیک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پادشاه عربستان و رئیس جمهور روسیه می توانند به تفاهم برسند.

پرسش: پادشاه عربستان سعودی به مسکو می آید. تا آنجا که ما مشاهده می کنیم، عربستان سعودی  تغییرات زیادی از سر گذرانده است. به نظر شما این نکته بر مذاکرات با مسکو تأثیر خواهد گذاشت؟  کشور شما با کشور دهسال پیش تفاوت زیادی دارد.

پاسخ: آری، پادشاه عربستان سعودی راهی روسیه می شود. به نظر من موضوعات زیادی را می توان با آقای پوتین بررسی نمود.  فقط کشور ما نیست که تغییر کرده است. فدراسیون روسیه نیز تغییر کرده است.  از اینرو نکات مشترک دو کشور برای رشد و توسعه آتی زیاد است. ما با مسأله انرژتیک مواجه هستیم.  بازار نفت هم بر فدراسیون روسیه و هم عربستان سعودی تأثیرگذار است.  تلاش های مشترک دو کشور که چند سال پیش آغاز شد برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت انجام شد.  این امر باعث نزدیکی روسیه و عربستان سعودی می شود. حوادث خاورمیانه نیز می تواند موضوع دیگری برای نزدیکی دو کشور باشد.  ما شاهد افزایش نفوذ روسیه  در این منطقه و تأثیر روسیه بر اوضاع سوریه هستیم. عربستان سعودی به همین اندازه در ثبات در سوریه ذینفع است. عربستان می خواهد صلح و ثبات در کشور سوریه حاکم باشد. از اینرو در این سطح عربستان سعودی و روسیه از نکات مشترک زیادی برخوردارند.

بین دو کشور در رابطه با خاورمیانه —لیبی، یمن،عراق، ایران و حوادث مرتبط با کردها در شمال عراق ما می توانیم مذاکره کنیم.  به نظر من پادشاه عربستان  و رئیس جمهور روسیه می توانند به تفاهم برسند.

پرسش: این فرایند برای شما واضح تر است…

پاسخ: فکر نمی کنم اینطور باشد(لبخند می زند)

پرسش: شما رئیس سرویس اطلاعات بودید و درک دقیقی از فرایندهایی  دارید که اوایل هزاره آغاز و تا کنون ادامه دارد. به عنوان مثال، در باره حوادث سوریه. تا آنجا که می دانم، عربستان سعودی حالا تصمیم گرفته است که اسد می تواند باقی بماند (به عنوان رئیس جمهور سوریه)، البته تا زمان انتخابات، یعنی زمانی که ملت سوریه  بتواند خودش در این رابطه تصمیم بگیرد. این یک نکته جدید در موضع عربستان سعودی است.  چه چیزی در سوریه رخ می دهد؟ آیا به نظر شما جنگ داخلی در سوریه به پایان رسیده است؟  آیا «دولت اسلامی» شکست خورده است؟  نظر شما در رابطه با بحران سوریه چیست؟

پاسخ: قبل از هر چیز اجازه بدهید موضع خود را در این خصوص روشن سازم.  من یک شخصیت دولتی نیستم.  از اینرو من اصلا در جریان داده های اطلاعاتی، مکاتبات، مکاتبات دیپلماتیک و دیگر ارتباطات  رسمی بین کشورها نیستم. تمام اطلاعات من مرتبط با اخباری است که در روزنامه ها می خوانم و اعلامیه های رسمی رهبران کشورها.  نقطه نظر شخصی من  در رابطه سوریه چنین است: جامعه جهانی به طرز شگفت آوری اوضاع در سوریه را نادیده می گیرد که یک جنایت است. همین امر باعث ادامه این وضع شد. در سوریه کشتار تا به امروز ادامه دارد، آنهم با وجود تلاش طرفین درگیر در بحران. امیدوارم  و می خواهم جامعه جهانی تحت سرپرستی عربستان سعودی، فدراسیون روسیه، آمریکا، سازمان ملل،ترکیه، ایران به این نتیجه برسد که قتل و کشتار باید به اتمام برسد. در سوریه تکنیک آلات نظامی زیادی وجود دارد —نیروهای مسلح روسیه، ایران،ترکیه،ائتلاف آمریکا و دیگر ائتلافات در سوریه- همه آنها اگر به توافق برسند که باید به کشتار پایان داد، به آتش بس  طولانی خواهیم رسید. نه فقط در مناطقی که برای برقراری اتش بس در سوریه تلاش می شود، بلکه در سراسر خاک سوریه. هر طرفی که مانع از برقراری آتش بس بشود باید مجازات شود. جامعه جهانی از عهده انجام این کار برمی آید، اما کاری در این رابطه نمی کند. به نظر من حتی با در نظر داشت مقاصد نیک در خصوص برقراری صلح در سوریه، بدون قطع عملیات جنگی، تمام مذاکرات با شکست روبرو خواهند شد.  زیرا ما طی 2 سال گذشته — از زمان  شرکت روسیه در بحران سوریه- شاهد آن بودیم  که تلاش های برقراری آتش بس در سوریه به شکست انجامید. زیرا مکانیزمی که با کمک آن بتوان آتش بس را اجرا کرد وجود نداشت. حالا اخباری در باره توافق بین روسیه، ترکیه، ایران در «آستانه» طی مذاکرات پخش می شوند که بر طبق آنها قرار است  در مناطق معینی از سوریه آتش بس برقرار شود.  از تلاش های آمریکایی ها، روس ها و اردن در جنوب سوریه باخبر می شویم که قرار است نقاط عاری از جنگ نیز در آنجا ایجاد شود.  اما مکانیزم اجرای آنها وجود ندارد.  به عقیده من  وجود مکانیزم ضروری است که متأسفانه وجود ندارد. وقتی آتش بس تمام و کمال در سوریه برقرار شود، می توان مذاکرات را ادامه داد و ملت سوریه می تواند خودش تصمیم بگیرد.

می خواهم تصور شما در باره موضع عربستان سعودی را اصلاح کنم. من در هیچ جا ندیدم که عربستان سعودی اعلام کرده باشد با ماندن اسد به عنوان رئیس جمهور سوریه موافق است. ما می گویئم که ملت سوریه باید  خودش تصمیم بگیرد. باید مکانیزم برای تصمیمگیری ملت سوریه ایجاد شود تا مردم سوریه خودشان در این خصوص تصمیم بگیرند. هنوز چنین کاری انجام نشده است. مذاکرات در ژنو، در آستانه هنوز مکانیزم ضروری را ایجاد نکردند که امکانی برای ملت سوریه فراهم سازد تا آنها خود در این رابطه تصمیم بگیرند.  تا زمانی که این مکانیزم ایجاد نشود، ما می گوئیم که بشار اسد رئیس جمهور مشروع  سوریه نیست.  او نماینده ملت سوریه نیست. او قاتل سوری هاست.

پرسش: از روسیه وقتی به خاورمیانه نگاه می کنیم به نظر می رسد که بازیگران گوناگون جهانی  در آنجا از منافع متفاوتی پیروی می کنند. از اینرو نمی توانیم بخوبی «صدای سوریه» را بشنویم. نظر شما در این خصوص چیست؟

پاسخ: با نظر شما موافقم. از اینروست که می گویم کشورهایی که از آنها نام بردم و در بحران سوریه شرکت دارند باید برای دستیابی به آتش بس به توافق برسند- آتش بس  در سراسر سوریه- که آن را باید با کمک تکنیک آلات نظامی موجود در سوریه برقرار کرد.

پرسش: آیا آنها در این امر ذینفع هستند؟

پاسخ: امیدوارم! همه می گویند که ما-روسیه،آمریکا،اروپا، ترکیه،ایران- همه آنها می گویند: ما برای ملت سوریه رفاه و صلح آرزو می کنیم. آنها باید نشان بدهند که اولین گام بسوی رسیدن به صلح — پایان دادن به قتل و کشتار است.

پرسش: همه در باره دولت اسلامی و شکست داعش صحبت می کنند. به نظر شما چرا رادیکالیزم در چنین سطح بالایی قرار دارد که حتی ما در باره مقابله مشترک با تروریسم باید با عربستان سعودی گفتگو کنیم؟موضوع از چه قرار است؟  شما دیدید این جریان چطور شروع شد؟ می توانید علت بروز آن را توضیح بدهید؟

پاسخ: من آن ها را «دولت اسلامی» نمی نامم.من از واژه عربی«فاحِش» هم وزن «داعش» در رابطه با آنها استفاده می کنم. این لغت به معنای «پست و پلید» است. زیرا آنها واقعا افراد رذل و پلیدی هستند.  آنها کشور نیستند و هیچگونه ارتباطی با اسلام ندارند. آنها خیلی از اسلام دور هستند. نکته دوم آن است که-داعش، القاعده و تمام این گروه های تروریستی-علایم بیماری و نه خود بیماری هستند.  بیماری در دمشق،بغداد، صنعا، طرابلس — در پایتخت های کشورهایی قرار دارد که مبدل به کشورهای ناقص شده اند. دادن اجازه به این گروه برای سوء استفاده از فروپاشی کشورها برای تقویت خود-منبع اصلی این حوادث است. یادتان می آید داعش از کجا شروع شد؟ از عراق.  در شرایط اشغال عراق توسط آمریکایی ها. وقتی هیچ دولتی وجود نداشت، شکلگیری این گروه آغاز شد. بعد داعش به کجا گسترش یافت؟ به سوریه. زمانی که فروپاشی کشور آغاز شد. وقتی  دولت بشار اسد به پیگرد و تعقیب سوری ها پرداخت.  در آنزمان بود که داعش کشوری را پیدا کرد که می توانست در آنجا خود را تقویت کند-در رقه و دیگر مناطق سوریه. اگر این بیماری در صنعا،دمشق، بغداد درمان شود، احتمال از بین رفتن القاعده و داعش نمایان خواهد شد. از اینرو امیدوارم اگر جامعه جهانی قصد خود در این خصوص را ابراز کند و بخواهد  قتل و کشتار در سوریه به پایان برسد،  در آن زمان می توانیم به مرحله ای گذار کنیم که ملت سوریه خودشان بتوانند  در باره دولت مشروع تصمیم بگیرند، دولتی که بتواند داعش و القاعده را از خاک خود بیرون راند.

پرسش: آنچه در اروپا شاهد آن هستیم و در رابطه با آن نیاز به مشورت و کمک داریم.  تروریسم در اروپا، داعش و یا بقول شما «فاحش» از سوریه صادر نمی شود. آنها در داخل اروپا ظاهر می شوند. مردم مبدل به تروریست می شوند.  مطلع هستم که شما در سال 2002 ، در زمان جنگ چچن سفری به روسیه داشتید، شما گفتید که تمامیت کشور روسیه  نقض نخواهد شد.

پاسخ: قطعا.

پرسش: هیچکس نباید تهدیدی برای کشور باشد.  شما گفتید که  این تروریست ها باید نابود شوند.هم اکنون کل اروپا با این خطر مواجه شده است. چطور می توان این جریان را متوقف کرد؟ اروپا دچار بدبیاری شده است.

پاسخ: به عقیده من کشورهای اروپایی باید در همانجا بدنبال علت این امر بگردند. چرا جوانانی که در اروپا متولد، بزرگ شدند و به مدارس اروپایی رفتند به چنین فعالیت های جنایی روی می آورند و به داعش، القاعده و از این نوع گروه ها می پیوندند. این کار باید بطور جمعی انجام شود. کشورهای اروپایی برای جستجوی علت این قضیه باید با هم متحد شوند.  به نظر من یکی از بزرگترین اشتباهات نه فقط کشورهای اروپایی بلکه  جامعه جهانی این است که آنها اطلاعات را به اشتراک نمی گذارندد. از سال 2005، عربستان سعودی پیشنهاد کرد مرکز ضدتروریستی بین المللی ایجاد شود تا در آنجا اطلاعات در باره گروه های تروریستی جمع آوری شود، کمک های آموزشی و اقتصادی به کشورهایی رسانده شود که فاقد امکان مالی برای مبارزه با تروریسم هستند. حال می خواهد این یک کشور آفریقایی باشد، یا آسیایی و یا آمریکای لاتین و یاهر جای دیگر در جهان. در سال 2013  سازمان ملل متحد با کمک عربستان سعودی بالاخره این مرکز را ایجاد کرد.  اما از سال 2013 تا کنون، کار این مرکز آغاز نشده است.  چطور می توان با این بیماری-تروریسم-مبارزه کرد، اگر روسیه، عربستان سعودی و آمریکا بطور جداگانه این کار را انجام می دهند؟ اگر آنها اطلاعات را به اشتراک نمی گذارند، چطور می توان بخوبی با تروریست ها مبارزه کرد. تروریست ها، داعش یا القاعده با هم در تماس هستند و به تبادل اطلاعات می پردازند. تروریست هایی که در پاریس،نیس،بروکسل، لندن و هر جای دیگری انفجارات را سازماندهی کردند تماس بین خود را حفظ کرده بودند. آنها با یکدیگر گفتگو می کنند و به تبادل اطلاعات می پردازند. اما کشورها فعلا با هم در تماس نیستند.

 

من فوریه گذشته در کنفرانس امنیت مونیخ حضور داشتم. وزیر کشور آلمان اعتراف کرد که همکاری  و تبادل اطلاعات در اروپا کم است. تصور کنید آلمان که  قلب اروپاست، می گوید که در کشورهای اروپایی  همکاری در خصوص تروریسم کافی نیست. این یک نقص بزرگ است. باید آن را رفع کرد. به نظر من یکی از موضوعاتی که پادشاه عربستان سعودی گفتگو در باره آن با رئیس جمهور پوتین را آغاز کرده است، چگونگی بهبود نه فقط تبادل اطلاعات بین عربستان سعودی و فدراسیون روسیه، بلکه چگونگی آغاز کار مرکز ضد تروریستی بین المللی است.

پرسش: از همان ابتدا شما به مبارزه با تروریستها پرداختید. اما از مجاهدین شروع کردید. شما را حتی شخصی نامیدند که در بازی با اوسامه بن لادن شرکت داشته است، زیرا با وی موافقت نامه عدم حمله به عربستان سعودی را به امضا رساندید.  این موضوع حقیقت دارد؟

پاسخ: نخیر.

پرسش: همه معتقدند که شما شخصی هستید که اوسامه بن لادن را از عربستان سعودی بیرون راند.

پاسخ: نخیر.

پرسش: پوتین می گوید که تروریسم فاقد مذهب و ملیت است.

پاسخ: حق با پوتین است. به نظر من، نباید به آنها اجازه داد خود را مسلمان بدانند.  از این رو آنها را «فاحش» و نه « داعش» می نامم. رسانه ها نقش خاصی در این جریان بازی می کنند.  در روسیه، در منطقه ما، در اروپا و در آمریکا. وقتی به عنوان سفیر عربستان در لندن خدمت می کردم به مقامات بریتانیایی گفتم که نباید اجازه پخش صدای افراط گرایان در لندن داده شود. جواب آنها این بود: این آزادی بیان است! این عنصر اولیه برای ظاهر شدن این افراد در رسانه ها به عنوان  نمایندگان اسلام شد. در آمریکا شیفته عکس های جنجالی این افراد هستند  که سخنان نفرت انگیزی بر زبان می آورند و خودشان هم از نظر رفتار و هم شکل وقیافه نفرت انگیزند. برخورد به این نوع آزادی بیان چگونه باید باشد؟ به ویژه در جامعه اروپایی و آمریکایی؟ دولت های اروپایی و آمریکایی باید به این موضوع توجه نشان بدهند، زیرا آنها خودشان قربانی شدند. آنها قربانی افرادی شدند که در آنجامتولد و بزرگ شدند ولی به دلیل تبلیغات امامان مساجد اروپایی به افراط گرایان پیوستند.

 

نکته دیگر همگرایی گسترده این جوامع  در جامعه اروپایی و غربی است. آنها با ناشکیبایی از سوی جامعه بومی مواجه شدند. آنها بیکار هستند و از اینرو به گروه های جنایتکار می پیوندند. از اینرو در کشورهای اروپایی باید به این نکته توجه شود. وقتی در زمان حوادث بسلان به روسیه سفر کردم. من گفتم: روسیه کشوری با بافت فشرده و هماهنگ است، درست مثل یک فرش با نقش و نگار منحصربفرد. روسیه کشوری نمونه است که می تواند برای تمام کشورهای جهان سرمشق باشد-کشوری که در آنجا ملل و ادیان مختلف در کنار هم به زندگی صلح آمیز ادامه می دهند. غرب باید از نمونه ساختار منحصربفرد جامعه روسیه درس بگیرد و اجازه  ناشکیبایی، فرقه بازی،نفاق  قومی را در آلمان،ایتالیا، اسپانیا، آلمان و بریتانیا ندهد. در انتخابات چندی پیش در المان حزبی شرکت داشت که مخالف اسلام و خارجیان است و نماینده آن وارد پارلمان شد که خطر بزرگی در بر خواهد داشت.

پرسش: چند سوال کوتاه در خصوص مناسبات بین الملل دارم. من مطالب زیادی در باره اوسامه بن لادن، بلک واتر، جنگ عراق، چگونگی شکلگیری القاعده و داعش و غیره خواندم. به نظر من، همه اینها بازی بزرگ آمریکایی هاست. درست می گویم؟زیرا آنها از القاعده در افغانستان حمایت کردند و بعد عراق را ویران کردند و موجبات شکلگیری داعش را فراهم کردند.

پاسخ: فکر نمی کنم آمریکا، القاعده را سازماندهی و یا از آن حمایت کرده باشد.  القاعده دشمن بشریت است. القاعده با آمریکا و روسیه و تمام کشورهای پیشرفته می جنگد. القاعده و در پی آن داعش از این کشورها به عنوان طعمه استفاده می کنند. فکر نمی کنم که فقط یک کشور مسئول این قضیه باشد. اما عملیات کشورها عواقب خاص خود را در بردارد.

 

به عنوان مثال وقتی جهادیست های شوروی را مجبور به ترک افغانستان کردند، باقی جهان از افغانستان رو برگرداند. رادیکالیزم از کشورهای گوناگونی به افغانستان سرازیر شد. هیچ کس به آنها توجه نکرد. وقتی  بحران بوسنی آغاز شد آنها  میدان عمل جدیدی پیدا کردند. وقتی اوضاع چچن دگرگون شد، طرفداران رادیکالیزم به آنجا رفتند.ابو مصعب الزرقاوی که موسس اولین باصطلاح دولت اسلامی در عراق بود از کجا سر و کله اش پیدا شد؟از افغانستان و چچن.  او در این نقاط درگیری فعالیت می کرد.

پرسش: شما انتظار داشتید به نیویورک حمله شود؟

پاسخ: هیچکس نمی توانست چنین چیزی را پیش بینی کند. هیچ کس در گفتگوهایی که ما با آمریکایی ها، اروپائیان، دوستان عرب و حتی با روسیه داشتیم انتظار وقوع چنین حادثه ای را نداشت.

پرسش: آمریکایی ها می گویند که اطلاعاتی در این خصوص در اختیار داشتند اما وقت برای آنالیز آن ها کافی نبود.

پاسخ: به نظر من اگر داده ها تأیید شده بود، حتما  واکنش لازمه نشان داده می شد.

پرسش: آنها پس از این واقعه با شما دعوا کردند؟

پاسخ: منظور شما از آنها، کیست؟

پرسش: آمریکایی ها.

پاسخ: 15 از 19 مقصر حادثه 11 سپتامبر سعودی بودند. البته که این سوال مطرح شد: آیا عربستان سعودی در این حادثه دست داشته است یا نه.  بازرسی های آنها  نشان داد که عربستان سعودی در این قضیه دست نداشت.

پرسش: پس چرا آمریکایی ها می گویند که  گزارش محرمانه ای در اختیار دارند که ثابت می کند رهبران  عربستان سعودی از این موضوع باخبر بودند.

پاسخ: به احتمال زیاد این مربوط به اطلاعات رسانه هاست و نه اطلاعات رسمی.

پرسش: می توانید در این باره توضیح بدهید؟ دائما می شنویم که آمریکا نمی تواند این گزارش را منتشر کند، زیرا در اینصورت حکم مرگ عربستان سعودی را صادر خواهد کرد…

پاسخ: 29 صفحه گزارش کمیسیون رسیدگی به حادثه 11 سپتامبر در ماه ژوئیه سال جاری منتشر شد. این گزارش در آمریکا منتشر شد حتی یک خط آنهم در باره دخالت عربستان سعودی در حادثه 11 سپتامبر نبود. بدین ترتیب ملاحظه می کنید که ما اولین قربانیان القاعده بودیم. ما اولین مبارزان با القاعده بودیم.

پرسش: نظر شما در باره رفراندوم کردستان چیست؟

پاسخ: به نظر من هر اتفاقی در آنجا بیفتد، مشکلات زیادی دربرخواهد داشت. این راه حل مسائل نیست.  کشورهای همجوار عراق، ترکیه،سوریه و ایران اجازه شکلگیری موفق کشور مستقل کردستان در شمال عراق را نخواهند داد. دولت عراق نیز مخالفت خود را ابراز کرده و نتیجه رفراندوم را برسمیت نمی شناسد. درگیری بروز خواهد کرد. شما با اعلامیه های آنکارا و تهران در این خصوص آشنا هستید. بیانیه هایی جنگ طلبانه! رفراندوم حلال مشکلات نیست.

پرسش: خاورمیانه یک دیگ جوشان است. پس از 11 سپتامبر، عربستان سعودی را حامی تروریسم نامیدند. حال،عربستان قطر را حامی تروریسم می نامد. ترامپ ایران را حامی تروریسم می نامد. این اتفاقات چرا رخ می دهند؟ راه حل این مسائل چیست؟

پاسخ: موضوع  قطر از سال 1995 و 1996 آغاز می شود. بن لادن در سال 1996 در سودان بود و بعد به قطر رفت. در آنجا  به او پول دادند و گفتند: از تو حمایت می کنیم. ماجراهای افغانستان پس از آن شدیدتر شد.

پرسش: به نظر شما چرا نمی توان به جنگ در یمن پایان داد؟

پاسخ: تا زمانی که سازمان ملل متحد مکانیزم اجرای آتش بس را ایجاد نکند، نمی توان به جنگ پایان داد.وقتی سازمان ملل تحریم کند، عملیات مالی در سراسر جهان منجمد می شود. حوثی ها به عنوان  مقصران عملیات علیه  دولت مشروع شناخته شدند.

پرسش: اما آنها به مبارزه ادامه می دهند و نمی ترسند.

پاسخ: موضوع ترس نیست. آنها دلشان به حامی خود گرم است. می پرسید حامی آنها کیست؟ ایران. آنها تا کنون از سوی قطر هم حمایت می شوند. آنها از بندر الحدیده برای حمل ونقل کمک نظامی و دیگر کمک ها از ایران و جاهای دیگر استفاده می کنند.

پرسش: اوضاع در یمن در رابطه با دولت مشروع و گروه های مخالف شبیه وضعیت سوریه است.

پاسخ: این دو وضعیت با هم فرق دارند. باصطلاح دولت مشروع در سوریه و بشار اسد مسئول کشته شدن 500000نفر از ساکنان کشور هستند.  اما در صنعا وضع طور دیگری است. دولت رسمی صنعا هرگز بر علیه ملت خود دست به عملیات جنگی نزد.  در واقع این دولت توسط حوثی ها سرنگون شد که حالا خودشان ساکنان غیرنظامی یمن را می کشند.  فرق بین یمن و سوریه در این نکته نهفته است.

پرسش: به عنوان آخرین سوال، عربستان سعودی و مسکو چطور می توانند داعش را شکست بدهند؟

پاسخ: خواهش می کنم آنها را « فاحش» بنامید (لبخند می زند)

پرسش: به نظر شما چطور می توان با اتحاد نیروها، « فاحش» را شکست داد؟ آینده را چطور می بینید؟

پاسخ: امیدوارم که مواضع ما بهم نزدیکتر شود و به تبادل نه فقط اطلاعات، بلکه  تجربه بپردازیم و از تجربه یکدیگر درس بگیرم. شما تجربه مقابله با تروریست ها را دارید و ما نیز همینطور. روسیه با جدا شدن از اسد می تواند به منافع زیادی دست یابد. بشار اسد به دلیل کاری که با مردم خود می کند، به اعتبار فدراسیون روسیه ضربه می زند. نه فقط عربستان سعودی، بلکه 1 میلیارد و 200 میلیون مسلمان جهان به این موضوع توجه می کنند. باید با کمک مکانیزم سازمان ملل به ملت سوریه مستقیما کمک کرد. در شهرها، روستاها، اتحادیه های کارگران سوریه و قبایل سوریه. شما توانایی انجام این کار را دارید. فقط از بشار اسد دور شوید…

پرسش: روسیه به روستاهای سوریه کمک بشردوستانه می رساند…

پاسخ: کدام روستاها؟ چند روستای انگشت شمار. من می خواهم که ما باهم به تمام روستاهای سوریه کمک برسانیم.  انجام این کار فقط با آتش بس کامل ممکن است. اما خبری از آتش بس نیست. اگر آتش بس برقرار شود، ملت سوریه می تواند مکانیزمی برای انتخاب دولت، رئیس کشور طراحی کند. ما همه خواهان شروع انتخابات هستیم. روسیه می گوید: باید تا انتخابات آینده صبر کنیم.  بسیار خوب، اما ابتدا باید آتش بس برقرار شود. بشار اسد دو سال پیش انتخابات برگزار کرد و با 99,99% آراء پیروز شد (می خندد). تصورش را می کنید: آدمی که 500 هزار نفر را کشت و باعث آواره شدن 10 میلیون نفر شد و پراکنده شدن شش میلیون نفر در سراسر جهان شد، پیروز گشت و خود را رئیس جمهور سوریه اعلام کرد. بهتر نیست اجازه داده شود تا ملت سوریه  خودش تصمیم بگیرد.

پایان

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала