گزارش و تحلیل

دومین سالگرد عملیات ضد تروریستی روسیه در سوریه

© Photo / Ministry of defence of the Russian Federationدومین سالگرد عملیات ضد تروریستی روسیه در سوریه
دومین سالگرد عملیات ضد تروریستی روسیه در سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیوم سپتامبر 2017 از آغاز عملیات نیروی هوافضای روسه در سوریه دو سال گذشت.

ولادیمیر ساژین تفسیرگر سیاسی اسپوتنیک می نویسد: در این هنگام موقعیت در سوریه از بیخ و بن عوض شد. به برکت حمایت نیروی هوافضای روسیه از نیروهای مسلح دولتی سوریه پرزیدنت اسد که پیشتر در وضع بحرانی قرار داشت به یک سری پیروزی ها بر تروریست ها نائل آمده و وضعیت خود را مستحکمتر ساخت.

نقش روسیه در کمکرسانی به ملت سوریه در پیکار خونین با تروریست ها بسیار بالا است. کل نیروهای ضد تروریستی طی دو سال مبارزه به مساعی مشترک اکثر نواحی اشغال شده  سوریه را از لوث وجود داعشی ها پاک کردند. در 2015 حدود50-70 درصد از اراضی سوریه زیر کنترل داعش بود ولی در سپتامبر 2017 تروریست های داعش فقط در 19 درصد سرزمین سوریه داد و بیداد می کردند.  در طول ماه های اخیر بیش از 600 قصبه مسکونی از جمله شهر بزرگ و دارای اهمیت استراتژیک حلب آزاد شد و بیش از 140 هزار نفر از ساکنان آن توانستند به محل های بومی خود باز گردند.

گفتنی است که داعش در سوریه تلفات جانی چشمگیری متحمل شده است. در 2015 در سوریه حدود 60 هزار شبه نظامی داعش (بنا به داده‌های دیگر تا 200 هزار نفر) می جنگیدند ولی الآن این تعداد مساوی حدود 20 هزار نفر است.

رسانه‌ها می‌نویسند که در حال حاضر داعشی ها با مسایل پولی چشمگیری دست بگریبان هستند و در 2015 درآمد های ماهانه این گروه تا 81 میلیون دلار می‌رسید واما در 2017 فقط 16 میلیون دلارشده است. این امر با ازدست دادن نواحی نفت خیز و نابودی تأسیسات زیربنایی در سوریه مربوط است که بر اثر خدمات نیروی هوافضا و مشاوران روسیه صورت پذیرفته است.

ناگفته نماند که سطح مهارت پرسنل نظامی روسیه در سوریه و کیفیت تسلیحات ساخت کشور ما بکار برده شده علیه اشرار داعشی نیز عالی است. مطبوعات می‌نویسند که هنگام نبرد ها در سوریه 600 نوع اسلحه روسی در آن کشور بکار برده شده و م همه اش در انجام وظایف محول ثمربخشی ممتاز خود را نشان دادند.

قهرمانان روسیِ قربانی جنگ در سوریه + عکس - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
قهرمانان روسیِ قربانی جنگ در سوریه + عکس

روسیه در مبارزه با تروریست ها در سوریه  انواع و اقسام اسلحه پیشرفته خود را تست و بکار برده است: هواپیماهای استراتژیک دورزن، موشک های دریاپایه مستقر در کشتی‌ها در دریای خزر و موشک های  نصب شده بر زیردریایی ها، از جمله موشک دریاپایه نوع «کالیبر» و موشک هواپایه «اکس 101».

رسانه‌های جهانی (با بی‌شرمی معیین) می‌نویسند که عملیات نظامی در سوریه بهترین تبلیغ اسلحه ساخت روسیه بود. به این خاطر الآن همان سلاح هایی از روسیه خریداری می‌شود که در اختلاف سوریه امتحان شدند. میزان صادرات اسلحه ساخت روسیه در 2015 معادل 14.5 میلیارد دلار بود و در 2016 از 15 میلیارد دلار تجاوز کرد و فقط در نیمه اول 2017 به 8 میلیارد رسید.

پرسنل نظامی روسی در حال جنگ در سوریه به اهالی آن کشور کمک‌های نوعدوستانه پزشکی و غذایی هم می رساند. به برکت فعالیت‌های فدراسیون روسیه در آن کشور موقعیت جدیدی بوجود آمده است.

هرچند که درگیری‌های نظامی در سوریه ادامه یافت ایده برقراری آتشبس تعداد هرچه بیشتر افراد در حال عملیات جنگی از هر دو طرف را در برمی گرفت و در نتیجه در آن کشور مناطق تنشزدایی تشکیل شده و روسیه، آمریکا، ایران، ترکیه و اردن ضامن نظم و آرامش در این حوزه ها شدند. دیده می‌شود که فرایند اختلاف در سوریه وارد فاز جدیدی مبارزه سیاسی — دیپلماتیک بخاطر آینده سوریه می شود. متأسفانه مسایل زیادی در این روند وجود دارد. حتی اگر این برداشت داشته باشیم که نابودی داعش نزدیک است روشن است که اوضاع در سوریه به این زودی عادی نمی شود.

راستش، اکنون سوریه زیر کنترل چند نیروی نظامی- سیاسی است. آن‌ها دولت بشار اسد دارای حمایت روسیه، ایران و گروه‌های هواخواه ایران هستند، کرد های حمایت شده توسط آمریکا و ارتش آزاد مخالف دمشق و حمایت شده از سوی ترکیه و ترکمن های سوری و بالاخره داعش در حال دفاع از خود همراه با متحدین. از این رو ناظران می‌گویند که حدس زدن اینکه حتی بخش اکثر سوریه ای آزاد شده از لوث داعش  کشور واحد و متحد است — حد اکثر خوشبینی است. تمامیت ارضی سوریه هنوز هم از طریق نظامی تأمین نشده تا چه رسد به حل و فصل سیاسی موقعیت در آن. برای این کار تفاهم و وفاق همه نیروهای درگیر در اختلاف به غیر از داعش لازم و ضروری است. رسیدن به این وضعیت در آینده نزدیک محال به نظر می رسد. 

به این خاطر شکاف غیر رسمی در سوریه در‌واقع مدت مدیدی ادامه خواهد یافت. چراکه دیدگاه طرف‌های ذینفع به آینده سوریه متفاوت بوده و هدف‌های آن‌ها در سوریه بعد از جنگ با هم فرق فاحشی دارد.

از این رو بعید است که نیروهای مسلح کشورهای عامل در سوریه به این زودی آن کشور را ترک کنند. ظاهراً این ادعا در مورد یگان نیروهای مسلح روسیه در سوریه نیز صدق می‌کند که از منافع روسیه و سوریه در خاور میانه دفاع می کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала