گزارش و تحلیل

ظهور بانوان مکانیک خودرو در ایران + عکس

© Photo / رضا دادگر بانوان مکانیک خودرو در ایران
بانوان مکانیک خودرو در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک ایران- شاید در فضای کنونی جامعه ایران دیدن بانوان مکانیک آچار به دست هنوز ملموس نباشد اما حقیقت این است که بسیاری از بانوان نسبت به این رشته علاقمند هستند و دوست دارند در کنار مهارت های دیگر مهارت مکانیک خودرو را بیاموزند.

اگرچه انگیزه بسیاری از بانوان برای تحصیل در این رشته و یادگیری مهارت های مکانیک خودرو، دست و پنجه نرم کردن با مشکلاتی است که در رابطه با خودروی خود ایجاد می شود اما بعضی از كارآموزان نیز بر حسب علاقه و به هدف برگزیدن این حرفه به عنوان شغل اصلی این دوره ها را می گذرانند. مرکز فنی و حرفه ای "امام علی" بروجرد برای نخستین بار در استان لرستان دوره آموزشی تعمیر و مکانیک خودرو برای بانوان برگزار کرده است.

رضا دادگر مدیر مرکز فنی حرفه ای امام علی بروجرد در رابطه با این که قسمت مکانیک بانوان به چه منظوری ایجاد شده است و در این مرکز برای تاسیس آن چه مشکلاتی وجود داشته است، درمصاحبه ای تلفنی به گزارشگر اسپوتنیک می گوید:


"دوره های مکانیک چند سالی است که برای آقایان راه اندازی شده است و آنها می توانند با مراجعه به این مرکز این دوره ها را طی کنند. پس از تقاضاهایی که در رابطه با برگزاری کارگاه هایی جهت آموزش مکانیک برای بانوان از سوی برخی ادارات و گاها هم تقاضا هایی که از سوی مردم عادی مطرح می شد، تصمیم گرفتیم که کارگاه های آموزشی و دوره های مربوط به مکانیک را برای بانوان نیز برگزار نماییم که تا به امروز چند دوره آموزشی مکانیک خودرو مختص بانوان برگزار شده است.
برای اجرای این دوره آموزشی برای بانوان مشکلی وجود نداشت چراکه تمام تجهیزات از قبل وجود داشت و این مرکز دوره های مکانیک آقایان را به طور کامل برگزار می‌کرده است. بنابراین تمام تجهیزات مورد نیاز از لحاظ فنی کامل بود."

© Photo / رضا دادگر بانوان مکانیک خودرو در ایران
بانوان مکانیک خودرو در ایران - اسپوتنیک ایران
بانوان مکانیک خودرو در ایران

این دوره ها در چه سطحی برگزار می شود و چه چشم اندازی در آینده می توان برای آن متصور شد؟
این دوره ها در حد مکانیک حرفه‌ای برگزار نمی‌شود و بیشتر به این منظور است که افراد بتوانند با مکانیک ماشین خود بیشتر آشنا شده راحت‌تر اقدام به حل مشکلات آن کنند.
البته شایان ذکر است که این دوره ها پیش نیاز دوره های آتی باشد چرا که اگر کسی بخواهد به طور کامل از صفر تا صد مکانیک را بیاموزد باید از دوره های مقدماتی شروع کند.
دوره های مقدماتی که در چند دوره برگزار شد شامل آشنایی با قسمت های مختلف موتور و گیربکس، آشنایی و عیب یابی سیستم های تعلیق، سیستم فرمان و سیستم ترمز بوده است. برای راه اندازی دوره های پیشرفته تر باید این مسیله در کمیته آموزشی مرکز بررسی شود و با نیاز سنجی مرکز اقدام به برگزاری آن کنیم که البته این قضیه به میزان استقبال بانوان نیز وابسته است.

© Photo / رضا دادگر بانوان مکانیک خودرو در ایران
 بانوان مکانیک خودرو در ایران - اسپوتنیک ایران
بانوان مکانیک خودرو در ایران

استقبال بانوان تا به امروز از این دوره در چه حد بوده است؟
استقبال بانوان تا به امروز بسیار خوب بوده است و تمام کارگاه ها به طور کامل پر شده است. این کارگاه ها در چند دوره برگزار شد و بیشتر متقاضیان، بانوان شاغل در آموزش و پرورش بودند که بعضی از آنها سمت معلمی داشتند و بعضی دیگر در خود اداره آموزش و پرورش مشغول به کار بودند. امید است که با استقبال بیشتر بانوان دوره های پیشرفته تر نیز راه اندازی شود تا آنها هم بتوانند در این حرفه های فنی به طور کامل آموزش های لازم را بگیرند. 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала