افزایش مصرف سیگار در بین دختران در ایران

© Photo / Pixabayافزایش مصرف سیگار در بین دختران در ایران
افزایش مصرف سیگار در بین دختران در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی وزارت بهداشت ایران با اشاره به افزایش نگران کننده مصرف سیگار و قلیان در نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ گفت: این افزایش مصرف در بین دختران نگران کننده است.

دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری، اظهار داشت: سالانه در ایران ۵۰ هزار نفر بر اثر مصرف مواد دخانی فوت می کنند.
وی ادامه داد: همچنین ۵۰۰ هزار مورد بستری ناشی از عوارض مصرف مواد دخانی داریم که حدود ۵ درصد بستری ها را شامل می شود. وی گفت: مصرف سیگار در سنین ۱۳ تا ۱۵ سال افزایش ۴ دهم درصدی داشته و به ۳.۴ رسیده است که سهم دختران بیشتر است. بطوریکه میزان مصرف سیگار از ۹ دهم درصد به ۲.۱ درصد رسیده و قلیان نیز سهم ۶.۶ درصدی در بین دختران نوجوان دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران شیوع مصرف دخانیات را در مردان ۲۵.۱۶ و در زنان ۴ درصد اعلام و تاکید کرد: مصرف دخانیات در زنان رو به افزایش است. در پنج سال گذشته آمار مصرف دخانیات در ایران از ۱۴.۹ به ۱۴.۱۳ رسیده است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که مصرف روزانه سیگار در شش سال گذشته از ۱۰.۹ به ۱۰.۱ کاهش پیدا کرده است، اما مصرف قلیان در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه آمار مصرف سیگار در دختران نوجوان از کمتر از یک درصد به ۲.۱ درصد رسیده است، تصریح کرد: این آمار در پسران از ۵.۱ به ۴.۸ کاهش پیدا کرده است. با توجه به اینکه سیگار و قلیان در حوزه ورود به مصرف مواد مخدر و رفتارهای پرخطر جنسی است، خانواده‌ها باید هوشیار باشند و بدانند که مصرف قلیان در کنار نوجوان‌ها چه ضربه‌ای می‌تواند به آنها وارد کند. در حال حاضر ۶.۶ دختران ۱۳ تا ۱۵ ساله سابقه مصرف قلیان دارند که این رقم در پسران ۱۱.۱ درصد اعلام شده است. برآورد شده است که سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود که به دنبال آن سالیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان از ثروت ملی نیز دود می‌شود. همچنین حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان در سال صرف هزینه بهداشتی و سال‌های از دست رفته عمر افراد سیگاری می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала