گزارش و تحلیل

آیا فرانسه از ترامپ در مبارزه با ایران حمایت خواهد کرد؟

© AFP 2023 / Patrick Kovarikفرانسه مخالف مذاکره دوباره برای برجام است
فرانسه مخالف مذاکره دوباره برای برجام است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه از "کافی نبودن" توافق هسته ای با تهران سخن گفته و " فشار روزافزون ایران در منطقه" و همچنین پیشبرد برنامه های موشکی توسط این کشور راخاطرنشان ساخت.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه از "کافی نبودن" توافق هسته ای با تهران سخن گفته و " فشار روزافزون ایران در منطقه" و همچنین پیشبرد برنامه های موشکی توسط این کشور راخاطرنشان ساخت.
آیا این بیانات پرمعما حاکی از آمادگی مکرون برای حمایت از موضع آمریکا و اسرائیل است که تلاش می کنند ایران را منزوی کرده و توافق هسته ای با این کشور را مورد شک و تردید قرار دهند؟
میلاد جوکار، کارشناس امور ایران در مصاحبه با اسپوتنیک در پاسخ به این سوالات می گوید:" درک شما از سخنان مکرون درست نیست. وضع کاملا برعکس است!"
میلاد جوکار(Milad Jokar) ، تحلیل گرموسسه مطالعات چشم اندازها و امنیت در اروپا (Institut Prospective & Sécurité de l'Europe) چنین می گوید:

"فرانسه موضع خود را تغییر نمی دهد و صرفا برهان های شرکای دیگر را گوش می کند. پاریس همچنین می خواهد در چارچوب قراردادهای موجود باقی بماند. به احتمال زیاد اگر آمریکا از برجام خارج شود ، در معرض خطر قرارگرفتن در انزوا خواهد بود… در حال حاضر برجام دارای مقام "توافقات سازمان ملل متحد " است. اگر کسی در انزوا قرار بگیرد، این ترامپ خواهد بود".
"ترامپ تلاش می کند چنان رفتار کند که ایرانی ها مرتکب اشتباه شوند اما ایرانیان در پاسخ می گویند ما به این تله نمی افتیم".
"خاورمیانه همسایه اروپا است. این با در نظر داشتن روابط تجاری، مهاجرت و امنیت، نکته مهمی برای اروپا است. امانوئل مکرون رویکرد جدیدی را مطرح کرده است: ثبات در خاورمیانه ضروری است و هیچکدام از طرفها مخصوصا ایران را نمی توان از این رویکرد حذف کرد. حذف ایران به معنای رها کردن امید ایجاد پل ها بین کشورهای گوناگون خواهد بود ".
دیدگاه فرانسه بطور بنیادی با دیدگاه آمریکا فرق دارد. فرانسه به این منطقه بازگشته و میلیون ها یورو در ایران سرمایه گذاری می کند. دیدگاه و منافع دوکشور و همچنین برنامه اقدامات آنها باهم فرق دارد. اما مکرون دارای وجوه مشترک زیادی با محمد جواد ظریف است که می گوید در جهان به هم پیوسته، امنیت برای تعدادی از کشورها نمی تواند در شرایط نبودن امنیت برای تعداد دیگری از کشورها بنا شود".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала