گزارش و تحلیل

شاخه زیتون روحانی در مقابل شمشیر ترامپ و نتانياهو

© REUTERS / Eduardo MunozIranian President Hassan Rouhani concludes his address at the 72nd United Nations General Assembly at U.N. headquarters in New York, U.S
Iranian President Hassan Rouhani concludes his address at the 72nd United Nations General Assembly at U.N. headquarters in New York, U.S - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالی که ترامپ و نتانیاهو شمشیر را از رو بسته بودند و در مجمع عمومی سازمان ملل انواع و اقسام حملات و توهین ها را نثار ایران و ایرانی ها کردند آقای روحانی با شاخه زیتون خود توانست کل شعله های آتش آنان را خنثی کند.

می توان گفت در این شرایط است که یک دیپلمات کهنه کار می تواند توانمندی خود را به سیاستمداران بی تجربه نشان دهد.
بهانه تشکیل سازمان ملل این بود که این سازمان صلح و امنیت و آرامش را برای جهان به ارمغان بیاورد نه جنگ و خونریزی و خشونت.
قطعا همه حاضرین در مجمع عمومی سازمان ملل و همه آنهایی که به سخنرانی های سران کشورها گوش می دهند انتظار دارند آنهایی که پشت تریبیون سازمان ملل صحبت می کنند از برنامه های خود برای ایجاد صلح و آرامش و امنیت در جهان صحبت کنند نه اینکه نوید جنگ ها و خشونت ها و خونریزی و کشتار و نابودی و فجایع انسانی بدهند.

روحانی: ایران حتی در صورت خروج آمریکا از برجام نیز اقدام به ساخت سلاح اتمی نخواهد کرد. - اسپوتنیک ایران
روحانی: ایران اقدام به ساخت سلاح اتمی نخواهد کرد
روایت است که پس از طوفان و سیلی که کل جهان را فرا گرفت تا جهان از شر جنگ طلبان و خشونت طلبان و فاجعه آفرینان انسانی خلاص شود حضرت نوح (ع) به یک کبوتر ماموریت داد که از کشتی نوح پرواز کند و وضعیت جهان را بررسی کند و کبوتر برای اینکه پیغام صلح به ارمغان آورد شاخه زیتونی را با خود به کشتی آورد، به همین دلیل هم امروزه کبوتر حامل شاخه زیتون به سمبل صلح جهانیان تبدیل گشته.
همه جهانیان از سران کشورها توقع دارند با شاخه های زیتون به مجمع عمومی سازمان ملل بیایند نه با شمشیر.
گاف سیاستمداران بی تجربه این است که سخنرانی در سازمان ملل را با سخنرانی های هیجانی در کشورهای خود جهت کسب آراء را اشتباه می گیرند و وقتی پشت تریبیون سازمان ملل قرار می گیرند همان سخنان را به میان میاورند.
طی چند هفته اخیر با تعداد زیادی دیپلمات های خارجی در تهران هم صحبت بودیم قریب به اتفاق همه سوال می کردند چرا مقامات ایرانی در قبال حمله های تند مقامات آمریکایی واکنش تند نشان نمی دهند.
آقای روحانی نیاز نداشت که خیلی زحمت بکشد تا به جهانیان بفهماند چه کسی جنگ طلب است و چه کسی صلح طلب.
سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران
ترامپ معامله هسته ای ایران را ننگین ترین معامله آمریکا نامید
در واقع آقای ترامپ با سخنرانی خود کار را برای آقای روحانی بسیار آسان کرد و همراهی آقای نتانیاهو با ترامپ در نوع سخنرانی شرایط را برای آقای روحانی که یک دیپلمات کهنه کار است بسیار هموار کردند.
یک دیپلمات کهنه کار بخوبی می داند در چه شرایطی کاری کند تا حریف را خاک کند.
همانگونه که آقای روحانی گفت ایرانی ها نیاز ندارند شمشیر خود را بکشند تا جهان را تسخیر کنند بلکه با زبان عشق و هنر و محبت که همانا سخن شیوا است می توانند قلوب جهانیان را تسخیر کنند و وقتی شما قلب ها را تسخیر کنید نیازی به جان ها ندارید.
در واقع آقای روحانی نشان داد که چه قدر سخنی که به دل می نشیند می تواند برنده تر از شمشیری باشد که در هوا می چرخد.
عملا می توان گفت هنر دیپلماسی ایرانی امروزه در این است که بگذارد طرف مقابل سر و صدا و مصطلحا هارت و پورت کند چون مقامات ایرانی از شرایط و اقتدار کشور خود اطمینان کامل دارند و نیاز ندارند که با سر و صدا توانمندی خود را به جهان نشان دهند و در این شرایط طرف مقابل است که مصطلحا گاف می دهد.
همین که در نهایت این ایران باشد که به اهداف خود می رسد یعنی پیروزی.
امروزه شرایط منطقه ای و جهانی نشان می دهد که ایران گاه با دیپلماسی گاه با اقتدار نظامی توانسته به اهداف خود برسد در حالی که همه طرح های دشمنان ایران با شکست روبرو شده، در واقع به همین دلیل هم هست که دشمنان ایران امروزه عصبانی هستند اما ایرانی ها آرام.
و پس چرا به خود زحمت دهند اعصاب خود را ناراحت کنند با همان دیپلماسی آرامش کار خود را انجام می دهند.
امروزه هم می توان گفت در سازمان ملل کل جهان شاهد به این نتیجه رسید که ایران صلح طلب است و ایالات متحده و اسرائیل جنگ طلب و طبیعتا جهانیان صف بندی خود را انجام خواهند ودر نهایت مشخص خواهد شد طرفدار شاخه زیتون روحانی هستند یا شمشیر ترامپ.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала