گزارش و تحلیل

بوئینگ ایرانی وسیله ای برای کشتار آمریکایی ها؟

© Sputnik / Maksim Blinovتحویل بوئینگ به ایران
تحویل بوئینگ به ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چرا آمریکا از فروش بوئینگ به ایران سرباز می زند.

مقاله ای در نشریه واشنگتن پست به چاپ رسیده است که در آن ادعا می شود هواپیماهای بوئینگ می توانند حامل وسایلی برای ساخت بمب برای تروریست ها باشند: «زمانی که دونالد ترامپ قانون مبارزه با مخالفان آمریکا با استفاده از تحریم را به امضا رساند، توجه عموم عمدتا بر مخالفت وی با تحریم علیه روسیه متمرکز شده بود. از اینرو این نکته از نظر دور ماند که یکی از مفاد مهم قانون مصوبه بتواند مسئولیت جدی برای بوئینگ ایجاد کند. البته در صورتی که  شرکت مذکور برنامه فروش 30 فروند بوئینگ «ب737»ماکس کرافت به شرکت هواپیمایی ایرانی «آسمان» را اجرا کند.

در مقاله مذکور گفته شده است که ایران به طور منظم از شرکت های هواپیمایی مدنی خود برای تسهیل فعالیت های تروریستی خود استفاده می کند. ایالات متحده سه بار در 6 سال گذشته مجبور به اعمال تحریم علیه شرکت هواپیمایی ماهان به دلیل رابطه با ترور، از جمله حمل و نقل اعضای سپاه پاسداران به سوریه برای آموزش نظامی و همچنین تحویل سلاح به دولت سوریه شد. این شرکت هواپیمایی همچنین خدمات حمل و نقل و اسلحه را به گروه تروریستی لبنانی حزب الله، نماینده ایران ارائه می دهد. ایران همچنین از خطوط هوایی خود برای حمله به نیروهای ایالات متحده استفاده کرده است».

خبرگزاری اسپوتنیک برای روشن شدن این موضوع و اینکه آیا بهر حال این معامله اجرا خواهد شد و چرا ایالات متحده بهر بهانه ای ایران را حامی تروریسم اعلام می کند با جناب دکتر آزادگان، استاد دانشگاه کالیفرنیا به گفتگو نشست.

دکتر آزادگان در این خصوص اظهار نظر فرمودند: اینها بهر دلیلی که بشود، حتی به ضرر مسائل اقتصادی خودشان مانع از اجرای این معامله می شوند. من مدیرهای سطح بالایی می شناسم که بسیار ناراحت هستند از سیاست احمقانه واشنگتن، برای اینکه درست ضد منافع اقتصادی آمریکاست. همه می دانند که موضوع اصلی برای آمریکا اقتصاد است. اما اشخاصی هستند که به هیچ وجه حاضر نیستند که قطعات هواپیمای بوئینگ و یا خود هواپیمای بوئینگ به هر دلیلی به ایران فروخته بشود. ممکن است بگویند که این هواپیماها برای رساندن آذوقه های زیاد ایران به یمن و یا سوریه است، بهر دلیلی از این مسائل استفاده می کنند.

پس از برجام، توافقاتی بود که تحریمات فروش هواپیماها از سوی آمریکا به ایران برداشته شود.

در برنامه 60 دقیقه سی بی اس گفته شد که آمریکا هرکاری بتواند انجام می دهد تا برجام تأیید نشود.

واشنگتن و آن لابی هایی که توی واشنگتن هست که سیاست امور خارجه آمریکا در خاورمیانه را تعیین می کنند مسأله اقتصادی آمریکا برایشان اصلا ارجحیت ندارد. البته این نبردی هست که بخش های مختلف سیاسی —اقتصادی آمریکا درگیر آن هستند. حتی داخل حزب جمهوریخواه که فقط منافع اقتصادی برایشان مهم است نمی توانند به تنهایی  جلوی این روند را بگیرد. بین لابی ها حالت « هُل و کِش» وجود دارد.

مدیران آمریکایی و حتی خود رئیس جمهور تصور می کنند که می توانند برجام را نادیده بگیرند و دوباره به مرحله معامله برگردند. من فکر می کنم ایشون اصلا برداشت درستی از قراردادهای بین المللی ندارند. ایشان و مشاورهای وی که تصور بکنند به خاطر قدرت بازوی آمریکا ما می توانیم برگردیم به شرایط قبل از برجام! خوشبختانه مدیران ایرانی دارند درست کار می کنند و هیچ بهانه ای به اینها نمی دهند. خصوصا که آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تمام تعهدات خود در خصوص برجام را رعایت می کند و به وعده و وعید های خود عمل می کند.

از اینرو این موضوع دوباره برمی گردد به نبرد بین ناسیونالیست ها و گلوبالیست ها. گلوبالیست ها می خواهند با ایران آشتی کنند و ناسیونالیست های آمریکایی که اقای استیون بنن مشاور ارشد سابق ترامپ یکی از آنهاست بیشتر بدنبال منافع آمریکا در ناحیه می گردند و ما بخوبی می د انیم که منافع آمریکا در ناحیه را کدام کشور تعیین می کند. قبلا فقط یک کشور بود و حالا دو کشور شده. قبلا فقط اسرائیل بود و حالا شده اسرائیل و سعودی. به این دلیل نفوذ آنها خیلی زیاده و این جریان هنوز حل نشده است. زیرا گلوبالیست ها و یا جهان وطن ها که می شود گفت تا بحال روند دست آنها بوده و حالا دارد به خاطر به قدرت رسیدن ناسیونالیست ها توی کشورهای مختلف دنیا زیر سوال می رود، علی الخصوص آمریکا،این باعث آن می شود که ایران و خیلی کشورهای دیگر که این وسط مانده اند و می خواهند نقش مستقل خود را حفظ کنند قربانی کدام طرف بشوند.

آن دسته از مدیران ایرانی که اسمشان را هر چه بگذاریم  لیبرال ها و یا متعادل- می خواهند با گلوبالیست های دنیا آشتی کنند تا از این آب گل آلود بتوانند ماهی بگیرند. این یک مسأله بسیار جهانی است. ایران فقط یک قسمت آن پازل و معماست. و ما داریم این روند را بطور واضح می بینیم که جنگ بین گلوبالیست ها و ناسیونالیست ها که تو کشور خودشون اول به فکر منافع ملی خودشون هستند تا منافع و امتیازات گلوبالیست، این نبرد را داریم بطور واضح می بینیم.

در خصوص ایران اگر مسأله برجام نبود از بهانه دیگری سوء استفاده می شد تا ایران را یکجوری تنبیه کنند تا ایران بیفتد توی روند کشورهای گلوبالیست که علی الخصوص کشورهای آمریکا و اروپا می توانند باشند تا ماهیت کشوری خودشون را از آنها بگیرند. مسأله استراتژی اصلی و بزرگ این است.

پرسش: چرا ایران بهر بهانه ای کشور حامی تروریسم معرفی می شود؟

پاسخ: کاملا همینطور است. فرق نمی کند اگر محافظه کاران به قدرت برسند و یا لیبرال ها. طبیعتا لیبرال های داخل ایران می خواهند یکجوری آشتی کنند. با بعضی از کشورها که با ایران 40 سال خصومت داشتند. به نظر من این یک خرده «ساده سازی» و حتی حالت های آماتوری خطرناک دارد. ولی چونکه مسأله اقتصادی ایران یک مسأله بسیار حساس است و زیربنا و چاشنی هر مسأله ای مسأله اقتصادی است، این مسأله ، این دسته از دوستان خیال می کنند و تصور می کنند که  اگر یکجوری با کشورهای غربی و علی الخصوص با آمریکا و چند تا کشور اروپا سازش کنند همه چیز حل می شود. ولی این به نظر من خیلی ساده سازی است، برای اینکه نبردهای مختلف هست، ارگان های مختلفی توی ایران هستند، امتیازهای مختلفی توی ایران هستند و موسسات مختلف قدرتی در ایران — از بیت رهبری گرفته  تا سپاه،مجلس- بسیار پیچیده است. غربی ها این را فهمیده اند که سیستم در ایران چه جوری است و برای اینکه هیچ فرقی نمی کند که لیبرال سرکار باشد و اینها یک دلبستگی پیدا کنند نسبت به ایران و یا آن دسته از مدیران لیبرال ایران. اصلا اینطوری نیست. به نظر من، این نوع برخورد، نهایت خوشبینی خطرناک و آماتوریسم است. به نظر من هیچ چیزی عوض نخواهد شد. ایران با نهایت خلوص نیت مذاکره کرد و ازخودگذشتگی های بسیار عظیمی نشان داد از خود،ولی الان کاملا می بینیم که یک کادر جدید که به قدرت برسد می تواند همه چیز را زیر آب بزند حتی قراردادهای بین المللی که آمریکا یکی از شش کشور قرارداد بوده است. تا موقعی که ایران بخواهد ماهیت خود را حفظ کند و استقلال خود را در سیاست های ژئوپلیتیکی  اش، مخصوصا توی خاورمیانه و سوریه و لبنان حفظ کند، برای دولت آمریکاهیچ فرقی نخواهد کرد که ایران چند تا قرارداد با آمریکا امضا خواهد کرد. در واقع می خواهند ایران را مبدل کنند به یک کشور کاملا متکی به همین 20 کشور گلوبالیست دنیا که واشنگتن اسم آن را گذاشته «جامعه گلوبال»global community- اما این جامعه گلوبال نه جامعه ای هست و نه بین المللی، یعنی 20 کشور دنیا نماینده 207 کشور دنیا نیستند. این یک واژه تبلیغاتی است که مردم فکر کنند یک جامعه گلوبال وجود دارد. اصلا اینطور نیست. کشور روسیه هم اگر یک خرده بخواهد راهش را کج کند، همین مرحله تبلیغاتی را بهر عنوانی علیه روسیه راه می اندازند. چیزی که هنوز توی آمریکا متأسفانه داغ است مسأله دخالت روسیه و یا اتهاماتی است که به روسیه می زنند توی دخالتش در انتخابات آمریکا. اینها به ایران که رحم نخواهند کرد هیچی، اشخاصی سر قدرت هستند که به خود روسیه هم رحم نمی کنند چه برسد به ایران!

نبرد ایران و آمریکا بر سر «بوئینگ» به شدت خود باقی است و بتازگی دوباره موضوع بحث بین نمایندگان جمهوریخواه و دمکرات در ایالات متحده شده است.

پیتر روسکام از حزب جمهوریخواه آمریکا گفت:تا زمانی که ایران از استفاده از هواپیماهای تجاری برای حمایت از تروریست ها و جنایتکاران جنگی استفاده کند، شرکت های غربی مجاز به فروش هواپیماهای ایرانی نخواهند بود که می توانند برای جنگ وحشیانه اسد مفید باشند.

 ارل بلوم نائوئر دمکرات هشدار داد که مسدود کردن فروش منجر به "جریمه کردن شرکت های آمریکایی " خواهد شد و تهدیدی برای معامله هسته ای با ایران خواهد بود. من فکر می کنم که حفظ تعهدات خود در رابطه با توافقنامه هسته ای ایران مهم است. دستیابی به توافقنامه هسته ای ایران یکی از نقاط روشن در رویدادهای آن منطقه است.

حال باید دید فرایند اجرای قراردادهای «بوئینگ» چه فراز و نشیب های دیگری را پشت سر خواهد گذاشت…

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала