گزارش و تحلیل

حزبی در جایگاه ابرقدرت نظامی

© REUTERS / Mohamad Torokmanعظیم ترین مانور نظامی ارتش اسرائیل طی 20 سال
عظیم ترین مانور نظامی ارتش اسرائیل طی 20 سال - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شاید برخی باور نکنند که بزرگترین مانور ارتش اسرائیل طی بیست سال اخیر با هدف مقابله با حزب الله لبنان برگزار شده اما واقعیت این است که حزب الله لبنان امروزه در جایگاهی قرار دارد که ارتش معظم اسرائیل امیدوار است روزی بتواند از پس اش بر آید.

ارتشی ادعا می کرد شکست نا پذیر است و خود را در حد جنگ همزمان با تمام ارتش های کشورهای عربی می دانست و عملا ظرف شش روز توانسته بود بزرگترین وپر آوازه ترین ارتش های جهان عرب را در هم بکوبد امروزه جایگاهش به جایی رسیده که مقامات آن آرزو می کنند اگر روزی با حزب الله بجنگند شکست نخورند.
اگر در اشل بزرگتر نگاه کنیم یعنی ایالات متحده هم آرزو دارد روزی بتواند حریف ایران شود.

عظیم ترین مانور نظامی ارتش اسرائیل طی 20 سال - اسپوتنیک ایران
عظیم ترین مانور نظامی ارتش اسرائیل طی 20 سال
همه برآوردهای مجلات و مراکز مطالعاتی نظامی به اتفاق ارتش اسرائیل را در رده ده ارتش برتر جهان قرار می دهند حال یعنی حزب الله هم عملا باید مقداری هر چند اندک بالاتر باشد که ارتش اسرائیل آرزو دارد بر آن غلبه کند.
عموما همه مراکز مطالعاتی هم و غم خود را بر شمارش تعداد هواپیما و تانک و نفر بر و… متمرکز می نمایند برخی هم برای اینکه کار بهتری ارائه دهند کیفیت تسلیحات را می سنجند مثلا فلان هواپیما معادل چندین هواپیمای دیگر است، اما هیچوقت نمی توانند کیفیت نیروها را بسنجند.
اگر این معیارها صحیح بود قطعا تا به امروز نباید چیزی به نام انصار الله و یا حوثی ها در یمن باقی مانده باشد و یا اینکه چیزی به نام حزب الله در لبنان چون تسلیحات طرفین ماجرا اصلا قابل قیاس نیست.
اما نکته ای که بسیار در این راستا مهم است کیفیت نیروها می باشد.
در جنگ ایران و عراق ایرانی ها نشان دادند که توان آن را دارند تا سینه خود را سپر کنند و در مقابل مدرن ترین تجهیزات روز جهان که در اختیار عراق بود ایستادگی کنند.
در یمن هم حوثی ها نشان دادند که مدرن ترین و گران ترین تسلیحات هان در قبال مردانگی آنها پاسخگو نمی باشد.
لبنانی ها هم نشان دادند که با زور بازو می توان لوله پیشرفته ترین تانک های جهان که همانا میرکاوای اسرئیلی بود را خم کنند.
امروزه مشکل اصلی ارتش اسرائیل در کمبود تسلیحات و یا مهمات و یا حمایت سیاسی و یا لژستیک و یا… نیست مشکل در عزم واراده جنگیدن در میان نیروها است.
زمانی که یهودی ها باور داشتند که برای موجودیت خود می جنگند دیدیم اسرائیلی ها همه کشورهای عربی را ظرف شش روز شکست دادند. البته نباید فراموش کرد که در جبهه مقابل ایمانی به جنگ وجود نداشت و خیانت بین رهبران سیاسی و نظامی عرب غوغا به پا کرده بود.
امروزه ماجرا بر عکس شده فلسطینی ها برای موجودیت خود می جنگند و به همین دلیل در غزه چهل کیلومتر مربعی مقاومت می کنند، حزب اللهی ها برای عقیده خود می جنگند و به همین دلیل می توانند هم بر اسرائیل غلبه کنند و هم بر داعش و گروه های همسو.
طبق همه تحقیقات جامعه شناسان بزرگترین قدرت انسان همان انگیزه و اراده او است و امروزه در حالی که سربازان اسرائیلی انگیزه و اراده خود را از دست داده اند نیروهای حزب الله اراده و انگیزه ای چند برابری دارند و تا زمانی که که اراده و انگیزه میان آنها وجود دارد امکان شکست دادن آنها میسر نمی باشد.
به یاد دارم یکی از فرماندهان ارتش اسرائیل سال 1986 در مصاحبه با رادیو بی بی سی در حال توجیه دلیل شکست های ارتش اسرائیل از حزب نوپای آن زمان یعنی حزب الله می گفت در میدان جنگ نود درصد تلاش سربازان بر آن است که بصورت پراکنده تیر اندازی کنند تا از "ترس از مرگ" در دل دشمن استفاده کنند و دشمن عقب نشینی کند، ولی این نیروهای حزب الله چیزی دارند به نام شهادت و آمده اند شهید شوند به همین دلیل ماجرای "ترس از مرگ" در مقابل آنها پاسخ نمی دهد.
حال ماجرای بزرگترین مانور اسرائیل هم شبیه همین ماجرا است، در حالی که ارتش اسرائیل در حال انجام مانور است که نیروهای حزب الله را از جنگ بترساند نیروهای حزب الله خود درگیر وحشتناک ترین جنگ ها هستند پس دلیلی ندارد که از مانور جنگ ویا حتی خود جنگ با اسرائیل بترسند.
لذا تنها پیام این مانور می تواند این باشد که حزب الله لبنان امروزه به یک ابر قدرت نظامی در منطقه تبدیل شده که پر مدعا ترین ارتش در منطقه آرزو دارد در قبال آن بتواند موفقیتی کسب کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала