توقف اجرای حکم دادگاه استیناف علیه بخشی از فرمان ضدمهاجرتی ترامپ

© AFP 2023 / Brendan Smialowskiدیوان عالی آمریکا
دیوان عالی آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دادگاه عالی آمریکا امروز با درخواست وزارت دادگستری این کشور موافقت و اجرای بخشی از حکم دادگاه تجدیدنظر درباره فرمان ضدمهاجرتی ترامپ را به طور موقت متوقف کرد.

به گزارش اسپوتنیک، دیوان عالی آمریکا امروز (دوشنبه)، بخشی از ممنوعیت اعمال‌شده از سوی دادگاه استیناف سان‌فرانسیسکو علیه فرمان ضدمهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، را به طور موقت لغو کرد.

آنتونی کندی، قاضی دادگاه عالی آمریکا، امروز با صدور دستوری تک‌صفحه‌ای، با درخواست وزارت دادگستری آمریکا موافقت و اجرای بخشی از حکم دادگاه استیناف فدرال حوزه نهم مستقر در شهر سان‌فرانسیسکو ایالت کالیفرنیا، را درباره پناهجویان موقتاً متوقف کرد. دادگاه استیناف سان‌فرانسیسکو، پنج‌شنبه در حکمی ممنوعیت ورود پناهجویانی را که هویت آن‌ها از طرف آژانس‌های اسکان پناهندگان تأیید شده است و یا مشمول برنامه پذیرش پناهجویان آمریکا هستند، لغو کرده بود.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت دادگستری آمریکا امروز، با ارائه دادخواستی فوری به دیوان عالی این کشور خواستار رفع محدودیت‌های اعمال‌شده علیه بخشی از فرمان ضدمهاجرتی دونالد ترامپ شده بود. دولت آمریکا در این دادخواست از دیوان عالی این کشور نخواسته بود تا بخشی از حکم دادگاه تجدیدنظر سان‌فرانسیسکو را که ورود بستگان درجه دوم اتباع شش کشور مسلمانِ مقیم آمریکا (پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها، عموها، دایی‌ها، عمه‌ها، خاله‌ها و فرزندان آن‌ها) را به این کشور ممکن می‌سازد، فوراً متوقف کند.

ترامپ ماه مارس و مدت کوتاهی پس از راهیابی به کاخ سفید، یک دستور ضدمهاجرتی را امضا کرد که ورود اتباع شش کشور ایران، لیبی، یمن، سوریه، سودان و سومالی را موقتاً و به مدت 90 روز ممنوع می‌کرد. یک بخش دیگر این فرمان ضدمهاجرتی نیز ممنوعیت 4 ماهه‌ای را علیه پناهجویان متقاضی ورود به این کشور اعمال می‌کرد. پس از امضای این فرمان ضدمهاجرتی و پس از اعتراض‌های داخلی و بین‌المللی، چندین دادگاه‌‌ آمریکایی با صدور احکامی جداگانه، اجرای هر دو بخش آن را متوقف کردند؛ اما دیوان عالی این کشور ماه ژوئن، با صدور حکمی محدودیت‌های اعمال‌شده قانونی علیه این فرمان را لغو کرد. دادگاه تجدیدنظر شعبه 9 سان‌فرانسیسکو پنج‌شنبه گذشته، برخی محدودیت‌ها علیه این فرمان ضدمهاجرتی را لغو کرده بود. برای مثال، این دادگاه ممنوعیت ورود بستگان درجه دوم اتباع شش کشور مسلمان را که به طور قانونی مقیم آمریکا هستند، لغو کرده بود. بدین ترتیب طبق این حکم، پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها، عموها، دایی‌ها، عمه‌ها، خاله‌ها و همچنین عموزاده‌ها، دایی‌زاده‌ها، عمه‌زاده‌ها و خاله‌زاده‌های این افراد برای ورود به آمریکا منعی ندارند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала