گزارش و تحلیل

عبرتی به نام کره شمالی

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر Жители города во время торжественной церемонии открытия нового жилого комплекса на улице Ремен в Пхеньяне
Жители города во время торжественной церемонии открытия нового жилого комплекса на улице Ремен в Пхеньяне - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگر حتی یک تحلیل گر هم نباشید می توانید تحلیل کنید که آزمایش هیدروژنی کره شمالی یک شکست بزرگ برای ایالات متحده ومتحدان آن و سازمان ملل به حساب می آید.

بیش از سی سال است که ایالات متحده به همراه متحدانش و زیر پرچم سازمان ملل انواع و اقسام تحریم های بین المللی را بر علیه کره شمالی اعمال کرده اند اما نه فقط برنامه هسته ای کره شمالی متوقف نشده بلکه امروزه این کشور تسلیحات قدرتمند تری را آزمایش می کند و برد موشک هایش به ایالات متحده نیز رسیده.
همین ماجرا نشان می دهد که روش تحریم ها در مقابل اراده ملت ها پاسخگو نمی باشد و اگر ملتی بخواهد هیچ ابزاری برای مقابله با آن وجود نخواهد داشت.
شاید اگر ایالات متحده به جای روش قلدری و زورگویی روش مسالمت آمیز و دیپلماتیک را پیش می گرفت امروز مجبور نبود با چالش و یا عبرتی به نام کره شمالی دست و پنجه نرم کند.
بدیهی است هر چه قدر تهدید ها بر علیه کشوری افزایش یابد این کشور تلاش خواهد کرد شرایط دفاعی خود را در مقابل دشمنان تقویت کند و تمام امکانات و توان خود را در این راستا به کار خواهد گرفت.
در هفته اخیر بسیاری شرایط ایران و کره شمالی را با هم مقایسه کردند و برخی باور داشتند که ایران می بایست پا جای پای کره شمالی می گذاشت و نباید گول برجام را می خورد چون ایالات متحده هیچ وقت به تعهدات خود پایبند نمی باشد و همانگونه که در مورد کره شمالی امروزه مجبور است کره شمالی دارنده سلاح هسته ای را بپذیرد مجبور می بود ایران هسته ای را نیز بپذیرد.
شاید از جهتی این دیدگاه صحیح باشد اما می توان گفت روند دیپلماسی هسته ای ایران طی چند دهه بگونه ای پیش رفته که ایران با شرایط کره شمالی مواجه نشود و امروزه ایران در شرایطی قرار دارد که کره شمالی نتوانسته آن را برآورده کند.
ایران از همان ابتدا هم به دنبال ساختن سلاح هسته ای نبود و فقط به دنبال کسب فناوری هسته ای بود و امروزه ایران این فناوری را به دست آورده یعنی عملا به هدف خود رسیده.
بدیهی است با توجه به رفتار ایالات متحده نسبت به کره شمالی ایرانی ها خیلی خوب متوجه هستند که ایالات متحده پایبند هیچ تعهدی نمی باشد و اگر به یاد داشته باشید همین کره شمالی چند سال پیش بر اساس توافقی با ایالات متحده و سازمان ملل برج های تهویه نیروگاه های خود را از بین برد اما ایالات متحده تعهدات خود را زیر پا گذاشت و هیچ کدام از وعده وعید های خود را انجام نداد.
چه قدر این ماجرا برای ما آشنا است.
ایران هم قلب نیروگاه هسته ای اراک را با سیمان پر کرد تا به تعهدات خود بر اساس برجام عمل کرده باشد ولی ایالات متحده از اجرای تعهدات خود سر باز زد و امروزه رئیس جمهوری آن تلاش می کند برجام را بر هم بزند و نماینده این کشور در سازمان ملل به صراحت از زیر پا گذاشتن برجام صحبت می کند.
موفقیت دیپلماسی ایرانی در این بود که ائتلاف بین المللی بر علیه ایران را بر هم زد و امروزه شرایط بین المللی بر علیه ایران دیگر مانند شرایط بین المللی قبل نمی باشد و به این دلیل اگر ایالات متحده بخواهد تصمیم بگیرد از برجام خارج شود قطعا عمده کشورهای جهان با آن همراهی نخواهند کرد.
با توجه به شرایط کره شمالی امروز ایران می تواند این کشور را الگویی برای حقانیت خود قرار دهد و سیاست های خود را با توجه به این الگو پیش ببرد و در مجامع بین المللی بگوید که چون ایالات متحده به تعهدات خود عمل نکرده ماجرای کره شمالی به اینجا کشیده شده آیا شما هم می خواهید ماجرای ایران هم به همان جا کشیده شود.
امروزه بسیاری از مجامع بین المللی باید از ماجرای کره شمالی عبرت بگیرند و متوجه باشند که اگر به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکنند ماجرای کره شمالی تکرار خواهد شد و این مجامع مجبور خواهند بود ایران را با شرایط جدید بپذیرند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала