گزارش و تحلیل

چرا آمریکا جلوی جابجایی داعشی ها را می گیرد؟

© AFP 2023 / Delil SouleimanАвиаудар международной коалиции во главе с США у сирийского города Эр-Ракка
Авиаудар международной коалиции во главе с США у сирийского города Эр-Ракка - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بمباران کاروان حامل نیروهای داعش و خانواده های آنها توسط هواپیماهای آمریکایی در سوریه سوال های زیادی را بر انگیخت که چرا آمریکایی ها دست به چنین کاری زدند؟

آیا هدف جلوگیری از موفقیت عملیات جابجایی بوده؟
آیا آمریکایی ها از موفقیت حزب الله ناراحت هستند؟
آیا آمریکایی ها مبهوت سرعت پیروزی حزب الله و ارتش لبنان شده اند؟
آیا آمریکایی ها نقشه هایی را داشتند که با این ماجرا بر هم خورده؟
آیا آمریکایی ها می ترسند اگر جنگجویان داعش به منطقه دیر الزور برسند قدرت داعش بیشتر شود؟
همه اینها و ده ها سوال دیگر اذهان را به سمت خود جلب کرده، مصلحت آمریکایی ها در حمله به این کاروان ها چیست؟

پرتاب موشک های کالیبر از ناوچه روسی به مواضع داعش در سوریه - اسپوتنیک ایران
پرتاب موشک های کالیبر از ناوچه روسی به مواضع داعش در سوریه
اینکه حزب الله توانسته ظرف مدت بسیار کوتاهی که به چند روز هم نمی رسد داعش و جبهه النصره را از خاک لبنان بیرون کند در واقع شکست بزرگی برای ایالات متحده و ائتلاف وابسته به آن به حساب می آید.
چند سال است که رسانه های غربی تلاش دارند نیروهای داعش را هیولاهای تندخو که تا پای مرگ می جنگند و تسلیم نمی شوند و جنگ با آنها هزینه زیادی دارد ترسیم کنند تا هم وجود خود در این منطقه را توجیه کنند و هم اینکه دلیلی برای ادامه چند ساله نبرد بر علیه داعش داشته باشند، حال این روند شکست داعش نشان داد که اینان هیچ فرقی با دیگران ندارند و مثل دیگران حاضر هستند که تسلیم شوند و جان خود و خانواده خود را نجات دهند.
طبق پیش بینی های منابع اطلاعاتی آمریکایی جنگ حزب الله با داعش در لبنان می بایست جنگی فرسایشی و بسیار طولانی مدت می بود و اینکه داعش به این سرعت تسلیم شده و از آن منطقه خارج شده همه نقشه های آمریکایی ها و اسرائیلی ها را بر هم زد چون اسرائیل روی حضور این نیروها پشت خط جبهه با حزب الله حساب باز کرده بود.
قطعا هم پیشروی های برق آسای حزب الله و ارتش سوریه دلیل شروع مانور های عظیم ارتش اسرائیل نزدیک مرز های لبنان بوده و هست تا حزب الله مجبور شود بخشی از نیروهای خود را بصورت آماده باش نگه دارد و نتواند با تمام قوا در جنگ در سوریه حضور داشته باشد.
رفتار حزب الله با داعش نیز بسیار آمریکایی ها و اسرائیلی ها را ناراحت کرده.
حزب الله که در عملیات رزمی خود بسیار قلدرمعابانه حاضر شد در مذاکرات با دشمنان خود بسیار عطوفت به خرج داد و علی وار رفتار کرد.
گسترش حملات ارتش سوریه تحت حمایت نیروی هوایی روسیه به دیرالزور - اسپوتنیک ایران
ارتش سوریه محاصره شهر دیرالزور را شکست
در حالی که آمریکایی ها در همه عملیات خود بر علیه داعش پیر و جوان و زن و مرد را بمباران می کردند و نظامی و غیر نظامی را قتل هام می کردند و می کنند حزب الله جان اعضای داعش و خانواده های آنها را بخشید و به آنها اجازه داد بدون هیچ تعرضی به آنها از مناطق تحت کنترل خود عبور کنند و سید حسن نصر الله خود شخصا به سوریه سفر کرد و با پرزیدنت بشار الاسد ملاقات نمود تا راه عبور نیروهای داعش به سمت دیر الزور را برای دشمنانش تامین کند و خانواده دشمنانش با امنیت به مقصد برسند.
همین ماجرا همه نقشه های آمریکایی ها برای ایجاد فتنه شیعه و سنی در منطقه را نقش بر آب کرد و در واقع حزب الله نشان داد که به عنوان یک حزب شیعی نمی جنگد بلکه به عنوان یک گروه مقاومت که هم از شیعه و هم از سنی و هم از مسلمان و هم از مسیحی حمایت می کند با تروریسم و دشمنان کشورهای منطقه مبارزه می کند.
در واقع این رفتار علی وار حزب الله تاثیر بسزایی در دیدگاه بسیاری از اهل تسنن هم در لبنان و هم در سوریه داشت و بسیاری امروزه بر علیه تبلیغات رسانه ای غرب که تلاش داشت تفرقه شیعه و سنی برقرار کند برگشته اند.
عبور سالم کاروان داعش به سمت دیر الزور و سپس عملیات سریع ارتش سوریه برای تصرف این شهر دو نتیجه در بر دارد.
یکی اینکه بسیاری از اعضای داعش که از جنگ خسته شده اند و امیدی به پیروزی ندارند حاضر می شوند تسلیم ارتش سوریه و همپیمانان آن گردند و دیگری اینکه همه نقشه های ایالات متحده برای ایجاد خط فاصل میان عراق و سوریه بر هم می خورد.
در واقع آمریکایی ها با بمباران کاروان غیر نظامیان تلاش کردند نیروهای داعش در لبنان را به مقاومت وادارند و از عقب نشینی و یا فرار آنها جلوگیری به عمل آورند و به آنها بفهمانند که قرار نیست زنده از آنجا خارج شوند پس یا باید با حزب الله بجنگند و یا اینکه آمریکایی ها آنها را خواهند کشت چون آمریکایی ها بیخودی پول خود را جایی خرج نمی کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала