گزارش و تحلیل

چگونگی ثبت آثار انفجارهای اتمی در بطن کره زمین

© AP Photo / Lee Jin-manچگونگی ثبت آثار انفجارهای اتمی در بطن کره زمین
چگونگی ثبت آثار انفجارهای اتمی در بطن کره زمین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به وبسایت روسی "پاپمخ"، سیستم بین المللی مانیتورینگ (آی ام اس) بوسیله 321 ایستگاه مستقر شده در سراسر کره زمین انفجارهای زیرزمینی رصد و ثبت می کنند.

آنها شب و روز کار می کنند و تکان های زیرزمینی و صداهای مافوق صوت و نشت ایزوتوپ های رادیواکتیو را جذب می کنند و کاری می کنند که بی اثر کردن هر انفجار زیرزمینی محال می شود. در روسیه از بخش اروپایی این کشور تا ماگادان 32 ایستگاه قرار دارد و داده های حاصله از آنها در "دوبنا" واقع در حومه مسکو جمع و به مرکز این سیستم در وین مخابره می شود.

بدین سان سیستم آی ام اس چگونگی اجرای قرارداد ان پی تی یعنی عدم گسترش سلاح هسته ای را کنترل می کند. قرارداد منع آزمایش سلاح هسته ای را از 1968 — سال معتبر شدن آن 183 کشور بجز هند، پاکستان، کره شمالی و نیز جزایر موریس، سن وینسنت و گرنادین ها امضا کردند. ولی کشور های ایران، آمریکا، اسراییل و مصر تا به حال آنرا قانونا قبول نکرده و می توانند سلاح هسته ای را آزمایش کنند.

سوم سپتامبر تلویزیون پیونگ یانگ آزمایش بمب هیدروژنی بسیار قوی را اعلام کرد. ایستگاه های زلزله شناسی آی ام اس تکان های به قدرت 5.8 درجه ریشتر را ثبت کردند و قدرت انفجار را از 10 تا 120 کیلوتن تخمین زدند. صد کیلوتن مساوی 5 بمب هیروشیما است. کارشناسان گفتند که کره شمالی در برنامه هسته ای خود گام جهشی برداشته است. ولی هنوز هم معلوم نیست که آن انفجار هیدروژنی بود یا خیر برای روشن کردن این قضیه یک آنالیز رادیواکتیویته ضرورت دارد که انجام آن بوسیله سیستم آی ام اس چند روز در بر خواهد گرفت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала