گزارش و تحلیل

غرب: دوستی ما با عربستان اشتباه بود، متحد طبیعی ما ایران است

اشتراک
وهابیت حمایت شده از سوی ریاض جدی ترین خطر به امنیت و ارزش های غربی است. به گزارش اسپوتنیک با استناد به نشریه انگلیسی "اسپکتیتر"، شهر عربستانی عوامیه هم مانند بسیاری شهرهای عراق، سوریه و یمن که قربانی تجلی نفرت سنی ها به شیعیان شده بودند حالا تنها به صورت اسمی وجود دارد.

در ماه گذشته سعودی ها تحت بهانه مبارزه با تروریسم بیش از ده نفر شیعه آن شهر را کشته و لا اقل 500 باب خانه را با زمین یکسان کرده و 8 هزار ساکن آنرا بیرون رانده و صدها فرد نوجوان را دستگیر کردند. اعمال نارضایتی در این شهر از سال گذشته جریان دارد وقتی که مقامات عربستان شیخ نمر روحانی شیعه آن شهر را اعدام کردند. کشور های غربی و سازمان ملل در مورد این جنایت ها سکوت اختیار کرد.

این نشریه می افزاید: در زمینه این بیدادگری این امر تعجب آور به نظر می رسد که ترامپ هنگام افتتاح مرکز جدید مبارزه با افراطگرایی اسلامی در نزدیکی پادشاه عربستان ایستاده بود. ترامپ طی بیانات خود در این مراسم ایران و دستنشاندگان آن را بعنوان عوامل اصلی تحریک تروریسم و خونریزی بر پایه اختلافات مذهبی در این منطقه معرفی کرد. در گذشته این دو رویی خیلی جدی تلقی نمی شد زیرا منطورش فروش سلاح های ادوات میلیاردی به عربستان بود و مقامات عربستان سود های زیادی جیب می زدند. ولی حالا وضع عوض شده است. جنابات ددمنشانه در عوامیه نشان می دهد که عربستان دوست ما در مبارزه با افراطیون نبوده ولی شیعیان دوست ما هستند.

Вид города Эр-Рияд - столицы Саудовской Аравии - اسپوتنیک ایران
رسانه: جنگ داخلی در عربستان آغاز شده است+ فیلم
هم عربستان و هم ایران کشور های دارای حکومت اسلامی هستند و در هر دو کشور حقوق بشر بطور خشن پایمال می شود. اما در عربستان افراد غیر مسلمان حق ندارند رژیم حاکم را نقد کنند ولی در ایران مطابق قانون اساسی جوامع مسیحی و یهودی رسما ثبت شده و عمل می کنند و حقوق این افراد متدیین قانونا تضمین شده است. در ایران دموکراسی بر قرار شده و رسانه های حقیقی اقدام می کنند و ایرانی ها در تبلیغ رسمی بین یهودیان و صحیونیست ها فرق می گذارند. ایران هرگز به کشور دیگر حمله نکرده بود و اما عربستان دارد یمن را تخریب می کند.

از این گذشته در ایران شرایط کنونی مصلحت گرایی ژئوپلیتیک با غرب همکاری می کند در حالی که سعودی ها و متحدینشان که در سرویس های ویژه غرب کار می کنند همیشه علیه غرب کار می کردند. شهروندان عربستان در تاریخ 11 سپتامبر 2001 علیه آمیکا عمل تروریستی انجام دادند، ولی ایران برای کمکرسانی به مبارزه با تروریسم به واشنگتن اطلاعات محرمانه داده بود. و در 2009 به آمریکا علنا برای تثبیت و بازسازی اوضاع در افغانستان کمک خود را پیشنهاد کرد. بدون قربانی های قهرمانانه ایران و حزب الله (که غرب آنرا نیز مسکوت گذاشته) در خط جبهه، داعش نزدیک به مرگ نشده بود. حتی امروز نیروها ویژه آمریکا در لبنان همراه با ارتش آن کشور اقدام می کند که با حزب الله پیوند دارد. این هنگامی است که آمریکا علیه تروریست هایی به عملیات نظامی دست می زند که دست پرورده کشورهای سنی هستند و امروز در آن سوی مرز سوریه مشغول ایجاد هرج و مرج می باشند.

ولی ما در این باره چیزی نمی شنویم. علت این است که کل کارشناسان و تحلیلگران در مورد این موضوع که در رسانه های آمریکایی می نویسند و حرف می زنند و در تلویزیون صحبت می کنند در آن مراکز پژهشی کار می کنند که از اسراییل یا کشور های عربی خلیج فارس پول می گیرند. حتی کاخ سفید که به ایران نفرت و اسراییل را دوست دارد به ناچار اعتراف کرد که ایران قرارداد بین المللی برجام را دقیقا رعایت می کند.

به عقیده این نشریه، یگانه افرادی که داعشی ها مایل اند آنها را بیش از غربی ها بکشند شیعیان هستند. از این رو غرب باید مطابق این اصل رفتار کند که "دشمن دشمن من دوست من است". غرب باید به عربستان صریحا بگوید که از این به بعد با تامین پولی تروریست ها از طرفشان مخالف است و با همه گونه تجلیات وهابیت مبارزه خواهد کرد.همزمان با این باید تحریمات ضد ایرانی را قطع کرد در این صورت ممکن است ایران اطلاعات محرمانه مفصلی به غرب بدهد و اگر همکاری نظامی تهران با واشنگتن تنگ شود، قانع کردن آن به خودداری از بلندپروازی های هسته ای اش آسان تر خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала