گزارش و تحلیل

پنج کشوری که برای شهروندانشان رفتن به حج ممنوع شده است

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyآمار مرگ و میر در مراسم حج
آمار مرگ و میر در مراسم حج - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به روزنامه الشرق چاپ قطر، ممنوعیت انجام مناسک حج برای اتباع قطر اولین ممنوعیت این نوع از طرف مقامات سعودی نیست. پیشتر شهروندان سوریه، لیبی، یمن و فلسطینی ها وارد لیست مربوطه شده بودند.

سال گذشته این ممنوعیت در مورد ایرانی‌ها هم وضع شد که موجب بحث‌ها و انتقاد های شدید در جوامع اسلامی شد. ظاهراً مقام های عربستان حج را به وسیله تسویه حساب تبدیل کردند.

گرم شدن مناسبات ایران و عربستان با حضور زائران ایرانی - اسپوتنیک ایران
گرم شدن مناسبات ایران و عربستان با حضور زائران ایرانی
بسیاری تحلیلگران می‌گویند که ریاض برای ایراد فشار به دولت ها از حج استفاده می‌کند. این امر هنگام بحران در خلیج فارس به وضوح نشان داده شد. در آن هنگام عربستان سعی کرد قطری ها را تحت فشار خود قرار دهد. عین همین چیز پارسال با زایران ایرانی و در زمان خود با سوری ها و یمنی ها رخ داد. عربستان که از رشد عملیات جنگی در سوریه و حوثی در یمن می‌ترسد و نمی‌خواهد که فلسطینی ها به آن پادشاهی نفوذ کنند مرز های خود را در برابر آن‌ها می بندد.

تقریباً هر سال بین ریاض و تهران در باره حج اختلافات بروز می کند. سال گذشته حجاج ایرانی از حق رفتن به مکه محروم شدند. در آن زمان در زمینه تیره شدن مناسبات دوجانبه سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرد که عربستان باید صریحاً اعلام کند که به چه ترتیبی قصد دارد برای زایران ایرانی ویزا صدور کند و حمل و نقل هوایی امن آن‌ها را انجام دهد و نیز به چه ترتیبی تأمین چنان امنیت شان را برنامه‌ریزی می‌کند تا از تکرار فجایع و حوادث ناگوار گذشته جلوگیری شود.

در مورد سوریه باید گفت که عربستان کل سوریه های ساکن نواحی تحت کنترل اسد را از امکان حج رفتن محروم کرده است. در عین حال بیش از 12 هزار نفر از سوری های متعلق به نیروهای مخالف دولت وارد مکه شدند. سال گذشته معلوم شد که چند شهر عربی به سوری های مخالف دولت برای انجام مناسک حج به عربستان ویزا می‌دادند و سوری های ساکن سرزمین های زیر کنترل اسد باز هم نتوانستند به مکه بروند. از 2012 ائتلاف ملی نیرو های انقلابی و مخالف دولت سوریه رسما از طرف عربستان مامور شد زایران سوریه و نیز سوری های پناه جو در ترکیه، اردن، لبنان و کشورهای عربی خلیج فارس را برای انجام مناسک حج ثبت کند.

شرط خاصی برای زائران ایرانی در حج وجود ندارد - اسپوتنیک ایران
شرط خاصی برای زائران ایرانی در حج وجود ندارد
همه نیروهای سیاسی یمن عربستان را متهم کردند که بخاطر اختلاف میان ریاض و حوثی ها و تشدید عملیات جنگی در یمن به زایران یمنی اجازه نمی‌دهد برای حج به مکه بروند. ریاض صدور ویزا برای 15 هزار نفر از حجاج یمنی را به تعویق انداخت. این امر را نماینده وزارت اوقاف یمن تأیید کرد.

ریاض در اوایل سال جاری اعلام کرد که برای جلوگیری از نفوذ فلسطینی ها به این پادشاهی، صدور ویزا برای فلسطینی های فراری ساکن سوریه ممنوع است، ولی در‌واقع معلوم شد که عربستان به فلسطینی های ساکن همه کشور های عربی ویزا نمی دهد. این دستور سبب غیظ بسیاری فلسطینی های ساکن خارج از سرزمین های اشغالی، شده است.

در باره لیبی می‌شود گفت که عربستان از پذیرش زایران لییبایی بدون گذرنامه های الکترونیکی خودداری کرد. رسانه‌ها اطلاع دادند که مقامات عربستان افراد بدون این اسناد را بازداشت کرده و به نیروهای ژنرال هفتر تسلیم کردند. در یک زمان دولت مصالحه ملی بریاست فایز سراج از ریاض دعوت کرد در باره سه فرد لیبیایی محبوس در زندان عربستان پس از ژوئن سال گذشته که آن وقت در حال انجام مناسک عمره بودند اطلاع بدهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала