گزارش و تحلیل

پایتخت روسیه به کجا منتقل خواهد شد؟

© Photo / Tsibin KonstantinСоколиная скала и река Нугуш в Башкортостане
Соколиная скала и река Нугуш в Башкортостане - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه اینترنتی "فونیکس" چین، چندی پیش دانشمندان روسیه برای حل مساله تمرکز بیش از حد اهالی در یک جا پیشنهاد کردند که پایتخت روسیه از مسکو به آن سوی اورال منتقل شود.

ولی سیاستمداران و محققان بلافاصله از این ایده انتقاد کردند. برخی سیاستمداران می گویند که اگر پایتخت روسیه به آن سوی اورال منتفل شود دیگر پیوند با تاریخ روسیه را از دست داده و پایتخت کشور آسیایی خواهد شد.

عکس فضایی اورال روسیه - اسپوتنیک ایران
انتقال پایتخت از مسکو به اورال
مطابق داده های اسپوتنیک، "یوری کروپنوف" رییس انستیتو ی جمعیت شناسی، مهاجرت و پیشرفت مناطق به ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه این پیشنهاد را تسلیم کرد. به گفته این دانشمند، مسکو بیش از حد بزرگ شده و منطقه مسکو الآن یک پنجم جمعیت کشور را تشکیل می دهد. تنها کلان شهرهای کشور که در آنها بیش از نصف جمعیت این کشور ساکن هستند پیشرفت می کنند. بدین سان روسیه می تواند بزودی برتری خود مربوط به پهنای جغرافیایی خود و کنترل بر گوشه های دوردست را از دست دهد.

کروپنوف بر آن است که در حال حاضر در درجه اول لازم است کاری شود تا خاور دور و سیبری پیشرفت کرده و از تمرکز اقتصاد در مسکو دوری جسته شود. ولی مجافل سیاسی این پیشنهاد را به باد انتقاد گرفتند. آژانس فدرال مطبوعات و رسانه های گروهی بر آن است که ایده انتقال پایتخت به آن سوی کوه های اورال بسیار موفقیت آمیز نیست زیرا فاقد پیش درآمد های اقتصادی، تاریخی و حقوقی است. ولادیمیر ژیرینوفسکی رییس حزب لیبرال دموکرات روسیه در این رابطه گفت:

مسکو شهر مقدس و دارای تاریخ بیش از یک هزار ساله است. چرا ما باید برای پایتخت شهر جدیدی را انتخاب کنیم؟ اگر اینطور کنیم این شهر پایتخت آسیایی خواهد شد. بله روسیه باید مناطق را پیشرفت دهد: خاور دور و اورال و مناطق هممرز استان مسکو از جمله تولا، ولادیمیر و کالوگا و دیگران را. ما می توانیم پایتخت نو را بسازیم ولی در این صورت پول را ولخرجی خواهیم کرد. ما باید با تحقق بخشیدن به این ایده مقاومت کنیم.

 

میدانیم که بحث ها در باره انتقال پایهتخت این کشور زیاد بود. برخی پیشنهاد کردند که پایتخت به سن پترزبورگ (پایتخت روسیه از 1718 تا 1918) و یا یکاترینبورگ و خاور دور و حتی کریمه منتقل شود. حلا مسکو دست به گریبان بسیاری مشکلات کلان شهرها شده است تراکم بیش از حد جمعیت، ترافیک سنگین و راهندان ها و پیشرفت اقتصادی سریعتر از مناطق از جمله آنها است. در روسیه باید بر حل این مسائل تعمق کنند نه بر انتقال پایتخت به جای دیگر.

پوتین در ماه ژوئن 2013 در کنفرانس خبری در کرملین گفت که ایده انتقال پایتخت از مسکو را ناموجه می داند، وی افزود: روسیه قدرت هسته ای است و انتقال پایتخت به جای دیگر به معنای صرف توجیه نشده مبالغ هنگفت پول می بود. وی در سخنرانی دیگر چنین گفت: ولی می شود در این باره فکر کرد که یک تعداد آژانس های فدرال به عمق روسیه مثلا به کراسنویارسک سیبری که در وسط این کشور قرار دارد منتقل شوند. رییس جمهور بر این امر تاکید کرد که زندگی هر شهر روسیه از جمله اهالی مسکو منحصر بفرد است. و اما این امر دلیل آن نشده که کل دستگاه دولتی در یک شهر متمرکز شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала