گزارش و تحلیل

بازدید اضطراری وزیر دفاع آمریکا از ترکیه

© AP Photo / J. Scott Applewhiteرییس پنتاگون ایران را مقصر اصلی در تمامی مصیبت های منطقه دانست
رییس پنتاگون ایران را مقصر اصلی در تمامی مصیبت های منطقه دانست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به نشریه ترکی "ملیت"، دیروز جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا وارد آنکارا شده و با مقامات ترکیه اعمال حزب کارگر کردستان و حزب اتحاد دموکراتیک و کمک های آمریکایی به آن و رفراندوم در شمال عراق و تحویل سامانه های پدافند هوایی روسیه به ترکیه و آینده سوریه را بررسی خواهد کرد. وی به حضور رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه خواهد رسید.

موضوع خرید پدافند های روسی اس — 400 که ترکیه می خواهد تهیه کند حتما بررسی خواهد شد. علاقمندی ترکیه به خرید این سلاح دفاعی خبر جنجالی در آمریکا و کشورهای ناتو شد. متیس گفته بود که این سامانه ها به هیچ وجه با استاندارد های سامانه های ناتویی جور در نمی آیند. آیا ترک ها واقعا هم این سامانه های روسی را خواهند خرید؟ متیس دیدگاه دولت آمریکا را در آنکارا در میان خواهد گذاشت.

امروز زیاد می گویند که کردها بدون موافقت آمریکا رفراندوم استقلال در شمال عراق در تاریخ 25 سپتامبر را برگزار نخواهند کرد. اگر این رفراندوم موفق باشد در نواحی کردنشین شمال سوریه تحت کنترل حزب دموکراتیک نیز انتخابات محلی برگزار خواهد شد. بر اثر این مساله تشکیل دولت در این نواحی در حقیقت مطرح خواهد شد. آنکارا به متیس خواهد گفت که این امر مغایر امنیت این منطقه است و بروز جنگ داخلی را تحریک خواهد کرد.

متیس در جریان دیدار کنونی از آنکارا به ترکیه در باره بحرانی پیرامون حزب دموکراتیک کردها گزارش خواهد داد. آمریکا به سمت غربی فرات رفته و منطقه نفوذ خود را در سوریه توسعه داده و همراه با حزب دموکراتیک به جنوب حرکت می کند که مایه نگرانی روسیه و ترکیه است. این امر هم نگران کننده است که توازن قوا در ادلب به نفع گروه "هیئت تحریر الشام" تغییر کرده و به دنبال بوجود آمدن اشاره ها در باره انجام عملیات در این منطقه بحران جدیدی پدید آمده است. برخی رسانه های آمریکایی نوشتند که ترکیه به ناچار برای مقابله با تقویت این گروه عملیات نظامی انجام داد که هدف انتقاد ها گردید. رسانه ها پرسیدند که آیا ترکیه به عنوان نیروی زمینی در محل نبرد عمل خواهد کرد؟ در مذاکرات متیس در آنکارا همچنین عملیات ممکنه در ادلب بررسی خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала