گزارش و تحلیل

زیردریایی یک میلیارد دلاری موشک غول پیکر را پرتاب کرد

© Photo / Press service of the Northern Fleet of Russia بررسی قرارداد خرید زیردریایی های پروژه ۶۳۶ روسی توسط اندونزی
بررسی قرارداد خرید زیردریایی های پروژه ۶۳۶ روسی توسط اندونزی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به نشریه "وی جی" نروژ، روز چهارشنبه گذشته زیردریایی "سورودوینسک" روسیه در دریای بارنز موشک بالدار غول پیکر "کالیبر" را پرتاب کرد. "کالیبر" هدف مقرر را نابود کرد. این راکت دارای شعاع عمل 600 کیلومتر می تواند تا عماق نروژ، سوئد و فنلاند رسیده و هدف ها دراین کشورها را محو و نابود کند.

روسیه در اختلاف سوریه این موشک را علیه داعشی ها بکار برده بود. در اکتبر 2015 از کشتی های روسی شناور در دریای خزر 25 راکت مافوق صوت این نوع پرتاب شدند که بر فراز ایران پرواز کرده و هدف ها در سوریه را تخریب کردند. پایگاه این زیردریایی — ساحل شبه جزیره کولا روسیه که در 55 کیلومتری اراضی نروژ است.
به عقیده توماس نیلسن روزنامه نگار نروژی، حالا پس از فروپاشی شوروی و متلاشی شدن ارتش این کشور مسکو دوباره دارد قدرت نظامی خود را نشان می دهد و به همه ثابت می کند که این کشور دوباره دارای ارتش معاصر پیشرفته است. این کشتی اولین زیردریایی طرح "یاسن" بود و ساخت آن برای روسیه یک میلیلرد دلار تمام شد. در ماه سپتامبر روسیه دوباره در دریای بارنتز رزمایش نوبتی با شرکت 50 ناوچه را انجام خواهد داد.

این نشریه به نقل از سخنان "کیم گولبراندسن" مشاور ارتباطات سرویس ویژه نیرو های مسلح نروژ نوشت:

شبه جزیره کولا و منطقه شمالگان از اهمینت بالا برخوردار است. "کیم گولبراندسن" با استناد به گزارش "فکوس- 2017" گفت که هدف اصلی روسیه تشدید کنترل ارکتیک است. وی افزود که نروژ گام های روسیه در این حوزه را رصد می کند.

 

به عقیده سرویس ویژه نروژ، روسیه با حضور خود در این منطقه برای تاثیرگذاری بر منافع نروژ در خشکی و فلات این کشور از امکانات بیشتر برخوردار خواهد شد. ناوگان شمالی روسیه مستقر در شبه جزیره کولا برای تجدید ظرفیت های بازدارنده استراتژیک و تهیه جواب متقابل آماده می شود. زیردریایی های هسته ای روسیه مستقر در شمال غربی وسیله عمده بازدارندگی این کشور و نیروی برتر در این ناحیه است.

حالا سرویس ویژه ارتش نروژ می گوید که "از این به بعد تاسیسات مهم زیرساخت نظامی وغیر نظامی نروژ در تیررس سیستم موشکی بسیار دقیق روسیه قرار گرفته است. این سرویس به تعداد فزاینده تعلیمات نظامی روسیه در این حوزه توجه کرده است. در سالهای اخیر توانایی روسیه برای خنثی سازی عملیات دریایی و هوایی نروژ و متحدینش به مراتب بالا رفته است. کاربرد تجهزات پیشرفته روسی توانایی نظامی این کشور را باز هم افزایش خواهد داد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала