گزارش و تحلیل

وضعیت حجاج ایرانی در عربستان آرام است

© Sputnik / Mikhail VoskresenskiyПаломники во время хаджа становятся на молитву вокруг Каабы в мечети Масджид аль-Харам в Мекке
Паломники во время хаджа становятся на молитву вокруг Каабы в мечети Масджид аль-Харам в Мекке - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علی رغم وجود مشکلات و محدودیت های مختلفی که در مسیر بازگشایی حج سال جاری وجود داشت با پیگیریهای فشرده مسئولین ایران این مسیر باز و و امکان عزیمت حجاج ایرانی به عربستان دیگر میسر شد.

خبرگزاری اسپوتنیک- اگرچه سفری به بزرگی حج و مدیریت جمعیت بالای زائران به هر حال مشکلات و سختی هایی به همراه دارد، اما بدلیل تجربه طولانی مدت مسئولین در امر مدیریت زائران در خانه خدا حجاج برای انجام مراسم حج به عربستان اعزام شده اند و با همت و همکاری دست اندر کاران و خود زائران حل و فصل شده و در حال حاضر به آرامی در حال گذر است. «محمد شعبانی» یکی از زائران بیت الله الحرام به خبرنگار اسپوتنیک درباره وضع موجود زائران و خدمات عربستان گفت: من به همراه همسرم در این سفر معنوی حضور یافته ایم و راستش آثار و برکات معنوی این سفر برای ما مهمتر از خدمات رفاهی است که ارائه می گردد، ما در این سفر تلاش می کنیم تا خود را از تعلقات مادی و دنیایی رها نماییم نه اینکه در این سفر چند روزه درگیر مسائلی از این دست شویم.
وی در ادامه گفت، خانه و فرزندانم در ایران هستند و اعضای خانواده بویژه در آغازسفر نگران ما بودند؛ اما تقریبا هر شب از اینجا با آنها حتی بصورت تصویری صحبت می کنیم. ظاهرا چند روز پیش در ایران شایعه شده بود که 30 نفر از زائران کشته شده اند و این نگرانی بی حد خانواده ها را به همراه داشت، اما بزودی معلوم شد که این خبر شایعه ای بیش نبوده و حتی ما از برخی اماکن زیارتی مانند مسجدالحرام، مسجد النبي و بقيع برای خانواده خود فیلم و تصویر ارسال می نماییم.

آمار مرگ و میر در مراسم حج - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا ایران تصمیم گرفت که امسال به حج برود؟
این زائر بیت الله الحرام در ادامه گفت، کیفیت خدمات حمل و نقل نیز مناسب است و ما متوجه می شویم که نیروهای پلیس در این آفتاب سوزان تلاش می کنند تا مسیر تردد ماشین حمل زائران روان باشد و محل هایی به عنوان پارکینگ در نظر گرفته شده مناسب و دسترسی به محل نزدیک است. حجاج ایرانی از هتل های محل اقامت تا ایستگاه های ویژه منتقل می شوند و پس از آن با اتوبوس هایی مشترک که برای جابجایی همه زائران کشورهای مختلف پیش بینی شده به حرم منتقل می گردند.
زائر ایرانی افزود، اتوبوسهای متعلق ایرانیها برچسب دارد و در میان سایر اتوبوسها قابل تشخیص است اما بیشتر حاجی ها افراد سالخورده هستند، انصافا خادمین عربستان و البته مسئولان کاروانهای ایرانی به دقت مسافران را تحت کنترل دارند تا مبادا کسی اتوبوس های متعلق به هتل محل اقامت را گم نکند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج 350 دستگاه اتوبوس درشبکه اتوبوسرانی ویژه حمل و نقل زائران ایرانی از هتل های مکه مکرمه به حرم استفاده می شود که 24 ساعته آماده انتقال زائران از 5 منطقه تعریف شده درمکه به حرم و بالعکس هستند. اتوبوسهای شبکه حمل و نقل ویژه زائران ایرانی به کاروان خاصی اختصاص ندارد و همه حجاج ایرانی می توانند در مسیرهای تعیین شده از آنها استفاده کنند.
محمد شعبانی زائر بیت الله الحرام درباره وضعیت خدمات پزشکی گفت: در همان شب اول که وارد هتل شدیم مسئول کاروان ما را با پزشک همراه آشنا نمود و پزشک کاروان در هر ساعت از شبانه روز آماده پذیرش بیماران است. ظاهرا علاوه بر این از هلال احمر ایران نیز در مکه و مدینه مستقر شده اند، البته شکر خدا نه برای من و نه هیچ کدام از هم کاروانیهای ما مشکل جدی پیش نیامده است و این را بر اساس اطلاعاتی که همان اول سفر به ما دادند، عرض کردم.
عربستان به مردم سوریه اجازه حج نمی دهد - اسپوتنیک ایران
عربستان به مردم سوریه اجازه حج نمی دهد
زائر خانه خدا ادامه داد، در حال حاضر ما به شلوغی و ازدحام جمعیت چندانی برنخوردیم، بیشترین میزان ازدحام جمعیت مربوط به 11 تا 13 ذیحجه است که مردم برای انجام اعمال رمی جمرات و قربانی کشتن در صحرای منا حاضر خواهند شد که ان شالله امسال بدون هیچ خطری برگزار خواهد شد، البته من از آنجا خبری ندارم. اگرچه معتقد هستم انسانی که خود را در این ایام به خانه خدا می رساند، برای هر خطری آماده است، و هدف این سفر مناجات با خدا و رهایی از تمام گناهان است، اگر انسان در این حالت پاکی و معنویت به دیدار خدا بشتابد نیز حتما تقدیر وی بوده است.
پایگاه خبری سازمان حج و زیارت از حضور ریاست این سازمان درعرفات و بررسی روند آمادسازی چادرهای عرفات و تامین امکانات لازم برای حضور زائرین ایرانی در این سرزمین مقدس خبر داد. مناسک ایام عرفات و مدیریت اجرای آن به لحاظ پیچیدگی خدمات رساني، ازدحام جمعیت، محدودیت جغرافیایی و گرماي هوا، نيازمند يك برنامه ريزي بسیار دقیق، منظم و پيچيده است.
زائی ایرانی در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک درخصوص نحوه برخورد دست اندرکاران سعودی حج با ایرانیها گفت: من به غیر از زمان ورود به فرودگاه و گاهی نیز در ارتباط با خادمان اماکن زیارتی دیگر برخوردی با سعودیها نداشتم و بیشتر با اعضای کاروان خود در ارتباط هستیم. نحوه برخورد آنها نیز عادی و مثل سایر افراد است، به هر حال بیشتر ما ایرانیها زبان آنها را متوجه نمی شویم و در برخورد هم با رفتار خاصی مواجه نشده ام.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала