گزارش و تحلیل

ادلب به دست کی می افتد؟

© AFP 2023 / Omar Haj KadourПоиски жертв на месте авиаудара по северо-западной части города Идлиб
Поиски жертв на месте авиаудара по северо-западной части города Идлиб - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به قول از نشریه "ینی اکیت" چاپ ترکیه، آمریکا به بهانه مبارزه با القاعده قصد دارد ادلب را تصرف کند، حوادث مربوطه با سرعت سرسام آور سیر می کند. در آنکارا جزئیات عملیاتی بررسی شد تا مزاحم آن شود که پنتاگون و حزب کارگر کردستان آن شهر را تصرف نکنند.

İran Genelkurmay Başkanı Muhammed Hüseyin Bakiri - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران و ترکیه در آنکارا در مورد چه چیزی چانه می زنند؟
هفته گذشته آنکارا با ژنرال محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در باره ادلب مذاکرات مفصل انجام داد. ترکیه، روسیه و ایران برای جلوگیری از اشغال این شهر توسط آمریکا عملیات مشترک برنامه ریزی کردند. محمد باقری به آنکارا پیشنهاد ها در خصوص ایجاد "حوزه عدم گسترش عملیات" در ادلب ارائه کرد. مطابق این طرح قرار است نظامیان روسیه و ایران از جنوب و نظامیان ترکیه از شمال پیشروی کنند و با اشغال این حوزه آنرا از "عناصر بیگانه" پاکسازی کرده و تحت کنترل خود در آورند.

گزارش داده می شود که روسیه به استقرار پرسنل نظامی خود در قصبات مراده و حلفایه سوریه و تقویت پایگاه هوایی حمص پرداخت. خلوصی آکار رییس ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه و همتای ایرانی او نتایج حاصله در مذاکرات آنکارا را به رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه تحویل کردند.

ترکیه به این طرح با خویشتنداری می نگرد. آنکارا بر آن است که عملیات در ادلب ممکن است به دادن تلفات عظیم در میان اهالی غیر نطامی بینجامد. در ادلب بیش از 2 میلیون نفر سکونت دارد و اکثر آنها پناهجو هستند. ترک ها می گویند اگر طرفداران اسد وارد این منطقه شوند تنش ها بیشتر خواهد شد چون این حوزه محل سکونت محالفان اسد است.

ترکیه طرفدار آن است که این حوزه به منطقه تنش زدایی تبدیل شود. در ضمن تجزیه افراد در این حوزه به "تروریست ها" و "مخالفان" بسیار دشوار به نظر می رسد. با وجود این ترکیه با در نظر داشت اینکه آمریکا به قصد انجام عملیات در ادلب به بهانه نابودی القاعده نیروهای خود را در این حوزه افزایش می دهد تاکید می کند که ادلب باید هرچه زودتر غیر نظامی شده و در این محل باید پاسگاه ها و خطوط امنیت ایجاد شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала