خطر شرایط داخلی ترامپ برای منطقه و جهان

© REUTERS / Carlos Barriaخطر شرایط داخلی ترامپ برای منطقه و جهان
خطر شرایط داخلی ترامپ برای منطقه و جهان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با افزایش روز افزون فشارهای داخلی بر رئیس جمهوری ایالات متحده و به بن بست رسیدن وی دو راه برای او باقی می ماند یا اینکه استعفا دهد و کناره گیری کند و یا اینکه برای فرار به جلو اقدام به راه اندازی جنگی نماید که توجه همه را به آن جلب کند.

از روزی که آقای ترامپ بر کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده تکیه کرده تا به امروز تقریبا هر روز ماجرای جدیدی پیش آمده که ترامپ را به استعفا یا برکناری نزدیک تر می کند.

در تاریخ ایالات متحده سابقه نداشته که رئیس جمهوری در چند ماهه اول حکومت خود در این حد منفور باشد و رفتارها و تصمیمات اشتباهی اتخاذ نماید که به جای تصحیح موقعیت وی شرایط اش را دشوار تر کند.

نزدیک ترین افراد به ترامپ یکی یکی مجبور شده اند استعفا دهد یا برای حفظ موقعیت خود رئیس جمهوری مجبور شده آنها را برکنار کند.

پس از هشت ماه هنوز دولت ایالات متحده با مشکل خلاء مدیرتی در برخی پست های عالی و حساس خود مواجه است ورئیس جمهوری عملا نتوانسته کابینه و دولت خود را تکمیل کند.

برخی کشورها که برای پروژه ها و یا بهتر است بگوییم ماجرا جویی های خود به حضور آقای ترامپ در کاخ سفید دل بسته بودند امروزه رسما از او دست شسته اند و به همین دلیل هم مشاهده می کنیم که مثلا عربستان سعودی تلاش دارد مشکلات خود با ایران را پشت پرده حل و فصل کند.

برخی کارشناسان آمریکایی باور دارند که مساله استیضاح و یا برکناری آقای ترامپ از چند ماه به چند هفته نزدیک شده و حتی اعضای حزب جمهوریخواه از او دست شسته اند و تلاش می کنند از وی و سیاست هایش دوری کنند، چون می دانند ادامه این روند منجر به برکناری همه آنها در انتخابات آتی مجالس ایالات متحده خواهد گشت.

با توجه به این شرایط ترامپ دو راه بیش نداردیا قبل از برکناری استعفا دهد و یا اینکه بخواهد فشارهای داخلی را به خارج ایالات متحده سوق دهد تا فرصت نفس کشیدن در داخل پیدا کند و بتواند تدبیری بیاندیشد.

گویند "سالی که نیکوست از بهارش پیداست، اگر آقای ترامپ توان چاره اندیشی داشت قطعا می توانست برخی از ماجراهایی که در داخل ایالات متحده با آن مواجه است را پیش از اتفاق خنثی کند.

سابقه عمکرد وی نشان داده که ایشان توانایی چاره اندیشی ندارد و تصمیمات آنی و لحظه ای بر تصمیمات او طغیان می کندبه این دلیل حتی اگر هم بخواهد جنگی خارجی به راه بیاندازد تا توجه ها را به سمت جنگ جلب کند باز هم نخواهد توانست چاره ای بیاندیشد و ممکن است با مخالفت داخلی شدیدی مواجه گردد، ولی به هر حال نمی توان هیچ احتمالی را دو از ذهن داشت و وی ممکن است هر لحظه تصمیمی را بگیرد که همه را در کار انجام شده قرار می دهد.

شاید بتوان گفت به همین دلیل هم هست که رئیس جمهوری ایالات متحده بدون تثبیت موقعیت داخلی خود هر روز سخنرانی های کذایی راه میاندازد و کشورهای مختلف را تهدید می کند و دیگران را به چالش می کشد.

نظر به اینکه ایالات متحده با بیش از نیمی از جهان درگیر است پس دایره جنگ برای نیروهای مسلح این کشور نیز بسیار گسترده به حساب می آید.

گستره راه اندازی این جنگ می تواند از کره شمالی در اقصی نقاط شمال شرقی نقشه جهان تا ونزولا تا انتهای غربی همان نقشه باشد.

شاید هم ترامپ تصمیم بگیرد عملیاتی در سوریه و یا شرق اوروپا و یا آفریقا و یا خلیج فارس انجام دهد و یا حتی جنگی تمام عیار در این منطقه راه اندازی کند.

به هر حال در صورتی که ایالات متحده وارد یک جنگ تمام عیار با کشور دیگری شود شرایط خاصی بر سیاست داخلی این کشور حکم فرما خواهد شد و سیاستمداران داخلی مجبور خواهند بود دور رئیس جمهوری که فرمانده کل قوا نیز به حساب می آید جمع شوند، همچنین رئیس جمهوری می تواند با استفاده از اختیارات فوق العاده که جنگ برایش فراهم می کند مخالفین خود را سرکوب یا ساکت کند.

مشخص نیست که چه تصمیمی ممکن است توسط فردی که دکمه بزرترین زراد خانه هسته ای جهان در اختیار اش است گرفته شود اما مساله ای که بسیار واضح است این می باشد که در این شرایط وی ممکن است دست به هر کاری بزند و جهان باید بیش از پیش بر حذر باشد که درگیر این ماجراجویی نشود.

شاید هم وقت آن رسیده که جهان متحد شود و تقاضای خلع سلاح هسته ای وسلاح های کشتار جمعی ایالات متحده آمریکا را کند چون این خطر همیشه وجود خواهد داشت که فردی مثل ترامپ اختیار این تسلیحات را داشته باشد و جان ملیاردها انسان بی گناه به دلیل جاه طلبی وی در خطر قرار گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала