گزارش و تحلیل

حضور فوتبالیست های ایرانی در مقابل نماینده اسرائیل - تخلف یا تعهد

© AFP 2023 / Samuel Kubaniحضور فوتبالیست های ایرانی در مقابل نماینده اسرائیل - تخلف یا تعهد
حضور فوتبالیست های ایرانی در مقابل نماینده اسرائیل  - تخلف یا تعهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسعود شجاعی و احسان حاج صفی دو بازیکن ملی پوش ایران که در تیم فوتبال پانیونیوس یونان عضویت دارند، در دیدار پلی آف لیگ اروپا برابر نماینده اسرائیل به میدان رفتند که با واکنش های مختلفی همراه شد.

Открытая тренировка московского Спартака на базе клуба в Тарасовке - اسپوتنیک ایران
واکنش فدراسیون بین المللی فوتبال به محرومیت شجاعی و حاج صفی
بیش از سه ده از ممنوعیت رویارویی ورزشکاران ایرانی در مسابقات مختلف در برابر نمایندگان اسرائیل می گذرد، آخرین ميعادگاه جدال ورزشى ايران و اسرائيل به سال 1983 باز می گردد. مسابقاتى با عنوان كشتى آزاد و فرنگى قهرمان جهان بود که در شهر "كى يف" در شوروى سابق برگزار شد. در این مسابقات "بيژن سيف‌خانى" فرنگى كار گيلانى وزن ۷۴ كيلوگرم با رابينسون كوناشويلى از اسرائیل روبرو شد و با نتيجه ۷ بر ۴ به پيروزی رسید.

با وجود اینکه "سیف خانی" در این رقابتها مقامی بهتر از نهمی بدست نیاورد، اما رسانه های ایران از وی به عنوان قهرمان نام بردند.
علی اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت ایران در حالی که هنوز این رقابتها به پایان نرسیده بود، دستور بازگشت فوری ورزشکاران را به ایران صادر کرد.
وزارت امور خارجه پس از آن اعلام كرد وقتى اسراييل را به رسميت نمى‌شناسيم دليلى ندارد ورزشكاران ‌مان با آن‌ها مسابقه بدهند.

طی روزهای اخیر، حضور مسعود شجاعی و احسان حاج صفی دو بازیکن ایرانی تیم فوتبال پانیونیوس در مقابل نماینده اسرائیل خبرساز شده و با واکنش های مختلفی همراه بوده.

وزارت ورزش و جوانان ایران، فدراسیون فوتبال، سازمان بسیج ورزشکاران و بسیاری از چهره های سیاسی این اقدام را محکوم کردند.
محمد جواد عباباف مدیرکل حراست وزارت ورزش ایران گفت: با این دو بازیکن طبق مقررات برخورد می‌شود و آن‌ها به احتمال زیاد از بازی‌های آینده تیم ملی فوتبال محروم می‌شوند اما باید منتظر نظر نهایی مسئولان بود.محمدجواد عباباف مدیرکل حراست وزارت ورزش گفته است: «به هیچ عنوان این حرکت را تأیید نمی‌کنیم و مسلماً طبق مقررات با آن برخورد می‌شود. به احتمال بسیار زیاد شجاعی و حاج‌صفی از تیم ملی محروم می‌شوند ولی باید منتظر نظر نهایی مسئولان باشیم.»

در همین حال بسیاری از چهره های سیاسی و فوتبالی ضمن تاکید بر اینکه آنها وظیفه حرفه ای خود را انجام داده اند، با انتشار تصاویری از این دو بازیکن در شبکه های اجتماعی حمایت خود را از آنان اعلام داشتند.

پروانه سلحشوری نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در موارد متعددی ورزشکاران کشور ما به خاطر اینکه "رژیم صهیونیستی" را به رسمیت نمی‌شناسند از حضور در مسابقات در مقابل نمایندگان این رژیم پرهیز کردند، اما مساله احسان حاج صفی و مسعود شجاعی متفاوت است. آن‌ها اصلا نماینده جمهوری اسلامی ایران نبودند و اختیارشان دست تیم مربوطه آن‌ها بوده است. تا جایی که توانسته‌اند در مسابقه رفت در مقابل تیم رژیم صهیونیستی قرار نگرفته‌اند.

وی افزود؛ هر چه ورزش را از حواشی سیاسی دور کنیم و نگرش سیاسی را بر ورزش حاکم نکنیم می‌توانیم انتظار موفقیت‌های بیشتر را در این عرصه داشته باشیم.

علی کریمی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران نیز با انتشار تصویری از مسعود شجاعی و احسان حاج صفی نوشت؛ شما فقط به تعهدات خود نسبت به باشگاه عمل کردید و مهم نظر مرد در مورد شماست.

 


همچنین مهدی مهدوی کیا بازیکن از چهرهای شاخص فوتبال ایران در صفحه شخصی خود به این موضوع واکنش نشان داد: لحظاتى كه باعث خوشحالى مردم ايران شديد هيچوقت از ياد نخواهد رفت.به اميد روزى كه سياست دست از سر ورزش بردارد و عمل جاى شعار را بگيرد. ايكاش به فكر زيرساختهاى ورزش، ساختن چند ورزشگاه آبرومند وتوجه به ورزشهاى پايه اين مملكت، از بين بردن فقر، اعتياد، بيكارى و…….. بوديم نه اتفاقات لبنان و سوريه و عراق و………. پاينده باد ايران و ايرانى. وی در ادامه نوشت: بعضى از دوستان به دنبال آب گل آلود هستند مطلب را نفهميدند يا به نفعشان نيست كه بفهمند. شما لازم نيست مقام بلند شهيدان را به من يادآورى كنيد چيزى كه از كودكى آن را از نزديك لمس كرده ام وتنها قشرى كه هميشه اعتقاد داشته ام بايد دستشان را بوسيد و احترام ويژه گذاشت پدر و مادر شهيدان هستند به خاطر پرورش فرزندانى كه از گرانبهاترين و عزيزترين داراييشان يعنى جان شيرينشان گذشتند خواهشأ پشت اين عزيزان پنهان نشويد براى بى احترامى به ديگران. منظور از اين پست در اختيار گذاشتن امكانات براى جوانان اين مملكت و حمايت آنهاست و بس.
​بسیاری از هنرمندان نیز در شبکه های مجازی با انتشار تصاویری از این دو بازیکن حمایت خود را از آنها اعلام کردند.

ترانه علیدوستی بازیگر سرشناس سینمای ایران که فرزند حمید علیدوستی بازیکن سابق فوتبال ایران است در توئیتر نوشت؛ کاش اهالی فوتبال پشت م.شجاعی و ا.حاج صفی رو خالی نکنن. قدر قهرمانای ملی مون رو بدونیم، این ما هستیم که به اونا نیاز داریم.

موضوع حضور این دو بازیکن ایرانی در دیدار برابر نماینده اسرائیل در رسانه های خارجی نیز بازتاب فراوانی را همراه داشت:

روزنامه های نیویورک تایمز آمریکا،تلگراف انگلیس، اکیپ فرانسه و سایت های شبکه های تلویزیونی espn وi24 اسرائیل ،سایت اسپورت ایلاستریتد،استار آنلاین ،تایمز اسرائیل،20 مینتس فرانسه از جمله رسانه هایی بودند که هریک با انتشار گزارشی نوشتند شجاعی و حاج صفی به دلیل حضور در دیدار برگشت تیم های پانیونیوس و مکابی رژیم صهیونیستی در دور سوم مرحله مقدماتی لیگ اروپا ،از سوی وزارت ورزش ایران برای همیشه از تیم ملی فوتبال ایران محروم شده اند.

اما این داستان در اینجا ه پایان نرسید و محمدرضا داورزنی معاون وزیر ورزش ایران در گفتگو با تلویزیون ایران اعلام کرد، به دلیل اینکه این رژیم اشغالگر خط قرمزی برای ایران و ملت های مظلوم جهان است طبیعی بود که این حساسیت برای ملت شریف ما وجود داشته باشد. خیلی از جاها بوده است که ورزشکاران کشورمان طلای المپیک را از دست دادند تا پای ارزش های ایران اسلامی بایستند و از مردم مظلوم فلسطین حمایت کنند.

وی افزود: با این شرایط طبیعی است که فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی آن تصمیم جدی درباره آینده این دوبازیکن فوتبال بگیرد اما در حال حاضر به طور قطع مسعود شجاعی و احسان حاج صفی به تیم ملی فوتبال ایران دعوت نخواهند شد زیرا آنها خط قرمزها را زیر پا گذاشتند. وی در پایان تاکید کرد: هیچکس حق ندارد خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران را رد کند.

پس از انتشار این خبر فدراسیون بیت المللی فوتبال "فیفا" که هرگونه دخالت سیاسی در ورزش را محکوم می کند، با ارسال نامه ای به فدراسیون فوتبال ایران خواستار توضیحاتی در مورد موضوع محرومیت این دو بازیکن شد.

مطابق قوانین فیفا، فدراسیون های فوتبال در کشورها نباید با مداخله سیاسی دولت‎ها مواجه شوند و نقض این اصل می‌تواند به تعلیق یک فدراسیون فوتبال بیانجامد.

فدراسیون فوتبال ایران نیز در پاسخ به این نامه، محرومیت مسعود شجاعی و احسان حاج صفی رار رد کرد و اعلام کرد که این دو بازیکن را محروم نکرده است و خبرهای مربوط به این موضوع درست نیست. 

مسعود شجاعی که سابقه طولانی در نیم ملی فوتبال ایران دارد پس از گذشت چند روز با اتنشار منتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نسبت به این موضوع واکنش نشان داد:

 

سلام و عرض ادب خدمت همه هموطنان مى خواستم پيرامون مسائل پيش امده در روزهاى گذشته بدون مقدمه نكاتى را متذكر شوم: ١-اينكه بنده براى همه افرادى كه (خالصانه و دلسوزانه) از جانشان مايه مى گذارند و براى (حفظ ابرو و سرافرازى ايران عزيزمان) از هيچ كوششى دريغ نمى كنند نهايت احترام و ارادت را قائلم. ٢-هميشه كشورم برايم در اولويت بوده و هست.از اين رو در ميادين ورزشى كه حضور داشته ام هميشه سعى كردم با تمركز كافى از تمام وجودم مايه بگذارم كه بتوانم نماينده شايسته اى براى وطن و هموطنانم باشم و از انجايى كه از كودكى بزرگترين ارزويم پوشيدن پيراهن مقدس تيم ملى بوده،اكنون كه ارزويم محقق شده مطمئنا به خوبى قدر و ارزش آنرا مى دانم. ٣-بچه جنگ هستم و از شهر ايثار و مقاومت مى ايم،شهرى كه روزگارى شهر خون بود و صداى توپ و خمپاره لالايى تلخ كودكانه ما!!بنابراين مقام و جايگاه والاى عزيزانى كه از همه چيز خود گذشته اند تا از كيانمان دفاع كنند را به خوبى درك مى كنم و مى شناسم و هيچ زمان سعى نكرده و نمى كنم كه خدايى ناكرده (از اسم،تصوير و يا ايثار اين فرشتگان سوء استفاده كنم چونكه معتقدم اين كار نهايت بى شرفى و بى انصافيست) و توهين به منزلت و جايگاه انان است!(بيشتر از اين لازم به توضيح نيست!!) در اخر از هموطنانى كه ما را درك كردند سپاسگزارى مى كنم و همچنين از هنرمندان محترم و تمام فوتباليها اعم از مربيان گرامى و بازيكنان و…. نهايت تشكر و قدردانى را دارم. از مرد اخلاق فوتبال كشورمان اقاى مهدى مهدوى كيا عذرخواهى مى كنم كه بخاطر حمايت از ما اهانت هاى ناجوانمردانه اى را به جان خريد.🇮🇷🇮🇷🇮🇷🙏🏽 يا حق

Публикация от Masoud Shojaei (@masoudsshojaei) Авг 18 2017 в 12:03 PDT

مسعود شجاعی چنین نوشت؛

مى خواستم پيرامون مسائل پيش آمده در روزهاى گذشته بدون مقدمه نكاتى را متذكر شوم:
١-اينكه بنده براى همه افرادى كه (خالصانه و دلسوزانه) از جانشان مايه مى گذارند و براى (حفظ ابرو و سرافرازى ايران عزيزمان) از هيچ كوششى دريغ نمى كنند نهايت احترام و ارادت را قائلم.
٢-هميشه كشورم برايم در اولويت بوده و هست. از اين رو در ميادين ورزشى كه حضور داشته ام هميشه سعى كردم با تمركز كافى از تمام وجودم مايه بگذارم كه بتوانم نماينده شايسته اى براى وطن و هموطنانم باشم و از آنجايى كه از كودكى بزرگترين آرزويم پوشيدن پيراهن مقدس تيم ملى بوده، اكنون كه آرزويم محقق شده مطمئنا به خوبى قدر و ارزش آنرا مى دانم.
٣- بچه جنگ هستم و از شهر ايثار و مقاومت مى آيم، شهرى كه روزگارى شهر خون بود و صداى توپ و خمپاره لالايى تلخ كودكانه ما!! بنابراين مقام و جايگاه والاى عزيزانى كه از همه چيز خود گذشته اند تا از كيانمان دفاع كنند را به خوبى درك مى كنم و مى شناسم و هيچ زمان سعى نكرده و نمى كنم كه خدايى ناكرده (از اسم،تصوير و يا ايثار اين فرشتگان سوء استفاده كنم چونكه معتقدم اين كار نهايت بى شرفى و بى انصافيست) و توهين به منزلت و جايگاه آنان است! (بيشتر از اين لازم به توضيح نيست!!) در آخر از هموطنانى كه ما را درك كردند سپاسگزارى مى كنم و همچنين از هنرمندان محترم و تمام فوتباليها اعم از مربيان گرامى و بازيكنان و…. نهايت تشكر و قدردانى را دارم.

حضور مسعود شجاعی و احسان حاج صفی دو بازیکن ایرانی در مقابل نماینده اسرائیل نیز با واکنش های مختلفی از سوی مردم عادی در شبکه های اجتماعی همراه بوده که بیشتر آنان در حمایت از این دو بازیکن پرداختند.

یکی از کاربران توئیتر با نام "کلهر" نوشت؛ مسعود شجاعی و احسان حاج صفی به تعهد حرفه‌ای عمل کردن.

یکی دیگر از کاربران اینترنتی محرومیت این دو بازیکت را غیر قانونی خواند:

​حال باید دید که در نهایت مسئولان فدراسیون فوتبال ایران چه تصمیمی نسبت به این مسئله اتخاذ خواهند کرد و آیا این دو بازیکن با محرومیت هایی مواجه می شوند یا خیر!!

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала