درخواست آمریکا از کردستان عراق برای تعویق همه‌پرسی استقلال

© AFP 2023 / Safin Hamedاعلام تاریخ همه پرسی جدایی کردستان از عراق
اعلام تاریخ همه پرسی جدایی کردستان از عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه 11 اوت 2017 از مسعود بارزانی، رییس جمهوری اقلیم کردستان عراق خواست برگزاری همه‌پرسی استقلال این اقلیم از عراق را به تعویق بیاندازد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العربیه ، دفتر بارزانی در بیانیه‌ای که منتشر شد اعلام کرد تیلرسون در یک تماس تلفنی از بارزانی خواسته است همه‌پرسی برنامه ریزی شده برای ۲۵ سپتامبر را به تعویق بیاندازد.
در این بیانیه آمده است که بارزانی در پاسخ به درخواست واشنگتن که «تعویق مناسب‌تر است» این پرسش را مطرح کرده که گزینه دیگر برای تضمین تعیین آینده و سرنوشت مردم منطقه در صورت به تعویق افتادن تاریخ همه‌پرسی چه خواهد بود؟
تیلرسون همچنین از تصمیم اقلیم کردستان در اعزام هیاتی به بغداد برای حل و فصل مسائل سیاسی از راه گفتگو «استقبال» کرده است.
همه‌پرسی ۲۵ سپتامبر الزام‌آور نخواهد بود و فقط یک بررسی آماری از ساکنان ۳ استان این اقلیم، اربیل، سلیمانیه و دهوک و مناطق مورد اختلاف در مورد تمایل آنها به جدایی از عراق است.
ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق راه را برای حل اختلاف‌ها در این مناطق باز گذاشته و تغییرات جمعیتی که در زمان صدام حسین، رییس جمهوری پیشین این کشور انجام شده بود را لغو کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала