عربستان اسپانسر تولید فیلم‌ موهن علیه ایران در تاجیکستان است

© Sputnik / Amir IsaevПразднование Дня флага в Таджикистане
Празднование Дня флага в Таджикистане - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فیلم جنجالی که اخیراً از یکی از شبکه‌های تلویزیونی تاجیکستان پخش شد به منظور افزایش تنش میان ایران و تاجیکستان و با درخواست عربستان سعودی ساخته شده است.

به گزارش اسپوتنیک، «الکساندر کنیازف» کارشناس سیاسی روس در یادداشتی اختصاصی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک قرار داد، ضمن بیان این مطلب به بررسی حوادث اخیر در تاجیکستان و انتشار فیلم موهن علیه ایران پرداخت.
در این یادداشت آمده است: این فیلم به منظور افزایش تنش میان ایران و تاجیکستان و با درخواست عربستان سعودی ساخته شده است.
این مستند در مورد جنگ‌های داخلی 1990 در تلویزیون تاجیکستان پخش شده که ایران را متهم به حمایت از تروریست‌های تاجیک می‌کند.
این فیلم به طور خاص برای ایجاد اختلاف میان 2 کشور ساخته شده است.
تاریخ نمونه‌ای از مشارکت ایران در فعالیت‌های ضد تاجیک را به یاد ندارد و «تهران» در حوزه فرهنگ و مذهب به طور فعال نیروهای مذهبی در تاجیکستان را تقویت می‌کند.
ایران یکی از اصلی‌ترین واسطه‌ها در حل و فصل جنگ‌های داخلی دهه 1990 بود.
در تاجیکستان مسأله پخش چنین فیلم‌هایی لزوما در بالاترین سطح حل می‌شود.
روابط تاجیکستان و ایران در چند سال گذشته رو به سردی رفته و دوشنبه حاضر به پرداخت بدهی‌های خود به تهران نیست.
در تاجیکستان برخی معتقدند که طرف ایرانی، با دعوت «مجید کبیری» در دسامبر 2015، رابطه بین 2 کشور را سرد کرده اما از سفر رسمی «امام علی رحمان» به «ریاض» در همان روز صحبتی نمی‌کنند.
در دهه 1990 زمانی که تهران به حل اختلافات داخلی تاجیک‌ها مشغول بود، عربستان سعودی به شدت به بخش مخالف تاجیکستان کمک می‌کرد.
اعراب از سمت افغانستان به تروریست‌های ضد دولتی کمک کرده و از آنان حمایت مالی می‌کردند.
به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل نارضایتی تاجیک‌ها از ایرانی‌ها بدهی مالی آنان باشد، دلیل اصلی این بدهی نیز سرمایه‌گذاری‌های بزرگ تهران در سال‌های اخیر در دوشنبه است و اینکه این کشور توان پرداخت سهم خود را در این پروژه‌ها ندارد.
احتمالا این تصادفی نیست که نماینده تاجیکستان در مراسم تحلیف «حسن روحانی» وزیر انرژی این کشور باشد زیرا تاجیک‌ها در حال حاضر مبلغ هنگفتی برای ساخت نیروگاه برق آبی «سنگتوده» به ایران بدهکار هستند.
در مجموع دوستی تاجیکستان با عربستان سعودی می‌تواند منجر به گسترش ایدئولوژی وهابی در این کشور شود و این مسئله نه تنها مربوط به تاجیک‌ها بلکه مربوط به تمام کشورهای آسیای مرکزی است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала