دیوارکشی در مرز ترکیه و ایران برای حل مسئله کردها: نگاهی به دیوارکشی ها در جهان

© Sputnik / Mohamad MarufПограничная зона между Турцией и Сирией в районе города Касаб на севере провинции Латакия
Пограничная зона между Турцией и Сирией в районе города Касаб на севере провинции Латакия - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکیه ساخت دیوار مرزی 144 کیلومتری در مرز خود با ایران را آغاز کرده است. آنکارا می گوید دلیل اصلی کشیدن دیوار در مرز مشترک با ایران، جلوگیری از نفوذ و رفت و آمد شبه نظامیان مسلح کرد (وابسته به پ.ک.ک) به داخل خاک ترکیه است.

اسپوتنیک به این مناسبت نگاهی به تاریخ دیوارکشی در جهان می اندازد:
انسان های متمدن دیوارها را از دوران قدیم برای دفاع از خود در برای حملات اقوام وحشی می ساختند.
دیوار بزرگ چین، قدیمی ترین دیوار در جهان است که در قرن سوم پیش از میلادی ساخته شده است.
همچنین از سال 1440 تا 1460 میلادی دیوار لیادونگ در چین برای دفاع از شبه جزیره لیادونگ این کشور در برابر اقدام کوچ نشین ساختند.
رومی ها در مرزهای خود با آلمانی ها باستانی یا ژرمن ها موانعی متشکل از 900 برج نگهبانی و 120 دژ ساختند که از دریای شمالی تا دریای سیاه امتداد داشت.
رومی ها تقریبا در همان زمان دیوارهای هادریان و آنتونی را در خاک بریتانیای فعلی ساختند.
ساکنان فعلی بریتانیا به این سنت ادامه داده اند. پس از درگیری های سال 1969، بیش از 90 دیوار و دیگر موانع در بلفاست، دری و پورت داون برای جدا کردن محل های سکونت کاتولیک ها و پروتستان ها از یکدیگر ساخته شده که آنها را خطوط صلح می نامند.
پس از تهاجم ارتش ترکیه به قبرس و تقسیم این جزیره به دو بخش ، نیکوزیا ، پایتخت قبرس نیز با دیوار به دو بخش تقسیم شد و فقط 3 آوریل 2008 کار برچیدن این دیوار آغاز گردید.
ترکیه در اکتبر 2013 ساخت دیواری به ارتفاع دومتر در مرزش با سوریه را نیز آغاز کرده است.
در همین حال همسایگان اروپایی ترکیه هم به دیوارکشی در مرزشان با ترکیه پرداخته اند. بلغارستان اکتبر 2013 تصمیم گرفت در امتداد مرزش با ترکیه یک دیوار دارای سیم های خاردار بطول 30 کیلومتر و ارتفاع سه متر بسازد که قراربود ساخت آن در فوریه 2014 به پایان برسد. یونان هم در مرزش با ترکیه دیدار کشیده است.
در اکتبر 2013 ایجاد موانع دارای سیم های خاردار و همچنین حفر خندق ها در مرز روسیه و اوکراین شروع شده است.
این اولین دیوار کشی بین جمهوری های سابق شوروی نیست. از بهار 2011 ظاهرشدن دودار دارای سیم های خاردار در مرز اوستیای جنوبی و گرجستان هم آغاز گردیده است
در ژوئیه 2016 دو کیلومتر از دیوار 134 کیلومتری مورد نظر بین قرقیزستان و منطقه ازبک نشین سوخ آغاز شد.
در آسیا باید دیوار 2400 کیلومتری بین پاکستان و افغانستان و دیوار 2990 کیل.متری بین کشمیر و پاکستان را ذکر کرد که هند آنرا ساخته است. همچنین تایلند ساخت دیوار در مرزخود با مالزی را آغاز کرده است و دیواری بین کره شمالی و کره جنوبی وجود دارد.
اسرائیل بین اورشلیم و کرانه باختری رودخانه اردن دیوار کشیده و همچنین بین اسرائیل و لبنان و اسرائیل و نوار غزه دیوار وجود دارد.
چندی پیش بین مصر و منطقه فلسطینی نشین نوارغزه نیز دیوار کشیده شده است.در جهان عرب دیوارهای دیگری نیز وجود دارد.از جمله عربستان سعودی در مرز خود با یمن دیوار بتون آرمه بطول 1800 کیلومتر کشیده و آنرا با وسایل الکترونیکی مجهز کرده است.
در مرز عربستان با عراق نیز یک دیوار 900 کیلومتری ساخته شده است. کویت هم بعد از حوادث سال 1991 خود را با احداث دیوار 215 کیلومتری دارای سیم های خاردار که از آنها برق عبور می کند، از عراق جدا کرده است.
علاوه بر این امارات عربی متحده با نگریستن به همسایگانش، دیوار کشی در مرزش با عمان را آغاز کرده است.
در آفریقا مراکش که در سال 1975 پس از خروج اسپانیا، صحرای غربی را به تصرف خود در آورده، از سال 1981 برای جلوگیری از گروههای مسلح سازمان استقلال طلب پلیساریو به دیگر مناطق کشور، احداث دیواری به طول 2720 کیلومتر را در این منطقه آغاز کرده است.
بین کشورهای آفریقایی بوتسوانا و زیمابوه نیز دیوار فلزی برقی وجود دارد.
آمریکا نیز در سال 2005 تصمیم گرفته در مرزش با مکزیک دیواری به طول 1125 کیلمتر بسازد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала