گزارش و تحلیل

مقتدی به تلافی تمیم!!!

© REUTERS / Alaa Al-Marjaniمقتدى الصدر
مقتدى الصدر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز گذشته مناسبتی پیش آمد که پشت خط یک برنامه تلوزیونی با یک کارشناس سعودی گپ و گفت کنیم، وی اظهار می داشت حالا که شما ایرانی ها شیخ تمیم آل ثانی را از ما گرفته اید د ما هم به تلافی مقتدی صدر را در عراق از شما گرفتیم.

وی اظهار می داشت همانگونه که شیخ تمیم از قبل با شما در ارتباط بود مقتدی صدر هم از قبل سالها با ما در ارتباط بود و وقتی شما کارت خود را رو کردید ما کارت خود را رو کردیم.
وی همچنین افزود مقتدی علاقه شدیدی به محمد بن سلمان دارد و این دو دوست های بسیار خوبی با هم هستند.
وی همچنین اظهار می داشت احضار مقتدی صدر به عربستان و سوزاندن این برگه برای این بود که وقتش رسیده بود ما سعودی ها به شما بفهمانیم که همانگونه که شما تلاش می کنید از برگه اختلاف اصلاح طلبان (منظور وهابی های سلفی چون وهابی های سعودی خود را اصلاح طلب می شناسند نه وهابی) و اخوانی ها استفاده کنید ما نیز بلد هستیم از اختلافات حوزه های نجف و قم و اختلاف میان مراجع تقلید استفاده کنیم.
بنده در مورد صحت و سقم صحبت های این دوست کارشناسمان در مورد مقتدی صدر نظری ندارم چون اطلاعات موثق در این باره ندارم اما برخی معیارها وجود دارد که شاید با کنار گذاشتن آنها می توانیم ببینیم که نظرات این دوست کارشناسمان چه قدر صحت دارد.

مقتدی صدر: شعارهای ضد سعودی، ممنوع! - اسپوتنیک ایران
مقتدی صدر: شعارهای ضد سعودی، ممنوع!
ایران شیخ تمیم را از عربستان سعودی کش نرفته، در واقع عربستان هیچ وقت شیخ تمیم را در اختیار نداشته تا کسی بخواهد وی را از آنها بدزدد.
اختلافات عربستان سعودی با قطر اختلافاتی دیرینه است که هیچ وقت حل وفصل نخواهد شد چون اختلافاتی ایدئولوژیک است و تا زمانی که خاندان آل ثانی در قطر حکومت می کنند و خاندان آل سعود در عربستان این اختلافات هیچ وقت حل نخواهد شد.
در واقع اختلافات قبیله ای و عشایری دیرینه ای در کشورهای عربی با خاندان آل سعود وجود دارد که با احتساب اختلافات قومی بر علیه اختلافات قبیله ای و اختلافات مذهبی فیما بین اهل تسنن نمی توان امیدوار بود روزی برسد با وجود خاندان آل سعود در جزره العرب مشکل اعراب حل و فصل شود و همانگونه که امروزه در کشورهای عربی شاهد آن هستیم این اختلافات روز به روز بیشتر ظهور خواهد کرد.
فتنه بر انگیزی ای که کشورهای غربی در میان اعراب ایجاد می کنند تا اموال عرب ها را غارت کنند را نیز به این ماجرا اضافه کنید تا متوجه شوید جهان عرب با چه شرایطی مواجه است، و نیاز نیست ایران کاری انجام دهد فقط کافی است کنار بنشیند و از شرایط اختلافات اینان بهره ببرد.
حال این طرف ماجرا را نگاه کنیم.
اختلاف دیدگاه میان حوزه های علمیه امری نیست که بر کسی پوشیده باشد و مراجع تقلید هم بصورت سنتی با یکدیگر در مورد موارد مختلف اختلاف نظر داشتند و دارند اما هیچوقت در میان اهل تشیع این اختلافات به رویارویی کشیده نشده و همیشه هم حوزه های علمیه و هم مراجع تقلید پشت هم بودند و هستند.
شاید بتوان بهترین بهانه های حمایت حوزه های علمیه قم و نجف از یک دیگر را حضور امام خمینی (ره) در نجف و حضور خاندان حکیم و صدر در حوزه علمیه قم دانست.
امروزه هم معروف ترین مرجع تقلید عراق آیت الله سیستانی می باشند که همانگونه که از لقب فامیلی اش مشخص است اصالتا اهل سیستان هستند ومقامات ایرانی که به عراق سفر می کنند همیشه تلاش می کنند وی را زیارت کنند، امری که علاقه مندی ایرانیان به مراجع تقلید بدون توجه به شناسنامه و یا ملیت فعلی آنها در جای جای جهان را نشان می دهد.
مقام ایرانی خبر سفر مقتدی صدر به ایران را تکذیب کرد - اسپوتنیک ایران
درخواست مقتدی صدر از العبادی برای خلع سلاح بسیج مردمی عراق
ارتباط حوزه های علمیه قم و نجف آنقدر تنگاتنگ و صمیمی است که همیشه بسیاری از طلبه های عراقی جویای علوم حوزوی در قم بودند و هستند و همچنین طلبه های ایرانی جویای علوم حوزوی در نجف اشرف بودند و هستند.
آقای مقتدی صدر هم وابسته به خاندانی بسیار ریشه دار در حوزه های علمیه قم و نجف هستند و جایگاه خود را به دلیل علاقه بسیاری از شیعیان عراق به خاندان وی به دست آورده نه سطح حوزوی اش.
اختلافات فیما بین رهبران شیعه در عراق نیز اختلافات سیاسی فیما بین اهل سیاست است و نه اختلافات ایدئولوژیک مذهبی آنگونه که ماجرای اختلافات فیما بین وهابی ها و اخوان المسلمین است، وچون اختلافات سیاسی است حل و فصل سیاسی آن نیز در نهایت میسر است و دعوا بیشتر بر سر سهم هر جناح از حکومت می باشد.
این اختلافات به دلیل نزدیک بودن انتخابات در عراق شدت گرفته و قطعا بیشتر شدت خواهد گرفت و بر کسی پوشیده نیست که آقای مقتدی الصدر با آقای نوری المالکی و آقای حیدر العبادی و آقای حکیم اختلافاتی دارد و امروزه این اختلافات هم به خیابان کشیده شده و هم به سطح ارتباطات سیاسی بین المللی.
ایران همواره تلاش داشته تا نقش میانجی میان رهبران سیاسی شیعیان عراق را داشته باشد و از نفوذ خود در بدنه اجتماعی شیعیان عراق در همین راستا استفاده کرده.
اکثر رهبران سیاسی عراق هم متوجه هستند که رابطه و یا نفوذ ایران در بدنه اجتماعی اهل تشیع در این کشور وابسته به جناح سیاسی نیست و جامعه شیعی عراق می داند که هیچ پشتیبانی جز ایران در سطح جهانی ندارد و به همین دلیل اگر ماجرا به انتخاب میان ایران و شخصیتی از شخصیت های سیاسی محصور گردد قطعا بدنه اجتماعی به سمت ایران تمایل نشان خواهد داد و آن رهبر سیاسی هر چه قدر هم قدرت مند و اصل و نسب داشته باشد اگر بخواهد در مقابل بدنه اجتماعی پذیرنده ایران در عراق بایستند قطعا از طرف طرفداران خود نیز طرد خواهد شد، مخصوصا اگر ماجرا انتخاب بین ایران و عربستان سعودی باشد.
با توجه به عملکرد عربستان سعودی در کشتار شیعیان در جای جای جهان و با توجه به دیدگاه های خصومت بار وهابی ها بر علیه شیعیان نفرت و انزجار شیعیان عراق از وهابی ها و عربستان سعودی امروزه به حدی است که ارتباط یک رهبر سیاسی شیعی با سعودی ها می تواند نوعی خودکشی سیاسی به حساب آید و قطعا آقای صدر قمار بزرگی را انجام داده.
واشتباه بزرگ سعودی ها در این است که با دعوت از آقای مقتدی الصدر آنها شاید بتوانند فقط شخص مقتدی صدر را به سمت خود بکشند اما نخواهند توانست بدنه اجتماعی شیعیان عراق را به سمت خود جذب کنند در حالی که ایرانی ها با دیپلماسی خود نسبت به ماجرای اختلافات فیما بین عربستان و قطر نه فقط توانسته اند دیدگاه رهبران قطر ویا مردمان قطر را به سمت خود جلب کنند بلکه امروزه بسیاری از رهبران و اهالی دیگر کشورهای عربی نیز از عربستان سعودی به دلیل رفتارهای حساب نشده آن دور شده ند و به سمت ایران گرایش پیدا کردند.
فکر می کنم نیاز به نتیجه گیری بنده نیست و خواننده خود می تواند تشخیص دهد که چه کسانی را به سمت خود کشانده و در نهایت برد کرده و که از رفتارهای اشتباه خود بیشترین باخت را داشته.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала