گزارش و تحلیل

چرا ونزوئلا می تواند به منبع جنگ جهانی سوم تبدیل شود

© REUTERS / Marco Belloچرا ونزوئلا می تواند به منبع جنگ جهانی سوم تبدیل شود
چرا ونزوئلا می تواند به منبع جنگ جهانی سوم تبدیل شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک با استناد به رسانه های جهانی گزارش می دهد که وضع ونزوئلا وخیم است. تعداد تلفات بر اثر زدوخوردهای طرفداران رییس جمهور نیکلاس مادورو با مخالفان به 105 نفر رسیده و تعداد قربانیان روز بروز افزایش می یابد.

خیابان های کاراکاس بسته با سنگرها  و عملا خلوت است. نوشته های "نیست باد دیکتانوری" بروی دیوارها به چشم می خورد. در کاراکاس راهپیمایی چند هزار نفری ضد دولتی با عنوان "تصرف کاراکاس" برگزار شد.

در عین حال موقعیت پیرامون این کشور نیز داغ شده است. دونالد ترامپ در توییتر خود نوشت: "اگر مادورو از انتخابات مجمع قانون اساسی(پارلمان) دست بکشد آمریکا دست روی دست گذاشته نخواهد ننشست و علیه آن کشور به اقدام های اقتصادی شدید و سریعی دست خواهد زد".

کاخ سفید با چه چیز به کاراکاس تهدید می کند؟ به نوشته روزنامه "الپاییس" چاپ اسپانیا، آمریکا می تواند وارتات نفتی خود را از ونزوئلا قطع کند. حالا آمریکا 36 درصد نفت تواید شده آن کشور را می خرد و در صورت تحریم ونزوئلا آن کشور هر سال 17.7 میلیارد دلار را از دست خواهد داد که رقم چشمگیری است و  کشوری دستخوش کمبود ارز در حکم یک فاجعه مواجه خواهد بود. در یک زمان "مایک پومپئ" و رییس سیای آمریکا گفت که وی در پاتخت های کلمبیا و مکزیک به مقام های ذیربط مشورت داده که آنها در صورت لزوم با ونزوئلا چه باید بکنند. مقام های ونزوئلا به سرعت آمریکا را  به تدارک کودتای راستگرا از قبیل شیلی و گواتملا متهم کرد.

ولی راستش زمان های کودتاهایی که سرویس های امنیتی آمریکایی می توانستند نسبتا بی اثر در آمریکای لاتین انجام دهنند سپری شده است. جهان به قدری بهم پیوسته شده که هر اقدام نابخردانه می تواند به کسی که می زند جواب دندانشکن بدهد.  اگر مناسبات آمریکا و ونزوئلا خیلی بد شود ممکن است برای امنیت ملی آمریکا نیز خطر جدی بوحود آید. زیرا بنا به داده های سیا در ونزوئلا مقدار هنگفت تسلیحات جمع شده که اکثرش در شوروی خریداری شده، از جمله تا یک میلیون عدد "استنینگر" روسی — "ایگلا" هست که بوسیله آنها می توان در صورت توسعه اختلاف هواپیماهای غیر نظامی آمریکا را محو و نابود کرد.

بعید نیست که ونزوئلا از کانون جنگ محلی به مرکز جنگ جهانی تبدیل شود. مسکو از تحریمات کنونی بی مدت آمریکا بی نهایت عصبانی شده است. پرزیدنت پوتین و تیم وی اصلا از ترامپ دلسرد شده اند. ونزوئلا از کشورهای دوست روسیه است و در میان آنها جای خاصی دارد. روسیه در این کشور منافع نفتی فراوان دارد و هم اینک میلیادها دلار را در آن سرمایه گذاری کرده است. پس چرا روسیه از جنگ داخلی در آن کشور استفاده نکرده و به خدمت آمریکایی ها نرسد؟ چرا مسکو به کاراکاس سلاح مدرن تحویل ندهد و در دریای کارائب با شرکت ونزوئلا و حضور چین تعلیمات نظامی نمایشی را انجام ندهد؟ بدین سان پوتین به ترامپ خواهد گفت که آمریکا با انجام کودتا در اوکراین به حیطه منافع روسیه رخنه کرده و حالا ما در نزدیکی سواحل شما دست به اقدام می زنیم. پیشتر کوبا ناوغرق نشدنی شوروی بود و حالا می خواهیم پایگاه روسیه در ونزوئلا را دایر کنیم.

یعنی اینکه مادورو شانس دارد در رویارویی با آمریکا مانند کارسترو ایستادگی کند. تاریخ به شکل مارپیچی پیشرفت می کند. هیچ کس نمی داند بشریت در کدام چرخش تاریخ با سقوط روبرو خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала