گزارش و تحلیل

ائتلاف ضد تحریم روسیه، ایران، کره شمالی در مقابل زیاده خواهی های آمریکا چیست!؟

© Sputnik / Aleksey Nikolskyiائتلاف ضد تحریم روسیه، ایران، کره شمالی در مقابل زیادی خواهی های آمریکا در چیست؟
ائتلاف ضد تحریم روسیه، ایران، کره شمالی در مقابل زیادی خواهی های آمریکا در چیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کره شمالی جنگ طلب و موشک انداز است. ایران و روسیه حامی مذاکره اند. آیا ائتلاف این سه کشور بر علیه تحریم های آمریکا تشکیل می گردد؟

به گزارش اسپوتنیک، تصویب لایحه تشدید تحریم های آمریکا علیه سه کشور ایران، روسیه و کره شمالی توسط مجلس نمایندگان آمریکا و سنا در هفته پیش صورت گرفت. هم اکنون بسیاری در انتظار واکنش های این سه کشور در مقابل زیادی خواهی های جدید آمریکا هستند. کره شمالی در طی روزهای گذشته با قدرت نمایی موشکی خود به گونه ای خط نشان و جبهه گیری خود را به آمریکا نشان داد. کره شمالی همواره سیاست های تندی را دنبال می کند. اما ایران و روسیه هنوز منتظر امضا یا عدم امضای این لایحه از سوی رئیس جمهور آمریکا هستند، تا بتوانند در موقعیت مناسب و به دور از تشنج، به این اقدامات یک جانبه آمریکا واکنش نشان دهند.

Трамп подписал указ О защите страны от въезда иностранных террористов - اسپوتنیک ایران
ایران در فهرست کشورهای دارای خطر تروریستی برای آمریکا قرار گرفت
سجاد طایری، کارشناس سیاسی اورآسیا و تحلیلگر روابط ایران و روسیه به عنوان یکی از کارشناسان خبره ایرانی در مصاحبه با اسپوتنیک، در خصوص تشکیل ائتلاف سه کشور ایران، روسیه و کره شمالی در برابر آمریکا با نگاهی واقع بینانه به این امر اعتقاد دارد که کشور "کره شمالی" در واقع نقش چندانی در این ائتلاف نخواهد داشت، زیرا سیاست های این کشور بر مبنای هسته ای نه گفتگو است. در حالیکه ایران و روسیه همواره حامی مذاکره اند. آقای سجاد طایری در پاسخ به سوالات ما به طور مفصل به این موضوع پرداخته است.

 

  • این روزها، نظریه تشکیل "ائتلاف روسیه، ایران، کره شمالی در برابر آمریکا" در مقابله با سیاست های تشدید تحریم های آمریکا علیه این سه کشور مطرح شده است. این سه کشور چه اقدام مشترکی می توانند اتخاذ نمایند؟

 

به عقیده من اگر قرار است مقابل مثل در برابر تحریم های آمریکا شود، ما نقشی برای کره شمالی قائل نیستیم. زیرا با توجه به نوع نظامی سیاسی حاکم بر کره شمالی و همچنین عدم نقش این کشور در منطقه خاورمیانه — کره شمالی جایگاهی در ائتلاف ندارد. ما از قبل نیز شاهد بودیم و شاهد خواهیم بود که ایران و روسیه هم پیمان هستند. بنابراین ممکن است یک ائتلاف جدید در عرصه خاورمیانه در میان این دو کشور تشکیل گردد.

فاکس نیوز : موشک های ایران و کره شمالی برای پرتاب آماده اند - اسپوتنیک ایران
فاکس نیوز: موشک های ایران و کره شمالی برای پرتاب آماده اند
در واقع آمریکا با وضع تحریم ها، می خواهد فشار بر ایران وارد نماید تا توانایی نظامی ایران را به چالش بکشاند. کره شمالی در چند روز گذشته با پرتاب موشک نشان داد که توانایی حمل سلاح و یا شلیک به آمریکا را دارد. موضع ایران و روسیه جدا است. با توجه به اینکه ایران و مسکو از گذشته دارای یک ائتلاف بودند، یعنی در عرصه بین الملل همسو بودند — حال آمریکا می خواهد این دو کشور را تحت فشار قرار دهد. آمریکا می خواهد بر روسیه در بخش اروپای شرقی فشار بیاورد. از سوی دیگر ایالات متحده می خواهد بر ایران و روسیه به خاطر بحث بحران سوریه، بحران منطقه، بحران خاورمیانه علی الخصوص بحث یمن فشار بیاورد. به این خاطر به اعتقاد من نه تنها دولت و ملت ایران، بلکه روسیه نیز در این زیاده خواهی و خودخواهی آمریکا تن نمی دهند. آمریکا می خواهد ایران، روسیه و کره شمالی را تحت فشار قرار دهد تا این سه کشور مطیع روسیه گردند. اما این کار نشد است، زیرا هر کشوری برای خود قانون، مقرارات و نظام سیاسی خود را دارد.

در واقع، در آینده و به طور عملی شاهد خواهیم بود که کره شمالی در این قضیه نقش چندانی نخواهد داشت. زیرا کره شمالی تنها در شبه جزیره کره شمالی توانایی و قدرت مانور دارد. برخلاف کره شمالی — این ایران و روسیه هستند که نقش آفرینی بسزایی در خاورمیانه و حتی در اروپای شرقی نقش آفرینی داشته اند و خواهند داشت. بدین ترتیب اگر ائتلافی شکل بگیرد، ایران و روسیه جزء این ائتلاف خواهند بود. در این میان، نقش جزئی و اندکی می توان برای کره شمالی قائل شد.

 

  • با توجه به سخنان شما اگر کره شمالی را نادیده بگیریم، در آن صورت ایران و روسیه چه اقدام مشترکی می توانند در خصوص تحریم های اخیر آمریکا انجام دهند؟

 

Испытание баллистических ракет в Иране - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران، روسیه و کره شمالی در «دره جهنم» سوریه چه کار می کنند؟
در خصوص تشدید تحریم ها علیه روسیه، ایران و کره شمالی می توان گفت پس از تصویب این لایحه هم اکنون دولت ترامپ باید رای مثبت به این لایحه بدهند. اگر دولت ترامپ موافق نباشد، در آن صورت این لایحه به کنگره باز می گردد و در آنجا دو سوم اعضای کنگره آمریکا باید به آن بار دیگر رای مثبت بدهند. هنوز این لایحه به مرحله اجرا و تصمیم گیری نهایی نرسیده است بنابراین نمی توان به طور کامل نتیجه گیری نمود. به عقیده اینجانب با توجه به موضوعات روز سیاسی جهان یعنی مسائل پیرامون تفاهم نامه گروه 5+1 در بحران مسئله هسته ای بوجود آمده بین ایران و کشورهای دنیا، آمریکا اکنون با این لایحه می خواهد به ایران فشار بیاورد.

 در واقع ایالات متحده آمریکا  بیشتر به نوعی می خواهند به ایران و روسیه فشار بیاورد. قصد آمریکا فشار بر روسیه به خاطر مسائل اوکراین و ایالت های جدا شده از اوکراین است است. در خصوص ایران نیز این فشارها بر ایران در خصوص بحران سوریه، بحران یمن، مسئله قطر با عربستان و با برخی کشورهای عربی است.

این موضوع بیشتر فشار روانی بر ایران است تا آمریکا بتواند به مراکز نظامی و حساس ایران دسترسی یابد. برداشت من این است که آمریکا به نوعی می خواهد از ایران و روسیه امتیاز بگیرد. بعید است ایران و کره شمالی نیز امتیازی به آمریکا بدهند. در واقع کره شمالی در این میان نقش بسیار جزئی دارد. زیرا سیاست کره شمالی مبتنی بر گفتگو نیست. این کشور به عنوان نظامی خاصی است که دنبال برنامه ای خاص هست که می خواهد با بمب اتم به گفتگو بپردازد. برخلاف کره شمالی، ایران و روسیه همواره پای میز مذاکره بودند.

اکنون ما باید منتظر باشیم ببینیم، اگر آمریکا نتواند از ایران و روسیه امتیاز بگیرد، که مطمئنا" نخواهند گرفت. در آن صورت باید در انتظار باشیم که کنگره آمریکا چه تصمیمی خواهد گرفت. اکنون زود است قضاوت کنیم و عجولانه تصمیم بگیریم. در ابتدا باید ببینیم این مصوبه کی اجرا می شود و محتوای آن چیست. این امکان وجود دارد که با صحبت کردن در میز مذاکره، یا قانع کردن دولت آمریکا این مسئله حل شود. اینجانب در واقع به مذاکره و دیپلماسی بسیار اعتقاد دارم که می توان در این مسئله مهم نیز بسیار تاثیر گذار باشد.

آقای محمود شوری، پژوهشگر ارشد مسایل روسیه در مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای علمی «ایراس» در خصوص مسائل ایران و روسیه — خاورمیانه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام نمودند.

 

  •  نظریه تشکیل "ائتلاف روسیه، ایران، کره شمالی در برابر آمریکا" در مقابله با سیاست های تشدید تحریم های آمریکا علیه این سه کشور مطرح شده است. این سه کشور چه اقدام مشترکی می توانند اتخاذ نمایند؟

 

طبیعی است که سه کشوری که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته اند، تلاش برای انجام اقدامات مشترک برای مقابله با تحریم های ایالت متحده آمریکا انجام دهند. ایران، روسیه و کره شمالی در طی سالهای اخیر به دلایل مختلف و به شکلهای مختلف مورد تحریم آمریکا قرار گرفته اند. این سه کشور علی الرغم اینها، انگیزه ها و دلایل زیادی برای همکاری دارند تا بتوانند در مقابل تحریم ها بحث شرایط و امکانات و ظرفیت ها نیز مهم است.

ماهواره جدید روسیه به مدار زمین رسانده شد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آمریکا هر روز اراضی ایران و کره شمالی را از فضا رصد خواهد کرد
قطعا فدراسیون روسیه با توجه به موقعیت بین المللی خود که دارد، این کشور به عنوان عضوی از شورای امنیت سازمان ملل متحد و یک قدرت جهانی محسوب می گردد. در نتیجه این کشور از امکانات و ظرفیت های بیشتری برای مقابله با سیاست های تحریمی آمریکا حداقل در سطح دیپلماسی دارد.

اما ایران هم در طی سالهای گذشته تجربیات زیادی را در خصوص این مسئله کسب کرده است، در واقع ایران عملا به شکل های مختلف توانسته است تاثیر تحریم ها را بر خود کاهش دهد. بنابراین، همکاری این کشورها می تواند کمک کند و یا یک جبهه ضد تحریم ایجاد کند، این که برخی قدرت بخواهند به صورت یک جانبه کشورهای دیگر را ظاهرا مورد تحریم قرار دهند، از این طریق اعلام فشار دهند را باید به عنوان یک هنجار ضد بین المللی به طور مشترک مورد تقبیح قرار دهند. این اقدامات مشترک چه به لحاظ دیپلماتیک، سیاسی یا چه به لحاظ همکاری های اقتصادی بین دو کشور ایران و روسیه، چه از طریق جلب حمایت دیگر کشورها که به دنبال سیاست های مستقل هستند — با همکاری این کشور ها می توان جبهه ای را ایجاد نمود تا در مقابل روش اتخاذی ایالت متحده آمریکا ایجاد نمود.

در واقع، موضوع همکاری ها بسیار حائز اهمیت است. اما در این میان موانع و مشکلات هم در این زمینه وجود دارد. امکانات و ظرفیت ها محدود است. اما این موضوع باعث نمی شود که تلاش ها و همکاری ها بین این سه کشور در مقابل با تحریم های یک جانبه آمریکا را دنبال ننمود.

با توجه به اظهارات این تحلیگران سیاسی در ایران می توان نتیجه گرفت، اگرچه کره شمالی به احتمال زیاد جایگاهی در این ائتلاف نخواهد داشت، اهداف کره شمالی با ایران و روسیه در جهت دیگری قرار دارد، سیاست های این کشور مبنی بر جنگ طلبی است، اما با این حال راه همکاری و مقابله بر آمریکا همچنان وجود دارد.

می توان گفت، هدف آمریکا از تحریم های ایران و روسیه در دو نوع خط سیر اصلی قرار دارد. هدف مشترک آمریکا در مقابله با ایران و روسیه — همسویی مشترک مسکو و تهران در قبال مسائل خاورمیانه، بحران یمن، سوریه و مسئله قطر است. اما آمریکا هدف خاص دیگری نیز دارد، این که قدرت روسیه در اوکراین و قدرت ایران در سوریه را کاهش دهد که تحقق این امر بسیار بعید است.

همکاری های روسیه و ایران، استفاده از تجربیات ایران در سالهای طولانی تحریم کمک شایسته ای در مقابله با سیاست های تحریمی یک جانبه آمریکا براي مسکو و تهران به همراه خواهد داشت. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала