گزارش و تحلیل

واکنش گسترده کاربران و افراد برجسته به خبر فوت نابغه ایرانی، مریم میرزاخانی +عکس،ویدئو

© Sputnik / Alexander Polegenko /  مراجعه به بانک تصاویر واکنش گسترده کاربران و افراد برجسته به خبر فوت نابغه ایرانی، مریم میرزاخانی +عکس،ویدئو
واکنش گسترده کاربران و افراد برجسته به خبر فوت نابغه ایرانی، مریم میرزاخانی +عکس،ویدئو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبر فوت نابغه ریاضیات جهان، مریم میرزاخانی، ناراحتی عمیقی در میان کاربران اینترنت و شخصیت های برجسته به راه انداخت.

به گزارش اسپوتنیک، خبر فوت مریم میرزاخانی نابغه‌ی ریاضی ایران و جهان، عضو آکادمی ملی علوم آمریکا و استاد دانشگاه استنفورد کالیفرنیا که به دلیل بیماری سرطان در آمریکا فوت کرد، بازتاب گسترده ای در میان کاربران به همراه داشته است.

پس انتشار این خبر موجی از تصاویر و کاممنت های مختلف با مضومون ابراز تاسف از فوت او منتشر و تصاویر او همچنان توسط کاربران ایرانی به استراک گذاشته می شود. مریم میرزاخانی به عنوان یک ایرانی نمونه، نخستین زن ریاضی دان جهان به شمار می‌آید که موفق به دریافت مدال «فیلدز» شد؛ این مدال عالی‌ترین جایزه علمی رشته ریاضیات بوده و از آن به عنوان «نوبل ریاضیات» یاد می‌شود.

مدال فیلدز که هر چهار سال یکبار به برترین ریاضیدانان زیر 40 سال جهان اعطا می‌شود،. او در سال ۲۰۱۴ به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برندهٔ مدال فیلدز بود.

دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران در صفحه خود در اینستاگرام با ابراز تسلیت بسبت به این فاجعه نوشت:
"خبر درگذشت نابغه جوان ایرانی و استاد ریاضیات دکتر مریم میرزاخانی موجب تاسف شدید اینجانب و همه ایرانیانی که به مفاخر برجسته علمی کشورشان می بالند گردید.
اینجانب درگذشت این بانوی دانشمند را به همه ایرانیان در سراسر جهان، خانواده محترم و داغدار ایشان و جامعه علمی کشور صمیمانه تسلیت عرض می کنم."

A beautiful mind.

Публикация от Firouz Naderi (@firouz_michael_naderi) Июл 15 2017 в 8:14 PDT

همچنین فیروز نادری، معاون پیشین مدیرکل تنظیم راهبردهای آزمایشگاه پیش‌رانش جت در ناسا و مدیرکل اکتشافات منظومهٔ خورشیدی و مشاور مدیریت در ناسا نیز یا انتشار تصاویر و ویدئوهایی از مریم، ابراز تاسف کرد.

یادآور می شویم که مریم میرزاخانی در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶ (۳ مه ۱۹۷۷) در تهران به دنیا آمد. پدرش احمد میرزاخانی مهندس برق و رئیس هیئت مدیره مجتمع آموزشی نیکوکاری «رعد» بود. او با اتمام تحصیلات ابتدایی با شرکت در اولین دوره جذب استعدادهای درخشان وارد دبیرستان فرزانگان تهران (زیر نظر سمپاد) شد. مریم میرزاخانی در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ (سال سوم و چهارم دبیرستان) از دبیرستان فرزانگان تهران موفق به کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری شد و بعد از آن در سال ۱۹۹۴ در المپیاد جهانی ریاضی هنگ کنگ با ۴۱ امتیاز از ۴۲ امتیاز مدال طلای جهانی گرفت. سال بعد یعنی ۱۹۹۵ در المپیاد جهانی ریاضی کانادا با ۴۲ امتیاز از ۴۲، رتبهٔ اول طلای جهانی را به دست آورد.مریم میرزاخانی اولین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت و همچنین اولین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت. وی اولین کسی بود که دو سال مدال طلا گرفت و اولین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی نمره کامل گرفت.
میرزاخانی دورهٔ لیسانس و فوق لیسانس ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف طی کرد. وی در سال ۲۰۰۴ با اخذ مدرک دکترای دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن، از برندگان جایزه فیلدز، در دانشگاه‌های پرینستون و استنفورد به تدریس مشغول شد. یک سال بعد در سال ۲۰۰۵ نشریه پاپیولار ساینس آمریکا او را به عنوان یکی از ۱۰ ذهنِ جوان جهان برگزید و تجلیل کرد. میرزاخانی مدتی در پرینستون درس می‌داد ولی بعد به استنفورد رفت و کار تدریس و پژوهش را در آن‌جا پی گرفت. او در شهریور ۱۳۸۷ (اول سپتامبر ۲۰۰۸) و در ۳۱ سالگی به درجه استادی و این دانشگاه رسید.

رئیس جمهور ایران نیز در پیامی با مضمون " درگذشت اندوه‏بار مریم میرزاخانی، نابغه نامدار ریاضی ایران و جهان موجب تأثر فراوان شد. ‌ درخشش بی‌نظیر این دانشمند خلاق و انسان متواضع که نام ایران را در مجامع علمی جهانی طنین‏‌انداز کرد، نقطه عطفی در معرفی همت والای #زنان و جوانان ایرانی در مسیر کسب قله‌های افتخار در عرصه‌های گوناگون بین‌المللی بود. ‌ این‏جانب ضمن ارج نهادن به خدمات علمی و آثار ماندگار این فرزند فرهیخته ایران، مصیبت وارده را به جامعه علمی کشور و خانواده محترم آن عزیز از دست رفته صمیمانه تسلیت می‏‌گویم. ‌" فوت وی را تسلیت گفت.

وی در ۲۴ تیر ۱۳۹۶ در سن ۴۰ سالگی بر اثر بیماری سرطان سینه، در ایالات متحدهٔ آمریکا درگذشت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала