گزارش و تحلیل

حضور صلح بانان ایرانی در مناطق کاهش تنش سوریه، ضامن ثبات و امنیت

© Sputnik / Bolat Shaikhinovحضور صلح بانان ایرانی در مناطق کاهش تنش سوریه، ضامن ثبات و امنیت
حضور صلح بانان ایرانی در مناطق کاهش تنش سوریه، ضامن ثبات و امنیت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در چارچوب دور پنجم مذاکرات گسترده مربوط به حل و فصل سوریه در آستانه، اپوزیسیون سوریه مخالفت خود را با ایران اعلام می کند.

اپوزیسیون سوریه با حضور ایران به عنوان حافظ صلح در منطقه ی بی ثبات سوریه موافق نیست. یاسر عبدالرحیم فرمانده ارتش آزاد و عضو اتاق عملیات فتح حلب (مرکز فرماندهی اصلی مخالفان اسد برای مقابله با عملیات اخیر نیروهای وابسته به سپاه پاسداران ایران) در این خصوص اطلاع داد.
به گفته ی وی ، اعضای هیات به دی میستورا فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد خبر دادند که در غیر اینصورت اپوزیسیون مجبور است از اسلحه استفاده نماید.
ضمن اینکه نماینده دیگر اپوزیسیون سوریه اسامه ابوزید از آنها حمایت کرده و اعتراض علیه حضور ایران را به عنوان کشور ضامن صلح اینطور توضیح می دهد: « ما در آستانه هستیم تا در خصوص رنج و مشقت ملت سوریه صحبت کنیم ، رنجی که رژیم بشار اسد مسبب آن است. ما هشداری در ارتباط با موضع ایران می دهیم. این کشور که ملت سوریه را می کشد نمی تواند ناجی آنها باشد. ما مخالفیم که ایران کشور ضامن شده و در مذاکرات شرکت کند. اما در ارتباط با سایر اقدامات در قرارداد (یادداشت تفاهم امضاء شده) که برای خاتمه رنج و مشقت ملت سوریه است ، حامی و پشتیبان هستیم.»
بیانیه وی پس از آن بود که نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور حل و فصل سوریه الکساندر لاورنتیف بیان داشت که کنترل و مونیتورینگ در مناطق متشنج در سوریه فعلا تنها توسط کشورهای ضامن صلح یعنی روسیه، ایران و ترکیه انجام خواهدشد.
آیا اکنون باید انتظار داشت که نتایج امید بخش و مثبتی از مذاکرات آستانه بدست آید؟ ایران در این شرایط چه عکس العملی نشان خواهد داد؟
سید هادی افقهی، کارشناس ارشد مسائل خاور میانه ، دیپلمات سابق ایرانی در لبنان اوضاع کنونی را در مصاحبه ای با اسپوتنیک شرح می دهد:

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала