ایرانی‌ها سرنگونی پرواز 655 توسط آمریکا را فراموش نمی کنند +فیلم

© REUTERS / Regis Duvignau ایرانی‌ها سرنگونی پرواز شماره 655 ایران ایر توسط آمریکا را فراموش نمی کنند
ایرانی‌ها سرنگونی پرواز شماره 655 ایران ایر توسط آمریکا را فراموش نمی کنند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر خارجه ایران در پیامی به مناسبت سالگرد شلیک موشکی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران که 290 کشته برجای گذاشت، گفت که ایرانی‌ها این حمله را فراموش نمی‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از انتخاب، وزیر خارجه ایران در بیست و نهمین سالگرد حمله موشکی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران ایر گفت که مردم ایران این حمله را فراموش نخواهند کرد.
دوازدهم تیرماه سال 1367 پرواز مسافربری شماره 566 شرکت هواپیمایی ایران‌ایر از تهران به مقصد دوبی در حرکت بود که با شلیک موشک هدایت شونده از ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی آمریکا بر فراز خلیج فارس منهدم شد و تمامی 290 سرنشین آن که شامل 66 کودک بودند، جان باختند.این حادثه از نظر میزان تلفات انسانی، هشتمین حادثه مرگبار هوایی تاریخ است.
دولت آمریکا مبلغ 61،8 میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان و همچنین 70 میلیون دلار برای خسارت ناشی از سقوط هواپیمای مسافربری پرداخت کرد. این مبالغ به صورت بلاعوض و بدون قبول مسئولیت حادثه پرداخت شد و هیچ‌کدام از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند؛ حتی ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت. در زمان وقوع این حادثه، رئیس جمهوران ایران و آمریکا به ترتیب، سید علی خامنه‌ای و رونالد ریگان بودند.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در پروازهای جمعه خود در مسیر تهران به دوبی از شماره پرواز 655 استفاده می‌کند.
با وجود گذشت 29 سال از چنین اقدامی، دولت و مقامات آمریکا هنوز هم از بابت این حمله موشکی به هواپیمای مسافربری عذرخواهی نکرده‌اند.
وزیر خارجه ایران هم در توئیتر خود درباره این حمله نوشت: «سوم جولای 1988 کشتی آمریکایی پرواز شماره 655 ایران ایر را ساقط کرد و همه 290 غیرنظامی را کشت. به کاپیتان کشتی برای به قت رساندن بی‌گناهان، جایزه داده شد. ایرانی‌ها فراموش نخواهند کرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала