گزارش و تحلیل

روسیه و ایران قاطعیت ترامپ در خاور نزدیک را مورد آزمایش قرار می دهند

© REUTERS / Jonathan Ernstروسیه و ایران قاطعیت ترامپ در خاور نزدیک را مورد آزمایش قرار می دهند
روسیه و ایران قاطعیت ترامپ در خاور نزدیک را مورد آزمایش قرار می دهند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا هنگام کارزار انتخاباتی خود وعده داد وارد جنگ های جاری در خاور نزدیک نخواهد شد. به عقیده نشریه "تایمز" چاپ انگلیس، همانا به این خاطر روسیه و ایران در حال حاضر قاطعیت ترامپ در این منطقه را آزمایش می کنند.

ایالات متحده و دوستانشان از انگلیس آهسته آهسته به جنگ اعلان نشده و برنامه ریزی نشده علیه رژیم سوریه و متحدین آن — روسیه و ایران کشانده می شود و علتش همین وعده رییس جمهور آمریکا هنگام کارزار انتخاباتی اش میباشد

وقتی جنگنده "سوپر هورنت" آمریکا چندی پیش هواپیمای نیروی هوایی سوریه را سرنگون کرد این چهارمین مورد درگیری جنگی آمریکا با "رژیم" اسد بود. به نوشته این نشریه انگلیسی، سوری ها سعی کردند مسئولیت این حادثه را بر عهده آمریکایی ها بگذارند که به قول آنها به دمشق اجازه نمی دهند با داعش مبارزه کند (داعش سازمان تروریستی ممنوع شده در روسیه است).

"تایمز" می نویسد: چون نیروهای ویژه آمریکا، انگلیس و دیگر کشور ها همراه با نیروی دفاع محلی از زمان نبرد به خاطر کوبان در 2014 در جنگ وحشتناک سوریه علیه داعش شرکت می کنند این اعلامیه تصنعی به نظر می رسد.

در ضمن "رژیم" به کمک نیرو های محلی مسلح که ایران از آنها حمایت می کند الآن به سمت مرز عراق پیشروی می کند و تلاش می نماید به قدری که بتواند سرزمین های خود را باز ستاند و هیچ کس از جمله دولت سوریه نمی داند که آمریکا پس از آنکه نیرو های زیر نظرشان رقه — پایتخت داعش را اشغال کنند قصد دارد تا چه وقت در سوریه باقی بماند.

ایرانی ها هم عللی دارند تا منتظر خروج آمریکایی ها از این سامان باشند. حضور آمریکا در این جا برای هدف تهران که می خواهد نیرو های تحت کنترل اش مرز سوریه و عراق را از هر دو سو زیر نظر داشته باشند مانع ایجاد می کند. ایران هنگامی ضربه موشک های بالستیک را به مواضع داعش انجام داد که جنگنده سوخو — 22 سوریه به نیروهایی حمله می کرد که آمریکا از آنها حمایت می کند. ضربه ایرانی را می توان بعنوان هشداردهی به آمریکا تلقی کرد. زیرا این موشک ها می توانند تا گوشه و کنار منطقه خاور نزدیک از جمله اسرائیل برسند که برای واشینگتن در حکم خط قرمز واقعی است.

ناگفته نماند که ترامپ می خواهد نه تنها از سوریه برود و با روسیه معامله کند بلکه مایل است علیه ایران دست به اقدام برند و این دو حرکت مغایر همدیگر هستند و خیلی ها این را متوجه شده هشدار داده بودند.

پرزیدنت اوباما نیز می خواست از خاور نزدیک برود ولی معتقد بود که در این هنگام آمریکا بتواند منافع خود را در این منطقه حفظ کند. رقیبان ترامپ از این تضاد استفاده کردند.

"تایمز" در پایان نوشت: جای تعجب نیست که سوریه و ایران بلافاصله این تضاد آقای ترامپ را گرفته و در صدد بر آمدند او را آزمایش کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала