اولین شب عروسی در روس باستان چطور می گذشت؟

© Fotolia / Eugeneluckyعروس و داماد
عروس و داماد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روند تهیه مقدمات شب عروسی در روس باستان طولانی بود.

به گزارش اسپوتنیک، چندی پیش در روسیه «روز فرهنگ و کتابت اسلاوی» برگزار شد. بجاست در چارچوب موضوع فرهنگ اسلامی از چگونگی سپری شدن اولین شب عروسی یاد کنیم.

تا قبل از آنکه روسیه به مسیحیت بگرود، هیچگونه مراسم خاص عروسی وجود نداشت. در بعضی از قبایل اسلاوی رسم بود که اگر در اولین شب عروسی، داماد از دست عروس ناراضی شود، عروس باید تاوان پس بدهد.

گرویدن به مسیحیت به اینگونه رسم و رسوم پایان داد. در روس باستان رسم بود که اولین تماس عروس و داماد باید در زمان ضیافت عروسی رخ بدهد.

تاریخ عروسی به دقت انتخاب می شد تا همزمان با جشن های مذهبی و یا روزه نباشد. در مورد سن ازدواج عروس و داماد سختگیری نمی شد.

اولین دیدار عروس و داماد باید در خانه والدین داماد برگزار می شد و در مناطق جنوب روسیه، در خانه والدین عروس.

شب اول عروسی را اغلب «شب زیر کلبه» می نامیدند، زیرا جای خواب عروس و داماد را در خنک ترین جا، طبقه زیر کلبه و یا انباری و یا حمام سرد آماده می کردند.وسایل خواب از جهیزیه عروس توسط  فامیل از هر دو طرف و حتی مادر و یا خواهر داماد مهیا می شد که تشک پر و پتوی نرم بود.

بعلاوه این وسایل، انواع وسایل آیینی  در محل خواب عروس و داماد گذاشته می شد- گونی آرد،چاودار به عنوان نماد رفاه و تابه و سیخ بخاری برای دور کردن ارواح شر زیر آن ها قرار می گرفت. زیر تختخواب هم تا آنجا که می شد کنده درخت می گذاشتند.

در روس باستان، مرد رئیس خانواده بود و عروس مطعیانه باید هم چکمه را از پای داماد بیرون آورد و هم از او اجازه بگیرد کنارش بخوابد. اما در چنین سرمایی از خیر این نوع تشریفات می گذشتند و فقط قبل از خواب، مرغ و نان می خوردند.

باکره بودن دختر در تمام محله می پیچید و شادی خانواده ها را دوبرابر می کرد و اگر بر عکس بود، گاهی جامی پر از شراب اما سوراخ به پدر عروس می دادند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала