حمله سایبری کم‌ سابقه به کشورهای جهان به روسیه هم رسید

© Photo / BBCحمله سایبری کم‌ سابقه به کشورهای جهان به روسیه هم رسید
حمله سایبری کم‌ سابقه به کشورهای جهان به روسیه هم رسید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بی بی سی اعلام کرد؛ حمله وسیع یک باج‌افزار به کامپیوترهای نهادهای چندین کشور دنیا، فعالیت این موسسات را به حال تعلیق درآورد. باج‌افزار به نوعی از بدافزار گفته می‌شود که در آن هکر از قربانی حمله تقاضای باج می‌کند این ویروس به وزارت کشور روسیه نیز راه یافته.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از دویچه وله؛ منابع خبری روز گذشته  از یک حمله سایبری گسترده به بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی شهرهای مختلف بریتانیا خبر دادند.
بر اثر این حمله که مشابه آن در نهادها و موسسه‌های کشورهای دیگر نیز رخ داده، هکرها از طریق یک بدافزار سیستم‌های کامپیوتری را قفل کرده و برای باز کردن آن طلب باج می‌کنند.
کارشناسان شرکت امنیت سایبری "کاسپرسکی" می‌گویند تا شامگاه جمعه دست‌کم ۴۵ هزار کامپیوتر در 74 کشور جهان هک شده‌اند.
شبکه "سی‌ان‌ان" آمریکا به نقل از یک کارشناس شرکت امنیت سایبری "آواست" گزارش داده که تا بامداد شنبه بیش از 75 هزار حمله در نزدیک به صد کشور جهان به ثبت رسیده است.
این شرکت همچنین اعلام کرده که تمرکز حمله‌های سایبری اخیر در کشورهای روسیه، اوکراین و تایوان بوده است. آمریکا و کشورهای اروپایی و آسیایی نیز از این حمله‌ها در امان نبوده‌اند.
به گفته‌ی کارشناسان، هکرها با استفاده از بدافزار معروف به WannaCry مانع دسترسی به داده‌های کامپیوتری می‌شوند و برای رفع این مشکل درخواست پرداخت چند صد دلار باج می‌کنند.
تا کنون شرکت‌های مخابراتی در کشورهای روسیه، اسپانیا، پرتغال، آرژانتین، فرانسه، ایتالیا و همچنین شرکت پست سریع بین‌المللی "فدکس"، راه‌آهن آلمان و وزارت کشور روسیه از جمله هدف‌های باج‌خواهی سایبری گزارش شده‌اند.
راه‌آهن آلمان ضمن تائید حمله به سیستم رایانه‌ای این شرکت اعلام کرده که به رغم این حمله حرکت قطارها بدون مشکل خاصی مطابق برنامه ادامه دارد.
هنوز ابعاد این حمله سایبری که کم‌سابقه توصیف می‌شود مشخص نیست. ظاهرا هکرها از یک خلاء امنیتی در سیستم‌های رایانه‌ای ویندوز استفاده کرده‌اند که پیش از این توسط آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا (NSA) کشف شده است.
کارشناسان شرکت "کاسپرسکی" می‌گویند اطلاعات مربوط به این خلاء امنیتی چند ماه پیش توسط گروهی از هکرها در فضای مجازی منتشر شده است. این گروه مدعی است این اطلاعات را از اسناد افشا شده‌ی NSA به دست آورده است.
به گزارش "اشپیگل آنلاین" شرکت مایکروسافت اعلام کرده، کاربرانی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند اگر گزینه به‌روز رسانی آن را فعال نگه دارند و از یک برنامه ضد ویروس استفاده کنند با مشکلی روبرو نخواهند شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала