گزارش و تحلیل

اسد را بر کنار می کنند. روسیه مخالف است

© REUTERS / Omar SanadikiСторонники президента Сирии Башара Асада радуются победе сирийской армии в Алеппо
Сторонники президента Сирии Башара Асада радуются победе сирийской армии в Алеппо - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ماریا زاخارووا نماینده رسمی وزارت امور خارجه روسیه ضربه موشکی آمریکا به پایگاه هوایی در سوریه را غیر قابل قبول نامید زیرا اعمال واشنگتن مغایر حقوق بین‌المللی بود

این دیپلمات در مصاحبه با یاهو گلوبال نیوز اعلام کرد که آن ضربات معنای نظامی و یا سیاسی را نداشته و به چیزی نیانجامیده است

زاخارووا همچنین خواست های کشور های غربی مبنی بر استعفای بشار اسد را مورد تفسیر قرار داده گفت که این امر موقعیت را فقط به بن بست خواهد رساند.

زاخارووا افزود: «به نظرم ایده اساسی غرب فقط این است که «اسد باید برود». این همان نکته‌ای است که غرب روی آن متمرکز شده است. ولی این راه حل نیست، این بن بست است».

پیشتر رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا هنگام بازدید از روسیه اصول اساسی طرح ناتمام پرزیدنت دونال ترامپ در مورد سوریه را مشخص کرد که بر اثر آن اسد باید برود. مسکو بار ها اعلام کرده که فقط شهروندان سوریه می توانند سرنوشت اسد را تعیین کنند.

آندره سوزدالتسف سیاست شناس آموزشگاه عالی اقتصاد مسکو می‌گوید که غرب به ریاست آمریکا قادر نیست برای حل موقعیت در سوری کاری بکند و همواره موضع خود را عوض می‌کند. وی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک چنین گفت:

«غرب و دولت آمریکا در مورد حل معضل داعش و سوریه هیچ سناریوی مثبتی ندارد. غرب زور این کار را ندارد. آن‌ها دست و پا می زنند. در ماه مارس آمریکا گفته بود که اسد باید روی کار بماند و ناگهان بعد از دو — سه هفته به موضع باراک اوباما مبنی بر اینکه اسد باید دوباره رو آورد».

به عقیده این کارشناس، غرب در مورد سوریه موضع بس عجیبی اشغال کرده. او سپس گفت:

«در حال حاضر غرب از ایدئولوژی عجیب و غریبی پیروی می‌کند: بگذار بچه‌های بد و خیلی بد کتک کاری کنند. ما در فاصله بنشینیم. ولی آن‌ها فراموش می‌کنند که دور و ورشان انبوهی از علف های خشک است و وقتی آن‌ها این علف ها را شعله‌ور شوند جای فکر کردن نخواهد بود و آتش دور تر سرایت خواهد کرد. ولی آن‌ها باز هم فکر نمی‌کنند و نمی بینند که بعد از این آتشسوزی نوبت عربستان سعودی و ایران می‌رسد و زندگی میلیون‌ها نفر مطرح است. آن‌ها می‌گویند بعداً تصمیم می گیریم».

گفتنی است که 7 آوریل آمریکا به پایگاه هوایی شعیرات سوریه ضربه وارد آورد. پرزیدنت دونالد ترامپ این اقدم را جواب به حمله شیمیایی در استان ادلب نامید و مسئولیت آن را به عهده دمشق گذاشت. مقامات آمریکا هیچ مدرک دست داشتن مقام های سوریه در حادثه ادلب را ارائه ندادند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعمال واشنگتن را «عمل تجاوز» انجام شده تحت «بهانه موهوم» نامید.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала