گزارش و تحلیل

زنان ایرانی در برنامه های توسعه شهری جسارت بیشتری دارند

© Photo / آزاده تاجعلیخانم آزاده تاجعلی
خانم آزاده تاجعلی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از ویژگیهای مهم جمهوریت مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود است، چراکه با این مشارکت زمینه مسئولیت پذیری مردم در همه عرصه‌ها فراهم شده و انتخابات که در هر زمان زمینه ساز مشارکت و آراء مردم است، همواره سرنوشت کشورها و مقدرات آن را رقم زده است.

خبرگزاری اسپوتنیک- ایران کمتر از یک ماه دیگر در آستانه یکی از بزرگترین انتخابات کشور قرارخواهد گرفت و روز بیست و نه اردیبهشت مردم همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، اسامی کاندیدای مورد نظر خود به عنوان اعضای شورای شهر را به صندوقهای اخذ رای می اندازند. شورای شهرها یکی از نهادهای مردمی است که بستری برای تجلی گسترده و فراگیر مسئولیت پذیری آحاد جامعه در شهر و روستا به منظور اداره بهتر شهر و تلاش برای فراهم آوردن زندگی بهتر هر ایرانی می باشد.
بانوان هر کشور نگهبانان همیشگی خانواده به عنوان اصلی ترین رکن جامعه سالم هستند که حضور و اراده آنها درعرصه تصمیم گیری برنامه های شهری می تواند نقش مهمی در اعتلای هرچه بیشتر جایگاه بانوان و دختران و تبع آن تمام جامعه داشته باشد. بر این اساس به گفتگو با خانم آزاده تاجعلی به عنوان یکی از کاندیدای انتخابات شورای شهر تهران که زمانی خود خبرنگار شورای شهر و شهرداری تهران بوده و در سوابق خود تدریس در دانشگاه و فعالیتهای اجتماعی چشمگیری دارد، پرداخته و وضعیت حضور بانوان در مشارکتهای مدنی و سیاسی ایران همچنین اهمیت حضور متخصصان فرهنگی در تصمیم گیریهای شورای شهر را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه ارائه می گردد:

افزایش درصد ثبت نام زنان کاندید در انتخاباتها
بانوان ایرانی در سالهای اخیر بویژه در دولت دکتر روحانی به حقوق خود به خوبی واقف بوده و این امر توام با رشد و بالندگی رسانه هایی بود که حق و حقوق بانوان را بیشتر یادآور شده و زمینه آگاهی هرچه بیشتر زنان را فراهم نموده اند. بنابراین در دوره های جدید انتخابات چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات شورای شهر ما شاهد افزایش مشارکت بانوان بودیم، به این معنی که درصد مشارکت زنان در ثبت نام شوراها نسبت به دوره پیش هم در تهران و به ویژه در شهرستانها بیشتر شده است، حتی روستایی در سیستان بلوچستان است که تمامی نامزدها از بانوان این روستا هستند که از سوی رسانه ها مورد استقبال زیادی قرار گرفت.
یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها بررسی تعداد صندلی زنان در وزارت خانه ها، مجلس نمایندگان و انجمنهای شهری هر کشور، منجمله شورای شهری در ایران است. متاسفانه زنان ایرانی هنوز موفق نشده اند صندلی هایی متناسب با توانایی های خود و بعبارتی صندلی های پرتعدادی در نهادهای نام برده را بدست آورند و باید گفت که ایران نیز مانند برخی کشورهای دنیا هنوز نظام مرد سالاری در آن حاکم است. به هر حال جای بسی تامل است که زنان ایرانی با وجود این مسایل جسارت مشارکت و حضور در انتخابات را در خود می بینند، چراکه ما هنوز شاهد توهینهای جنسیتی به بانوان هستیم و اساسا به زنان در نظامهای سنتی انتقادهای زیادی از قبیل اینکه جای زنها در منزل است نه در شورا یا مجلس و وزارتخانه می شود.


کمسیون فرهنگی شورای شهر تهران عرصه قدرت زنان
من تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ادبیات فارسی به پایان رساندم و اتفاقا بخوبی می دانم که ادبیات ایران و شاعران به نام ایرانی و به ویژه حکیم عمر خیام نزد روسها که من اکنون با رسانه آنها گفتگو می کنم بسیار مورد توجه است. از سویی نویسنده کتابی در موضوع عرفان اسلامی هستم که زمانی میان 110 کتاب عرفان اسلامی برنده جایزه شد و اتفاقا تمام رقیبان زعمای عرفان اسلامی یعنی روحانیون بودند، می خواهم عرض کنم تحصیلات آکادمیک در آشنایی من به فرهنگ ایرانی و اسلامی کمک شایانی نمود. از سویی کمسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران یکی از فعال ترین کمسیونهاست که بیشترین مصوبات سالانه شورای شهر در کمسیون فرهنگی و اجتماعی ثبت شده و به شهرداری تهران ابلاغ می گردد. حضور افرادی که به فرهنگ ایرانی و اسلامی آگاهی دارند در این کمسیون باعث می شود تا شهروندانی که از علاقمندان فرهنگ هستند عناصر فرهنگی را در جامعه و شهر بیشتر مشاهده نمایند و البته چه گزینه ای بهتر از بانوان برای تصدی امور فرهنگی وجود دارد.
اخیرا در تهران شاهد توسعه پروژه ها بدون توجه به پیوستهای اجتماعی و فرهنگی هستیم و محله های تهران با ساخت بزرگراه ها از یکدیگر جدا شده اند و مردم کمتر مجال بازدید و معاشرت با هم محله ای ها، دوستان و همسایگان را می یابند. کمرنگ شدن هویت ایرانی و اسلامی تهران امروز حتی در بناهای بی هویت تهران قابل مشاهده است و امروز به عنوان مثال اینکه ساختمانی نمای رومی داشته باشد یکی از برتری ها برای فروش یا اجاره بهتر یک بنا بحساب می آید در حالیکه ما ایرانی هستیم و باید از هویت خودمان بهره بگیریم.


تمرکز بر حمایت از زنان و محیط زیست
اکنون در تهران از هر سه زوج یکی از آنها دچار جدایی می شود و زنان در این میان بیشترین آسیب را متحمل می شوند و البته که صورت مسئله را نمی توانیم پاک کنیم، اما برخی حمایتها مانند وامهای کم بهره و صندوق های حمایتی شاید برای زنانی که اغلب نمی توانند پس از طلاق به خانواده های خود بازگردند کمک بزرگی باشد. از سویی باید به مسئله ورزش ارزان برای بانوان توجه ویژه گردد، چراکه طبق آمار زنان ایرانی دچار فقر حرکتی و کم تحرکی هستند و علاوه بر آن کمبود ویتامین D و کاهش سن ابتلا به پوکی استخوان به ویژه در میان خانمها امروز یک مسئله حیاتی است.
طی سیزده سال اخیر بسیاری از باغات تهران تخریب شدند، دقیق تر بگویم پنج هزار باغ در تهران تخریب شده و بجای آن برج سازی انجام گرفت که این روال باید در یک نقطه ای متوقف گردد. البته شورای شهر تهران اخیرا به موضوع محیط زیست، درختان و آلودگی هوا توجه بیشتری نموده است، اما این رویه باید بهبود یابد. لازم به ذکر است، نباید از یاد ببریم حیوانات شهری مثل سگها و گربه ها نیز از شهروندان تهران هستند و اتفاقا ما انسانها به زیستگاه آنها وارد شدیم، بنابراین نباید از حقوق آنها غفلت نموده و سازماندهی وضعیت حیوانات شهری از ضروریات شهرداری تهران است که البته ورود به این موضوع جسارت زیادی می خواهد.
در پایان خاطر نشان می گردد مسئله نظارت بر عملکرد شهرداری تهران از وظایف مهم شورای شهر است تا شهرداری چه در مدیریت اصلاح طلبان و چه در مدیریت اصول گرایان از برنامه مصوبی که شورای شهر برای آن تصویب نموده منحرف نشود و یا حداقل میزان انحراف آن معقول باشد. چراکه اگر قرار باشد شهرداری هرجایی که خودش صلاح دانست پول هزینه کند، پولی که متعلق به مردم است اشتباه است و باید مانع این خطاکاری شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала