گزارش و تحلیل

لوپن و ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیشتاز اند

© Sputnik / Alexey Vitvitskyانتخابات فرانسه: مارین لوپن با 24.15 درصد پیشتاز است
انتخابات فرانسه: مارین لوپن با 24.15 درصد پیشتاز است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دور اول انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه به پایان رسید و نامزد های پیشتاز آن امانوئل ماکرون رهبر جنبش «به پیش» و مارین لوپن رئیس حزب «جبهه ملی» شده و به دور دوم انتخابات راه یافتند

بنا به گزارش وزارت کشور فرانسه، در نتیجه شمارش 70 درصد از برگ‌های رأی که شامل عقیده 26 /1 میلیون نفر از فرانسوی‌ها است ماکرون 23/11 درصد و لوپن 23/08 درصد آرا را کسب کردند. پیشتر این وزاتخانه در باره برتری لوپن خبر داده بود وای بعد از چندی پیروزی ماکرون را اعلام کرد

کمپین جدید انتخاباتی مارین لوپن برای کسب آراء بیشتر آغاز شد - اسپوتنیک ایران
کمپین جدید انتخاباتی مارین لوپن برای کسب آراء بیشتر آغاز شد
فرانسوا فیون هم اینک شکست در دور اول را پذیرفت و از طرفداران خود دعوت کرد که در دور دوم رأی خود را به ماکرون بدهند و اعلام نمود که جمهوری خواهان باید برای انتخابات بعدی پارلمانی وحدت خود را نگه دارند. سیاستمداران و کارمندان دیگر فرانسه از نمونه او پیروی کردند.

فیون گفت:

«با وجود کل مساعی خود من نتوانستم فرانسوی‌ها را قانع کنم. این شکست شخص من است ولی از شما دعوت می‌کنم که وحدت را برای انتخابات پارلمانی بعدی نگه دارید. صدای راستگرایان باید به گوش همه برسد».

برنار کازنو نخست وزیر، مانوئل والس نخست وزیر پیشین و ژان مارک ارو وزیر کشور از ماکرون جانبداری کردند. والس در توییتر خود نوشت: «من مانند دور اول، 7 مه نیز به امانوئل ماکرون رأی می دهم. هر فرد باید از اهمیت این موقع آگاهی داشته و برای رسیدن به وحدت تمام هم خود را به خاطر فرانسه بکار ببرد».

بنوا آمون از حزب حاکم سوسیالیست ها که با جمع کردن 6/5 درصد آرا در این دور شکست خورد به مبارزه با جبهه ملی فرا خوانده گفت: «باید هر چه بیشتر با جبهه ملی و راستگرایان رادیکال هر چه بیشتر مبارزه کینم و به امانوئل ماکرون رأی بدهیم».

داوید راشلین رئیس ستاد انتخاباتی لوپن دور اول را رفراندومی بر له یا علیه روند جهانی شدن نامید. راشلین اعلام کرد: «نتیجه ما گیچ کننده است. ما به فرانسوی‌ها انتخاب واقعی آینده خود را پیشنهاد می کنیم».

مارین لوپن نتایج رایگیری را تاریخی نامیده گفت که آن‌ها گام های اول فرانسوی‌ها به سوی کاخ الیزه است».

لوپن در نور پادوکاله در برابر طرفداران خود سخنرانی کرده گفت:

«فرانسوی ها مرحله اول راه بسوی کاخ الیزه را طی کردند. این دستاورد تاریخی است. حالا مسئولیت بزرگ دفاع از ملت فرانسه و وحدت آن و امنیت و فرهنگ آن به عهده من گذتشته شده است».

پس از بسته شده حوزه های انتخاباتی در پاریس معترضان به خیابان‌های این شهر ربختند. آن‌ها عدم موافقت همگانی با «بالماسکه انتخاباتی» ابراز کردند. روزنامه «لو پارازین»:

«نوشت معترضان می‌خواهند در هنگام این شب سنگر ها بسازند».

بزودی پس از آغاز این اقدام اعتراض کنندگان با پلیس وارد درگیری شدند و پلیس در جواب گاز اشکاور بکار برد. یک فرد معترض زخمی شد. پلیس تلاش می‌کند تظاهر کنندگان را به سوی ساختمان تئاتر اپرا سوق دهد. میدان باستیل و ورودی های مترو بسته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала