گزارش و تحلیل

کشتی زباله کش تشعشعی روسی کار خود را در قطب شمال آغاز می کند

© Sputnik / Alexei Danichevبررسی درخواست روسیه برای گسترش مرزهای فلات قاره شمالگان در سازمان ملل متحد
بررسی درخواست روسیه برای گسترش مرزهای فلات قاره شمالگان در سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شناور ویژه دریایی، آشغال و زباله تشعشعی را از قطب شمال و خاور دور خارج کرده غذا و ادوات را به متخصصین شمالگان وزارت دفاع روسیه می رساند.

کشتی INF-2 که در مرکز علمی دولتی به نام کریلوف و با مصاعدت وزارت صنایه و تجارت روسیه در حال طراحی است می تواند هم زمان کار و وظیفه چند تا کشتی حمل و نقل را انجام دهد. ساخت و ساز کشتی مذکور در سال 2020 شروع می شود.
امروز روسیه دارای دو کشتی شبیه کاتگری فوق می باشد. از سال 2011 کشتی حامل کانتینر موسوم به "روسّیتا" آشغال و زباله تشعشعی و سوخت کارشدۀ هسته ای را از سواحل پایگاه های سابق نیروی دریایی مستقر در شهر مورمانسک و استان آرخانگِلسک موفقانه به تأسیسات نگهداری و پردازش حمل و نقل می کند. کشتی بارکش دیگر موسوم به "ایتاروس" ، مخصوص برای حمل و نقل راکتورهای منفعل از کوپه زیردریایی و بالا کشیدن اجزا تشعشعی طراحی شده است. هر دو کشتی، ساخت کشور ایتالیا است.
ولادیمیر شلیاچکوف، طراح ارشد کشتی مذکور در مصاحبه با رادیو Sputnik اظهار نمود که طرح ریزی شناور یه پایان رسیده است. طراح روسی در توضیحات بیشتر می گوید:

" ساخت شناور قطب شمالی را ما در سال 2020 شروع می کنیم. در حال حاضر مشتری شناور مشخص می شود.
در مرحله اول کشتی برای حمل و نقل سوخت کار شده هسته ای شرکت "روس آتم" طراحی می شد. لیکن بزودی از لحاظ امکانات مورد علاقه نظامیان هم قرار گرفت. شاید برای بهره برداری از شناور، کنسرسیومی از سازمان "روس آتم" و وزارت دفاع ایجاد شود.


به قول طراح ارشد، در حال حاضر چنین کشتی که برابر درخواستهای قانون سوخت کار شده هسته ای باشد و هم زمان امکان کارگیری از آنها در شرایط دشوار قطب شمال باشد هیچ کشوری ندارد. شناور مذکور، اولین کشتی بارکش این کلاس در جهان شمرده می شود و قادر است در مسیر دریایی شمالی بدون کدام محدودیت ناوبری رفت و آمد کند.
کشتی INF-2 به کلاس کشتیهای "رودخانه — دریا" متعلق است یعنی می تواند هم از دریای شمال و هم از رودخانه عبور کند. از لحاظ شکلی، شناور INF-2 تک عرشه ای با فرم یخ شکن در انتهای بدن است. طولش 140 متر است که امکان عبور از 

رونمایی از سیستم پدافند هوایی قطب شمال در روز رژه پیروزی در مسکو - اسپوتنیک ایران
رونمایی از سیستم پدافند هوایی قطب شمال در روز رژه پیروزی در مسکو
اطاق اکلوز در خطوط کشتیرانی داخلی فراهم می سازد. ظرفیت کشتی 12 هزار تن است.

در بخش دماغه کشتی بارکش، اطاق گرد ناوبری به شکل هوانوردی قرار دارد. زیرِ آن قسمت موتوری کشتی است. پشت اطاق ناوبری دو ته کشتی با سرپوشهای جداشونده و مقاوم در برابرآب قرار دارند. درون آنها می توان از چهل تا هفتاد کانتینر نوع "توک-108 " جابجا کرد. در خود عرشه برای کانتینرهای دیگر و ادوات میدانی دیگر هم هست. در بخش پاشنه کشتی جرثقیل نصب شده است.
شناور مذکور توسط سطون های روتور فرمان از نوع Azipod به حرکت می آید. خود سامانه خارج از بدنه کشتی نصب و توسط مکانیزم مفصلی می تواند دور محور عمودی خود تا 360 درجه بچرخد. چنین مکانیزم قابلیت مانور و سرعت کشتی را در مقایسه با موترهای عادی بالا می برد.
در واقع کشتی می تواند در سه استقامت حرکت کند.
پاول یاکولف، سردبیر تارنمای حوزه ای Atomic-energy می گوید که "کشتی هایی که اداره تکنولوژی هسته ای دارند باید از قابلیت اطمینان و ایمنی جدی برخوردار باشند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала