گزارش و تحلیل

گردشگران فضایی روی زمین

© Sputnik / Ruslan Krivobokموزه فضانوردی
موزه فضانوردی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در روسیه اولین راهنما برای گردشگران فضایی تهیه شد.

انجمن موزه های فضانوردی روسیه « آمکوس»  کتاب راهنمای  منحصربفردی در باره  اماکن تاریخی و  یادبودهای مرتبط با  فضانوردی را منتشر کرد.  هنگام تهیه این کتاب راهنما، برای اولین بار  توافق های واقعی در باره نظم و  مقررات  دیدن از کارخانه ها و موسسات  رشته فضانوردی  حاصل شد، هر چند هنوز  صحبتی در باره دسترسی  آزادانه به  موسسات  محرمانه در میان نیست.  برای گردشگران روسیه و خارجی ، مقررات خاص رفتاری  در کتاب راهنما  قید شده است.

برای اولین بار کتاب راهنمای گردشگری « سفر به روسیه فضایی»  برای دوستداران سفر و فضانوردی در تمام گروه های سنی  روسیه و خارج از کشور تهیه شده است.  از کتاب  راهنمای گردشگری می توان  به عنوان کتاب آموزشی  استفاده کرد  که به  تاریخ فضانوردی  اختصاص دارد.  این کتاب با جلد زیبا و فرمات آلبوم ، مسیرهای گردشگری  و 74  جاذبه  گردشگری در 36  منطقه  کشور از  کالینینگراد  تا « بلاگوویشنسک» را در بر می گیرد.

ولادیمیر جانیبِکوف  خلبان — فضانورد  اتحاد شوروی و مدیر انجمن موزه های  فضانوردی روسیه « آمکوس»  در مصاحبه با « اسپوتنیک» در این خصوص گفت: « کتاب راهنمای ما  بیشتر دائره المعارف  است.  این اولین اثر بزرگ، نتیجه زحمات  تعداد زیادی از افراد در این رشته است که منتشر شده است.  طی 60 سال از آغاز عصر فضا  مطالب جالب زیاد فضایی  گرد آورده شده اند».

در ماه فوریه سال جاری اولین نسخه های کتاب راهنما به چاپ رسید.  هنوز  نسخه های این کتاب  حتی برای تمام شرکت کنندگان در این پروژه کافی نیست.  روش پخش وسیع آن هنوز مشخص نشده است.  قرار است این کتاب در فرمات الکترونی برای دسترس همگان در اینترنت  منتشر شود.  بعلاوه ترجمه آن  به زبان های انگلیسی ، چینی و  دیگر زبان ها نیز در نظر گرفته می شود.

در این کتاب از پایگاه های فضایی  بایکانور و « واستوچنی»، مرکز آموزش فضانوردان ، سالن های نمایشگاهی و نمایشی  شرکت های بزرگ فضایی  و  نهادهای رشته فضانوردی  آکادمی علوم روسیه ، موزه  های  دولتی فضانوردی  و موزه های یادبود  شخصیت های مشهور در رشته فضانوردی  و فضانوردان افسانه ای  و  موزه  مراکز آموزش فضایی  تعریف می شود.

خودویژگی  کار این نوع شرکت ها  محدودیت هایی برای  دیدن از آن ها مقرر می سازد، از اینرو دیدن از  کلکسیون  موزه های کارخانه ها  در اکثر موارد  فقط  در ترکیب  گروه های سازمان یافته  با تعیین وقت قبلی ممکن است.  در عین حال، « روس کسموس»  تعداد  کلسکیون موزه هایی را  گسترش می دهد  که برای عموم  قابل دسترس خواهد بود و اجازه دیدن از آنها  صادر خواهد شد.

در دفتر مطبوعاتی « روس توریسم» در صحبت با « اسپوتنیک»  گفته شد که  سفر به اماکن مرتبط با  رشته فضانوردی  از جمه گردش در  پایگاه فضایی  به ویژه  برای دیدن پرتاب سفیه های فضایی  از محبوبیت زیادی در بین گردشگران  برخوردار می شود.

سخنگوی « روس توریسم»  در این خصوص گفت: « با توجه به این موضوع که روسیه  یکی از کشورهای  بزرگ در  رشته فضایی است و  از  زیر ساخت   و فناوری منحصربفرد  برخوردار است، رشد و توسعه  این نوع گردشگری  آموزشی — دانش افزایی  از دورنمای  بسیار خوبی از نقطه نظر جلب گردشگران  خارجی و نشان دادن پتانسیل  توریستی فدراسیون روسیه برخوردار است».

 ولادیمیر  جانیبِکوف  ابراز امیدواری کرد  که  کتاب راهنمای  جدید  بتواند برای فعالیت  « روس توریسم» مفید باشد.

 در  کتاب راهنمای گردشگری فضایی، هر فصل به یک موضوع اختصاص دارد به استثنای  محل زاد و بومی یوری گاگارین (  که سه فصل به آن اختصاص داده شده است) و  مرکز آموزش  فضانوردان (  دو فصل).  برای هر یک از تأسیسات ، نقشه  کوچکی   اختصاص داده شده است،  توضیحات ، حقایق جالب  در باره جاذبه های  محلی  درج شده است  که شامل عکس های زیادی است.  مهمترین نکته — دستور العمل دقیق برای گردشگران  است — مسیر  رسیدن به محل،  در کجا  اقامت کنند و کجا غذا بخورند ، ساعات کاری و اینکه آیا نیاز به ارسال درخواست از قبل  هست یا نه. شماره های تماس کارمند مسئول  که می تواند به سوالات گردشگران پاسخ بدهد  و در سازماندهی  گردش فضایی  کمک کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала