گزارش و تحلیل

ریسک منطقی فرانسوا فیون

© Sputnik / Vladimir Sergeevشبه جزیره کریمه
شبه جزیره کریمه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنان فیون در باره شبه جزیره کریمه، ریسک منطقی است.

فرانسوا فیون نامزد انتخابات ریاست جمهوری  فرانسه  شبه جزیره کریمه را « سرزمین تاریخی روسیه »  نامید.  میخائیل  نیژماکوف  تحلیلگر  روسیه در گفتگو با « اسپوتنیک»  متذکر شد  که  نتیجه  دور اول  انتخابات  قابل پیش بینی نیست  و نامزدها  سعی می کنند  توجه رأی دهندگان را بخود جلب کنند.

 فرانسوا فیون  نخست وزیر سابق فرانسه  و نامزد ریاست جمهوری  از  حزب راست میانه « جمهوریخواهان» گفت: «  روسیه  هرگز کریمه را  ترک نخواهد کرد که از نظر تاریخی بخشی از  خاک فدراسیون روسیه است. لجبازی کردن و درخواست خروج روسیه  از کریمه بیفایده است. هرگز چنین اتفاقی  رخ نخواهد داد».

به گفته وی  در برخورد نسبت به  مسأله کریمه باید  دو اصل بنیادی  و متناقض  در نظر گرفته شوند:  احترام به حد مرزی  و  حق مردم برای تعیین سرنوشت خود.

نخست وزیر سابق فرانسه در ادامه گفت: «  هیجکس نمی تواند  این موضوع را نفی کند که کریمه  از نظر تاریخی  و فرهنگی  و  نقطه نظر زبانی « روسی» است».

به عقیده فیون  مسأله شبه جزیره کریمه  را می توان با برگزاری کنفرانس  ویژه بین المللی  تحت سرپرستی سازمان ملل متحد  حل و فصل نمود.

قبلا  نامزدهای ریاست جمهوری  فرانسه در بحث های ماقبل انتخاباتی  مناسبات با مسکو   و  برخوردها نسبت به   موضوع مرتبط با سرنوشت کریمه را  به بحث گذاشتند.  در آن زمان، همانا فرانسوا فیون از حق  مردم برای تعیین سرنوشت خود در حمایت از روسیه  استفاده کرد.  او دلایل خود را  با اشاره به  سرنوشت کوزوو که از سوی آمریکا و کشورهای غربی  در تضاد با خواست صربستان برسمیت شناخته شد عنوان نمود. فیون در این خصوص گفت: «  اصول بنیادی وجود دارند که حاوی  حق  ملت ها برای  تعیین سرنوشت خود است».

میخائیل نیژماکوف  تحلیلگر ارشد آژانس ارتباطات سیاسی و  اقتصادی  در برنامه رادیو « اسپوتنیک»  متذکر شد  که  فقط فیون نیست  که چنین اعلامیه های  جنجالی  ایراد می کند.

 وی در مصاحبه با خبرنگار « اسپوتنیک» در این خصوص گفت: « باید به این نکته اشاره نمود که نامزدهای ریاست جمهوری فرانسه  در آغاز اولین  دور انتخابات چنین اعلامیه های جنجالی  ایراد می کنند.  شایان ذکر  است که  چندی پیش،  مارین له پن  اعلام نمود  که  قره باغ کوهستانی  باید  به ارمنستان  الحاق شود.  قابل درک است که این گفته  ها برای  جلب توجه  جامعه ارامنه مقیم فرانسه  ایراد شده است، اما برای سیاستمداری که خواهان   انتصاب به عالی ترین مقام  در کشور است  و  باید مناسبات خود  با جمهوری آذربایجان را برقرار نماید، این بیانیه خطرناکی بود».

به عقیده تحلیلگر روسیه،  فیون با ایراد چنین بیانیه ای  سعی می کند توجه تعداد هرچه بیشتر رأی دهندگان را بخود جلب کند.

«هم اکنون نتیجه اولین دور انتخاابت قابل پیش بینی نیست و در چنین شرایطی  جلب توجه  هواداران  این یا آن نامزد انتخاباتی  اهمیت زیادی خواهد داشت.  از اینرو، فیون چنین بیانیه ای ایراد نمود تا  توجه آن گروه از رأی دهندگان را جلب کند  که وفاداری  او  به موضع روسیه  را به یاد دارند و افرادی  که به تأثیر اقتصادی  بهبود مناسبات با روسیه  توجه می کنند ، به عنوان مثال، مزرعه داران فرانسه.  یعنی برای جلب  رأی دهندگان ، حتی اگر درصد کمی  را بتوان بسوی خود جلب کرد، بهرحال  هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری در این راه تلاش می ورزد».

شبه جزیره کریمه پس از رفراندوم  ماه مارس سال 2014 میلادی  که 96,77% انتخاب کنندگان  کریمه  و 95,6% ساکنان سواستوپل  به نفع الحاق به روسیه رأی دادند  جزئی از فدراسیون روسیه شد. این رأی گیری پس از کودتای دولتی  در اکراین انجام شد.  کی یف مثل سابق  شبه جزیره را  بخشی از خاک  اکراین  و «  بطور موقت اشغال شده» می داند.  رهبری فدراسیون روسیه  بارها اعلام کرد  که ساکنان کریمه از راه دمکراتیک و در مطابقت کامل  با  حقوق بین المللی  و اساسنامه سازمان ملل متحد بر له  الحاق به  روسیه رأی دادند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала