گزارش و تحلیل

چینش جدید انتخابات ایران چگونه خواهد بود

© REUTERS / Official website of the President of the Islamic Republic of IranХасан Рухани во время регистрации кандидатом в президенты Ирана
Хасан Рухани во время регистрации кандидатом в президенты Ирана - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از اعلام نظر شورای نگهبان و مشخص شدن کاندیداها تقریبا می توان گفت وضعیت انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران هم روشن تر شده.

سه کاندیدای اصولگرا و سه کاندیدای اصلاح طلب ومیانه رو.
هم اصلاح طلب های تندرو در انتخابات آتی حضور ندارند و هم شخصیت های اصولگرای چالش ساز مانند آقای احمدی نژاد.
دو کاندیدای اصلی اصولگرایان یعنی آقایان رئیسی و قالیباف تلاش خواهند کرد کارنامه و عملکرد دولت آقای روحانی را زیر سوال ببرند و دو کاندیدای دولت یعنی آقای روحانی و جهانگیری تلاش خواهند کرد از این کارنامه دفاع کنند.
دو کاندیدای دیگر یعنی آقایان هاشمی طبا که اصلاح طلب هستند و میر سلیم که اصولگرا هستند طبیعتا به عنوان کاندیداها پشتیبان خط و مشی خود حضور خواهند داشت.

محمود احمدی نژاد رد صلاحیت شد - اسپوتنیک ایران
محمود احمدی نژاد رد صلاحیت شد
با توجه به اینکه حضور آقای احمدی نژاد در انتخابات آتی ریاست جمهوری منتفی شده بحث دو قطبی سازی انتخابات نیز منتفی گردیده چرا که حضور آقای احمدی نژاد می توانست منجر به تجمع مخالفان وی در پشت یک جبهه و موافقان وی در پشت یک جبهه دیگر گردد.
با اینکه هنوز طبق همه برآوردها آقای روحانی در انتخابات آتی نسبت به بقیه پیش است اما چون به دلیل شرایط اقتصادی وی با چالش های متعدد روبرو می باشد هم با ریزش آرا مواجه خواهد بود هم اینکه بسیاری از اصلاح طلبان شور و شوق رای دادن نخواهند داشت.
در مقابل آقایان رئیسی و قالیباف این شانس را خواهند داشت تا با تمام توان عملکرد دولت را زیر سوال ببرند و اگر بتوانند چهره آلترناتیو مقبولی از خود در جامعه نشان دهند تا علاوه بر آرای اصولگراها که بصورت قطع رای خواهند داد، بسیاری از رای های ناراضی از عملکرد دولت را به سمت خود جذب کنند.
می توان گفت از این پس همه شرایط ابتدا به مناظره های انتخاباتی و سپس به شبکه های اجتماعی که امروزه در میان ایرانیان گسترش پیدا کرده وابسته است.
برخی تحلیل ها مبنی بر اینکه آقای روحانی پاسخگوی آقای رئیسی خواهد بود و جهانگیری پاسخگوی قالیباف بسیار ناپخته می باشد و مشخص است که تحلیلگران این شخصیت ها را بخوبی نمی شناسند. آقای جهانگیری شخصیت سیاسی و اجرایی قوی به حساب آید اما وقتی بحث مناظره های انتخاباتی در پیش باشد در مقابل آقای قالیباف که تجربه زیادی در این زمینه دارد شخصی حرّاف به حساب نمی آیند. در مقابل آقای رئیسی هم یک روحانی حرّاف و قاضی با سابقه به حساب می آید به این دلیل می توان گفت آقای روحانی باید با دو حریف قدر به مناظره بپردازد و وظیفه دفاع از عملکرد دولت را به عهده آقای جهانگیری قرار دهد.
محورهای اصلی جدل ها در انتخابات ریاست جمهوری - اسپوتنیک ایران
محورهای اصلی جدل ها در انتخابات ریاست جمهوری - بخش اول
آقای جهانگیری باید تلاش کند اگر بتواند به جای ارائه آمار و ارقام اقتصادی لحن صحبت ساده قابل پذیرش توسط عموم را در پیش بگیرد وگرنه عموم مردم اهمیتی به آمار و ارقام نخواهند داد.
در انتخابات قبلی آقای روحانی حدود مقداری بالاتر از پنجاه درصد کل آرا را به دست آورده (طبق ارقام حدود 50.7%) در حالی که جناح مقابل وی حدود 41%. باید توجه داشت که اصولگراها همان 41% آرای خود را قطعا در انتخابات آتی در جیب خواهند داشت چون رای دهندگان آنها خود را ملزم به رای دادن می دانند در حالی که در جناح مقابل دیگر بحث ترس از حضور احمدی نژاد میان اصلاح طلبان مطرح نیست و بسیاری از اصلاح طلبان فعلا دلسرد هستند و بسختی می توان آنها را پای صندوق های رای آورد.
در حالی که اصلاح طلبان نیاز دارند یک فضای انتخاباتی چالشی وجود داشته باشد ومعمولا از شگرد ایجاد رعب و وحشت در میان رای دهندگان خود استفاده می کنند تا آنان را ترغیب به رای دادن نمایند، اصولگراها واهمه ای در این زمینه نخواهند داشت و فقط کاندیداهای آنها باید تلاش کنند کاریزمای جلب آرا وسیاست جلوگیری از ایجاد ترس در میان رای دهندگان را پیش ببرند.
همچنین اصولگراها باید تلاش کنند در پایان با یک کاندیدا در میدان بمانند چون قطعا آقای جهانگیری و احتمالا آقای هاشمی طبا در روزهای آخر همه به نفع روحانی کنار خواهند کشید اما تکلیف کاندیداهای اصولگرا هنوز در هاله ای از ابهام است.
اگر کاندیداهای اصلاح طلب همه به نفع آقای روحانی کنار بکشند و اصولگراها نتوانند به اجماع برسند شانس اصولگراها در بردن انتخابات در دور اول خیلی ضعیف خواهد بود وفقط باید دعا کنند که انتخابات به دور دوم کشیده شود اما اگر ریزش آرای آقای روحانی بیش از 10 درصد باشد و جناح مقابل بتواند حتی یکی دو درصد از آرای سردرگم را به دست آورد وبه اجماع برسد آنوقت ممکن است همه چیز تغییر کند و اگر نتوانند در دور اول کار انتخابات را تمام کند قطعا در دور دوم موفق خواهد شد.
در حال حاضر باید نشست و دید ابزار تبلیغاتی کدام جناح قویتر خواهد بود چون فعلا کاندیداها تلاش خواهند کرد یکدیگر را تخریب کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала