گزارش و تحلیل

مشاور ترامپ به صحبت سخت با روسیه دعوت کرد

© REUTERS / Kevin LamarqueПрезидент США Дональд Трамп и генерал Макмастер во время встречи во Флориде
Президент США Дональд Трамп и генерал Макмастер во время встречи во Флориде - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هربرت مک مستر مشاور امنیتی رئیس جمهور آمریکا گفت که وقت «صحبت سخت» با روسیه فرا رسیده است. مک مستر معتقد است که همانا مسکو در پیدایش «دولت اسلامی» و بروز بحران در اروپا و جنگ در عراق مقصر است. در روسیه در مورد سخنان مشاور ترامپ تعجب کردند و یادآوری نمودند که همانا تجاوز آمریکا به عراق سبب پیدایش دولت اسلامی شد

مسکو در هر موقعیت مقصر شناخته شود

مک مستر اعلام کرد که وقت «صحبت سخت» با روسیه فرا رسیده است. وی این عقیده را در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای بی سی مطرح کرد

به گفته وی، حمایت روسیه از رژیم بشار اسد سبب آن شد که جنگ داخلی در سوریه «خوابانده شده» و ادامه یابد. مک مستر در این گفته خط معلوم واشنگتن را ادامه داد که بدون احساس خستگی در باره رژیم اسد صحبت می‌کند و این امر را در نظر

مشاور ترامپ : روسیه در اروپا خرابکاری می کند - اسپوتنیک ایران
مشاور ترامپ : روسیه در اروپا خرابکاری می کند
 نمی‌گیرد که دولت اسد — مقاماتی هستند که بصورت قانونی انتخاب شدند.

مک مستر گفت:

«سلسله بی پایان زورگویی همران با اعمال بی رحمانه دولت اسلامی برای خیلی‌ها مشقت ببار آورده و در داخل سوریه بحرانی ایجاد کرد که به عراق، کشور های همسایه، اروپا و دورتر سرایت کرد».

وی با اطمینان اظهار کرد به جز رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا کسی نمی‌تواند موقعیت با روسیه را بهتر اصلاح کند. تیلرسون هفته گذشته به مسکو آمده بود.

مک مستر ادامه داد:

«او باید رشته‌های همکاری و مواضع مشترک و مسایلی را که بتوانیم با هم حل کنیم پیدا کند. مک مستر همچنین گفت که روسیه باید جوابگوی فعالیت‌های خرابکارانه در اروپا باشد. ولی او مشخص نکرد که روسیه وضع در قاره اروپا را چطور متزلزل می کند. مشاور عالی رتبه آمریکایی ضمن تفسیر سخنان ترامپ در این باره که «وضع امور آمریکا و روسیه با همه مشکلاتی که وجود دارد باز هم روبراه خواهد شد»، ابراز امیدواری نمود که مناسبات واشنگتن و مسکو بزودی بهتر خواهند شد. وی اضافه کرد: «وقتی مناسبات در پایین‌ترین نقطه قرار دارند راه دیگری به جز بالا رفتن نیست».

مسکو جواب داد

روسیه سخنان مک مستر در این باره که همانا حمایت از دولت سوریه سبب آن شد که «دولت اسلامی» پدید آید و عراق از ثبات بیفتد را با تعجب تلقی کرد.

«آلکسی پوشکوف» رئیس کمیسیون سیاست خبری شورای فدراسیون — سنای روسیه تأکید کرد:

«مشاور رئیس جمهور آمریکا می‌تواند سختگیر باشد ولی بی‌سواد نه. اگر دستیار امنیتی آمریکا خبر ندارد برایش می‌گوییم که دولت اسلامی بر اثر تجاوز آمریکا و فروپاشی دولت عراق پدید آمد. دولت اسلامی از عراق به سوریه رخنه کرد نه بر عکس».

جالب اینجا است که تونی بلر نحست وزیر اسبق انگلیس ارتباط با تجاوز به عراق و پیدایش دولت اسلامی را قبول کرد. وی هنگامی که ناتو جنگ علیه عراق را شروع کرد نخست وزیر انگلیس بود. او گفت: «ممکن نیست ادعا کنیم که کسانی که در سال 2003 صدام حسین را بر کنار کردند جوابگوی پیدایش و رشد سازمانی که بعداً به عنوان «دولت اسلامی مشهور شد نباشند».

پرزیدنت باراک اوباما نیز گفته بود که اشتباه های آمریکا در عملیات عراق یکی از علل پیدایش «دولت اسلامی» بود. اوباما طی سخنان اخیر خود در جلسه‌ای در باره مسایل امنیت ملی گفت: «ما از تکرار کردن برخی اشتباه های خود صرف نظر کردیم که از همان ابتدا به پیدایش و رشد سازمانی مساعدت کردند که بعداً به عنوان «دولت اسلامی» مشهور شد».

جورج بوش پسر رئیس جمهور آمریکا در 2003 به بهانه لزوم سرنگونی صدام حسین یگان های خود را وارد عراق کرد. در نتیجه این تجاوز 115 هزار نفر از ساکنان بی‌دفاع کشته شدند. بعد از چندی «دولت اسلامی» نفوذ خود را در آن کشور افزایش داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала