سه دلیل مرکل برای سفر به مسکو

© John MacdougallКанцлер Германии Ангела Меркель
Канцлер Германии Ангела Меркель - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان قصد دارد قبل از حصول توافقات برای حل و فصل موضوع اوکراین و سوریه، به مسکو سفر کند،

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان قصد دارد قبل از حصول توافقات برای حل و فصل موضوع اوکراین و سوریه، به مسکو سفر کند، با این حال مواضع او کاملا تغییر کرده است.

به گزارش روزنامه اشپیگل آلمان، مرکل روز 2 مه قصد سفر به مسکو را دارد. در برلین می گویند که سفر مرکل به کرملین به منظور آمادگی برای برگزاری نشست جی 20 است که طی ماه جولای در هامبورگ برگزار خواهد شد. این دیدار در واقع تلاش مرکل برای جلوگیری از وقوع اتفاقات بدتر است.

به گفته روزنامه نگاران، دیپلمات های آلمانی اوضاع اوکراین را بسیار خطرناک ارزیابی می کنند. طی چند ماه گذشته وضعیت دانباس بدتر شده و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا تمام نقشه سیاست جهانی را به هم ریخت.

بعد از انتخاب ترامپ در برلین نگرانی ها از بابت توافقات ترامپ با روسیه در خصوص اوکراین و دورزدن اتحادیه اروپا یا به عبارتی خنجر زدن به مرکل از پشت بیشتر شد. با این حال همه چیز عکس انتظارات پیش رفت. واشنگتن چنان خط مشی را در روابط خود با مسکو پیش گرفت که کار کردن سخت تر شد. مشکل دیگر بر سر نزدیکی روابط بین امریکا و روسیه نبود، بلکه سکوت کامل حکمفرما شد. مرکل شرایط بوجود آمده را بسیار خطرناک ارزیابی می کند. سه هفته پیش صدراعظم آلمان به واشنگتن آمد تا امریکایی ها را به بازی برگرداند و حالا قصد عزیمت به روسیه را کرده است.

به اعتقاد ولادیمیر آلنچنکو کارشناس ارشد مرکز مطالعات اروپا وابسته به انستیتوی اقتصاد و روابط بین الملل مسکو، آنگلا مرکل در صورت سفر به مسکو چند هدف را دنبال خواهد کرد.

وی در ادامه توضیح می دهد: «در سفر صدراعظم سه هدف همزمان حاصل می شود. اول اینکه روابط روسیه — آلمان بهتر می شود. دو اینکه مرکل باید بداند که شرط روسیه برای حضور در جی 20 چیست. به این مساله توجه خاصی معطوف شده، زیرا این احتمال می رود که در چارچوب اجلاس جی 20 اولین دیدار روسای جمهور روسیه و امریکا نیز انجام بگیرد. موضوع سوم به خود آنگلا مرکل مربوط می شود. همه می دانند که مرکل خود را برای دور بعدی انتخابات آلمان در ماه سپتامبر آماده می کند. برای مرکل این فعالیت ها در عرصه سیاست خارجی مهم است، بویژه در محورهایی که به روسیه ارتباط پیدا می کند».

سیاست پرداز روس معتقد است که حضور مرکل در مسکو در حاشیه مسایل سیاسی اهمیت زیادی دارد. وی می گوید:  «مرکل نگران این است که گفتگوها بین روسیه و امریکا به شکلی پیش رود که به حضور سایرین در این ارتباط نیازی نباشد. در آن صورت بسیاری از مسایل مهم بین الملل از طریق آن دو حل و فصل شود».

وی در ادامه توضیح می دهد که مسکو روی گام های مثبت در روابط آلمان و روسیه حساب کرده است. سیاست پرداز روس می گوید: «بهتر بود که نخبگان آلمان پیشنهاد جمعی برای عادی سازی مناسبات دو کشور مطرح می کردند. زیرا آلمان شریک خوب اقتصادی و سیاسی روسیه است. شرایطی که امروز شاهد آن هستیم، به ضرر امنیت اروپاست و همین مساله در سیاست خارجی روسیه نیز مشکل بوجود می آورد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала