گزارش و تحلیل

تخت جمشید آرزوی «گئورکی گرچکو» فضانورد روسیه

© Photo / Cyrus Borzooفضانورد روسی گئورگی گرچکو در ایران
فضانورد روسی گئورگی گرچکو در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بازدید از تخت جمشید آرزوی فضانورد روس «گئورکی میخائیلویچ گرچکو» بود که به عنوان نابغه فضانوردی شوروی سابق و «تاریخ زنده فضانوردی شوروی» یاد می شد و علاقه وی به فرهنگ و تاریخ ایران این مرد را دوبار به ایران کشاند.

خبرگزاری اسپوتنیک- قبل از اینکه ماجرای سفر فضانوردان روس به ایران برای من جالب باشد، چگونگی آشنایی و پیوند «سیروس برزو» کسی که سازمان دهنده سفرهای متعدد فضانوردان روس به ایران بوده با حلقه فضانوردان روسی مورد توجه قرار گرفت. وی روزنامه نگار علمی و پیشگام ترویج دانش کیهان نوردی در ایران است و نشریه «مرزهای بیکران فضا» را راه اندازی نمود و تاکنون بیش از هزار مقاله با موضوعات علمی و کیهانی تالیف نموده و همین علاقه منجر به پیشتازی در ترویج دانش کیهان نوردی ایران گردید و در نتیجه از سوي انجمن ترويج علم ايران و فدراسيون فضانوردي روسیه جوایزی دریافت نمود. سیروس برزو در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به بیان تجربیات خود از معاشرت با فضانوردان روس پرداخت.

ماجرای آشنایی من با فضانوردان روس
نوجوان که بودم به فضانوردی علاقمند شدم و تمام ماجراها و تحولات فضانوردی را پیگیری نموده و عکس فضانوردان به نام دنیا را جمع می کرد. تا اینکه به تدریج کار مقاله نویسی در این زمینه را از سال 1359 در ایران آغاز نموده و در مجلاتی مانند دانشمند و اطلاعات علمی قلم می زدم. سالها بعد فرصتی پیش آمد تا به روسیه سفر کرده و در نمایشگاههای «ماکس» با صنعت فضانوردی روسیه و با کیهان نوردان روس از نزدیک آشنا شدم.
فضانورد روسی گئورگی گرچکو در ایران - اسپوتنیک ایران
فضانورد روسی گئورگی گرچکو در ایران
شرایط زندگی من به گونه ای شد که بیش از بیست سال ساکن روسیه شده و در دانشگاههای علوم انسانی و انسیتو آسیا- آفریقا، مدتی در آستاراخان و مدتی نیز در اوفا زبان فارسی درس می دادم. طبیعتا فرصت زندگی در روسیه این امکان را به من داد تا با بسیاری از فضانوردان روسیه آشنا شده و تاجاییکه با بسیاری از آنها ارتباط خانوادگی دارم.
با «گئورکی میخائیلویچ گرچکو» سیزده سال قبل و از طریق یک فضانورد دیگر آشنا شدم، عکس ایشان را در روزنامه های ایران دیدم زمانیکه اولین پرواز فضایی خود را انجام داد، چهره خندان و روحیه شوخ طبع ایشان همیشه مورد علاقه ام بود. زمانیکه ساکن مسکو بودم به یکی از دوستان فضانورد خود گفتم که دوست دارم آقای گرچکو را از نزدیک ملاقات نمایم و انصافا انتظار نداشتم که براحتی امکان برقراری ارتباط با ایشان وجود داشته باشد. فضانوردان روسیه در یک شهرک مسکونی واقع در منطقه ای به نام «خاونسکایا» نزدیک ودنخا که برای ایرانی ها هم آشناست زندگی می کنند، اتفاقا من هم همانجا بودم که آقای گرچکو با هماهنگی دوستم به دیدار من آمد. با ایشان مصاحبه ای برای جراید ایران گرفتم و در جریان این مصاحبه فهمیدم که ایشان بسیار علاقمند به بازدید از تخت جمشید هستند، بنابراین ترتیب سفر به ایران را دادم.


ایران شگفت انگیز!
به گفته خود آقای گرچکو ایران خیلی شگفت انگیزاست، چرا که میان شنیده ها از طریق اخبار و روسانه تا دیده های شخصی در ایران تفاوت چشمگیری وجود داشت. گرچکو مطالعات فراوانی درباره تاریخ و فرهنگ ایران داشت و در نتیجه همیشه با احترام پیرامون ایران سخن می گفت و مصاحبه های مختلفی نیز به نام ایشان در اینترنت موجود است. به ایران علاقمند بود و اطلاعات خوبی نیز درباره تمدن ایرانی داشت، اگر هم گاهی مسائلی را نمی دانست درمورد آن آنقدر پرس و جو می نمود تا در نهایت متوجه می شد.

گئورگی میخائیلوویچ گرچکو فضانورد ، مهندس – آزمایشگر روسیه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
خاطرات لئونوف فضانورد روس
سیروس برزویی می گوید فضانوردان زیادی را به ایران آورده اما همیشه در تلاش هستم حرکتی رخ ندهد که این راه بسته شود. به همین دلیل هم اغلب دیدارهای در سطح عمومی و دانش آموزی و دانشجویی انجام می گیرد و خیلی سراغ مباحث و دیدارهای تخصصی نمی روم، صحبتهای گرچکو نیز برای دانشجویان هوا و فضای ایران خیلی روحیه بخش و جالب توجه بود.
در اولین تجربه سفر ایشان به ایران به دلیل همزمانی با زمستان و مسدود شدن خطوط پروازی با اتوبوس راهی شیراز شدیم و در میان راه اصفهان و جاذبه های گردشگری آنجا را دیدیم و گرچکو اطلاعات دقیقی درباره قالی قاپو و اتاق موسیقی در این بنا داشت، سفر تا پاسارگاد و تخت جمشید ادامه یافت. بدلیل مسائل حفاظتی مربوط به آقای گرچکو ترجیح می دادیم که در مجامع عمومی و در مواجهه با مردم، برجسته بودن شخصیت ایشان خیلی نمود پیدا نکند، اما در تهرن جلساتی را با مردم و دانش آموزان برپا نمودیم که استقبال باشکوهی نیز شد. اگرچه «گرچکو» فردی مسن بود اما بدلیل ضریب هوشی بسیار بالا عوارض پیری و مشکلات حافظه در ایشان مطقا مشاهده نمی شد و بسیار دقیق و هوشیارانه در مباحث حضور می یافت و با تعقل و تفکر به سوالات مختلف مردم پاسخ می داد و می گفت که سوال ناراحت کننده وجود ندارد، این پاسخهاست که اگر سنجیده نباشد ممکن است مخاطب را ناراحت کند.
سیروس برزو در پایان گفتگوی خود گفت: من فضانوردان زیادی را به همراه خانواده هایشان به ایران آورده ام که هرکدام از آنها پس از بازگشت تبدیل به یکی از مبلغین فرهنگ و تمدن ایرانی شدند. به عقیده من چنین فرصتهایی زمینه را برای شناخت هرچه بیشتر ایران و تمدن ایرانی فراهم می نماید و تجارب سفر این افراد هرکدام نکات شنیدی و برجسته منحصر به خود را دارد که شنیدن آن حتی برای ایرانی ها خالی از لطف نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала