گزارش و تحلیل

اوکراین عملیات نظامی در کریمه را برنامه‌ریزی کرده بود

© Sputnik / Sergey MalgavkoПобережье Симеиза и Алупки
Побережье Симеиза и Алупки - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ژنرال «ویکتور موژنکو» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در مصاحبه با روزنامه «اوکراینسکایا پراودا» گفت که مقامات کی یف به منظور عقیم گذاشتن رفراندوم در کریمه در باره پیوستن مجدد آن شبه جزیره به روسیه عملیاتی با پیاده شدن نیروی هوابرد در آنجا را برنامه‌ریزی کرده بود

به گفته این ژنرال اوکراینی، وی همراه با «ویکتور نزاروف» معاون اداره کل ضربتی، «یک شیوه واکنش به موقعیت در کریمه را» پیشنهاد کرد

روستای کلینوفکا کریمه - اسپوتنیک ایران
روستای کلینوفکا کریمه
موژنکو گفت: «قرار شد عملیات با شرکت تفنگداران دریایی انجام گیرد: پرسنل ما در آن شبه جزیره پیاده شده و بایستی فرودگاه های کریمه را تصرف کرده و یگان ما مستقر در آنجا را تقویت کرده و مانور لازم انجام دهند».

وی افزود: قرار بود تیپ 95 نیرو های مسلح اوکراین گردنه نازک میان کریمه و شبه جزیره کرچ را تصرف کند و تفنگداران دریایی ما بایستی به کمکشان بشتابند. به گفته این ژنرال اوکراینی، نیروی هوابرد حتی به تدارک این عملیات پرداخت ولی شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین با جلوی این عملیات را گرفت.

به عقیده سیاست شناس آلکساندر دودچاک، بسیاری در اوکراین می‌خواهند تاریخ را از نو بنویسند. او به اسپوتنیک چنین گفت:

«حالا همه سعی دارند ثابت کنند که آن‌ها در آن زمان «خوب و بی تقصیر» بودند. کسانی می‌گویند که آن‌ها برای نجات دادن کریمه تلاش کردند و دیگران ضمن ارزیابی اعمال خود سعی می‌کنند مردم را متقاعد کنند که تصمیم اتخاذ شده بوسیله شان تا چه اندازه درست بود. و همه‌شان ادعا می‌کنند که تصمیمی که آن‌ها در آن موقع گرفتند یگانه تصمیم درست بود. این تلاش تاثیرگزاری بر افکار عمومی و بالا بردن ریتینگ خود و به دست آوردن امتیاز ها است».

این کارشناس می‌گوید: نمی‌دانم چرا آن‌ها علت بروز حوادث در کریمه را فراموش می کنند. وی در ادامه گفت:

«علت آن وقوع کودتا در کی یف و نگرانی اهالی کریمه از جان خود بود و بعلاوه مقام های کی یف نمی‌توانند به این امر پی ببرند که انسان‌ها دارای اصول خود می باشند. کی یف احترام به دوران گذشته و ابا و اجداد دیگرتن را پایمال می‌کند و نمی‌تواند بفهمد که ایدئولوژی باندرا برای همه قابل قبول نیست. این نافهمی سرآغاز زنجیری شد که به حوادثی منجر شد که موژنکو در باره آن‌ها تعریف می کند. این افراد نقشه های خود را کتمان نمی‌کنند وقتی می‌گویند که می‌خواستند رئیس جمهور را گرفته و نیروی ویژه را در کریمه پیاده کنند. آن‌ها به عقیده اهالی بی‌اعتنایی کردند و هیچ‌کس از آن‌ها قصد نداشت مساله را از طریق صلح آمیز حل کند. ولی آن‌ها همه چیز را نمی‌گویند، آن‌ها نگفتند که برای‌شان معلوم بود که محل استقرار ستاد ناوگان آمریکایی در کریمه کجا باشد و قرار بود در آن موقع نه اینکه در خاک اوکراین یک پایگاه خارجی حضور داشته باشد بلکه مطلب سر آن بود که پایگاه روسی از کریمه بر داشته شده و به جای آن یک پایگاه آمریکایی گذاشته شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала